Avatar billede xylene Nybegynder
03. februar 2004 - 18:01 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kan 333mhz ram køre med 266mhz cpu?

Hvis bundkortet understøtter pc2700 ram (333mhz),kan man så køre disse sammen med en cpu der køre 133 mhz (266mhz)?
Avatar billede michaelvandersen Nybegynder
03. februar 2004 - 18:12 #1
Det kommer lidt an på hvilket bundkort du har.
Hvad er det for et bundkort?
Avatar billede xylene Nybegynder
03. februar 2004 - 18:21 #2
ECS L7VTA fra elitegroup,her er specifikationer.

CPU  Socket 462 for AMD K7 Athlon XP/ Athlon/ Duron processor
FSB 333/266/200 MHz
CHIPSET  VIA® KT400 & VT8235
North Bridge: VIA® KT400
South Bridge: VIA® VT8235
MEMORY  3 x184-pin DDR DIMM socket support up to 3 GB
Support DDR400*/333/266 MHz 2.5V DDR SDRAM (* means overcoloking)
EXPANSION SLOT  1 x AGP 8X/4X slot
5 x PCI slots
1 x CNR slot
STORAGE  Support by VIA® VT8235
4 x Ultra DMA133/100/66 devices

AUDIO  C-Media CMI9739A 6-channel audio CODEC
Compliant with AC'97 2.2 specification
LAN  VIA® VT6103 10/100 Mbps Fast Ethernet PHY
REAR PANEL I/O  1 x PS/2 keyboard & PS/2 mouse connectors
4 x USB ports
1 x Parallel port (LPT1)
1 x Serial port (COM1)
1 x Audio ports (Line-in, Line-out, Mic-in)
INTERNAL I/O CONNECTORS & HEADERS  1 x 20-pin ATX Power Supply Connector
1 x Floppy connector supports 360K~2.88M Bytes, 3 Mode FDDs or LS120
2 x IDE connectors
1 x IrDA for SIR header
1 x Speaker header
1 x USB 2.0 header support additional 2 USB ports
1 x USB card reader header
1 x Front panel switch/LED header
1 x Front panel audio header
CD in/ AUX in headers
CPUFAN/CASFAN connectors
SYSTEM BIOS  Award BIOS with 2Mb Flash ROM
Supports Plug and Play 1.0A, APM 1.2, Muli Boot, DMI
Full Support for ACPI revision 1.0 specification
FORM FACTOR  ATX Form Factor, 305*244mm
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2004 - 18:31 #3
Ja det kan du godt, men det kan ikke anbefales at køre ram og fsb asynkront, så hvis bundkort ikke selv neddrosler ram til fsb hastighed, er det en god idé at gøre det selv.
Når ram og fsb køres asynkront, yder rammene mindrer, end hvis de køres synkront. Også selvom rammene kører hurtigere asynkront.
Avatar billede michaelvandersen Nybegynder
03. februar 2004 - 18:43 #4
Umiddelbart vil jeg ikke tro bundkortet acceptere at køre asynkront (Har selv et ECS bundkort der ikke vil), altså fsb på 266mhz og ram i 333mhz, og bundkortet kan kun neddrosle ram'ene hvis ram'ene er bagudkompitable, så hvis de ikke er købt endnu skal du kigge efter dem som er bagudkompitable med PC2100.
Avatar billede xylene Nybegynder
03. februar 2004 - 18:49 #5
Det vil altså sige,at min cpu bør køre med 333mhz,samme som rammene?For den vil nemlig ikke køre,hvis jeg sætter cpu til den hastighed den er bygget til,nemlig 266mhz.I bios er jeg nød til at sætte fbs til 100.Ellers vil den ikke starte op.Men så køre jeg også kun med godt 1500 mhz istedet for de 2000mhz jeg burde kunne køre.
Avatar billede michaelvandersen Nybegynder
03. februar 2004 - 19:14 #6
Er dine ram bagudkompatible?
Avatar billede xylene Nybegynder
03. februar 2004 - 19:49 #7
Nej det er jeg bange for at de ikke er.Kingston 512 mb 333mhz pc 2700 upgrade module .Jeg kørte før med pc 2100.
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2004 - 20:01 #8
Hvilken bios kører du med? Kan være en bios opdatering hjælper.
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2004 - 20:05 #9
Evt prøv manuelt at sætte ram hastigheden til 266 i bios.
Avatar billede michaelvandersen Nybegynder
03. februar 2004 - 20:16 #10
Hvis det er kingston ram, så er de bagudkompatible, men det kan være at computeren ikke selv kan registrer det, så prøv og gør som chalde foreslår, at sætte ram hastigheden ned til 266mhz manuelt, hvis det kan lade sig gøre inde i bios'en, det burde ihvertfald være muligt!!
Avatar billede xylene Nybegynder
04. februar 2004 - 16:09 #11
Bios opdatering har ingen effekt.
Jeg har sat ram til 133 mhz og cpu clock til 133 mhz.Men ved genstart får jeg sort skærm i windows.Windows har fundet hardware konfigorations fejl,genstart i fejlsikret tilstand,eller normal tilstand.Så vidt jeg ka huske,var det der stod.Windows vil ikke starte op,men står bare og genstarter.
Det virker altså ikke,selvom at ram og cpu er sat til samme frekvens.
Så der er nok ikke andet for,enten at få fat i en cpu der køre med 333mhz,eller kører med de "gamle" ram pc2100.
Avatar billede xylene Nybegynder
04. februar 2004 - 17:49 #12
Nå,jeg er så gået tilbage til de gamle ram.I to må dele de få point der er.