Avatar billede hopla Nybegynder
03. februar 2004 - 17:51 Der er 12 kommentarer

At give min Power-book nyt liv

Min power-book har nogle problemer, og jeg tror det er bedst at give den en ny start. Altså en fuldstændig ny start. En af dem hvor alt resettes/slettes, og så installerer jeg påny styresystem og programmer. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede ird Praktikant
03. februar 2004 - 17:59 #1
Avatar billede egonspock Seniormester
03. februar 2004 - 18:15 #2
Du skriver ikke hvilket styresystem du bruger eller hvilken Powerbook det er. Min iBook fik et nyt liv ved to ting: Airportkort og MacOSX 10.3.
Men ellers skal du blot have installationsdisketterne frem igen. I nogle udgaver kan du tilbagekopiere al software ved blot at sætte den første i og starte med c-tasten nede. Hvis du har lyst til Panther, som virkelig kan anbefales, så foregår det på samme måde, hvor du blot først går i æblemenuen efter start fra CD'en og vælger diskværktøj, eller Disk Utility, som det hedder på Engelsk, der sletter du så harddisken og går tilbage og kører standardinstallationen af 10.3. husk at sætte kryds i "Opdater harddisk-drivere til OS9" eller hvad det nu hedder, hvis du vil have OS9 på også. Men
ellers er det princippet.

Jeg tror næppe at du kan få XP på en PowerBook, som ird foreslår ;-)
Avatar billede ird Praktikant
03. februar 2004 - 18:25 #3
Nope der tror jeg faktisk du har helt ret min ven :)
Var nok lidt forhastet det beklager jeg.
Må fandme snart lære at læse trådende gennem inden .

Sorry opretter
Avatar billede egonspock Seniormester
03. februar 2004 - 20:47 #4
Jeg var også lidt for hurtig: http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=virtualpc
og det ville da give et helt frisk system at begynde at bruge XP ;-)
Avatar billede ferdinand.k Mester
04. februar 2004 - 07:37 #5
Kan du fortælle lidt om hvilken powerbook det drejer sig om!? Det er mere for at vurdere hvilket system vil køre optimalt på den.
Avatar billede hopla Nybegynder
04. februar 2004 - 09:46 #6
#egonspock: øh..
#ferdinand.k: Powerbook G4, Model: M5884 (Sølvgråt Titaniumstel), Styresystem: OS X Panther
Avatar billede egonspock Seniormester
04. februar 2004 - 10:55 #7
Min kommentar var skam kun for sjovs skyld, da jeg syntes det var synd for ird ;-)
Men mit svar holder. Start fra Panther-CD'en og slet disken vha. diskværktøj, som du finder i æblemenuen on installer på ny.
Men bortset fra det, har du brugt diskværktøj til at reparere tilladelser for nyligt? Det kan nogen gange gøre underværker. Og har du opdateret den alt hvad den kan, og repareret disktilladelser bagefter?
Avatar billede hopla Nybegynder
04. februar 2004 - 11:22 #8
Da min PB for ikke så lang tid siden var nede: Nåede kun til apple-logo-opsterten og så en blå skærm - fodrede jeg den med Panther-CDen, og installerede styresystem igen. (Dog tror jeg ikke jeg reparerede tilladelser..) - Dette gav livet tilbage, hvad indebærer programmer og egne filer. Men den hakker i afvikling af div programmer og har problemer med at kopiere forskellige filer - så derfor kunne jeg godt tænke mig at tage den helt forfra. (har backuppet alt). (Ovenstående lyder ikke som en harddisk-fejl vel? - Men måske jeg burde udskifte et bundkort eller lign.?)
Avatar billede egonspock Seniormester
04. februar 2004 - 11:49 #9
Ikke nødvendigvis. Har du opdateret til 10.3.2 og med den seneste sikkerhedspatch, og derefter repareret tilladelser. Med OSX er tilladelser blevet så utroligt vigtige, da det er Unix-baseret, og hvis de står forkert, hvad både installation og opgradering desværre kan komme til at stille på, så er det meget vigtigt at gøre det efter opgraderinger af styresystemet. Du gør det med det diskværktøj, der er på harddisken, da den bliver opdateret med de nyeste tilladelser ved hver opgradering. Det kan til gengæld sagtens køre i baggrunden, for det tager nogle minutter at gennemføre.
Det med den blå skærm lyder godt nok lidt grimt, men jeg ville ikke gå i panik, før softwaren var opdateret og tilladelser var repareret, og det så viste sig igen.
Avatar billede hopla Nybegynder
04. februar 2004 - 12:04 #10
Købte den brugt med OS 10.1 tror jeg. Har så siden købt Panther, og egentlig bare fyret den i maskinen. Ved ikke rigtig noget om opgraderinger, tilladelser og sikkerhedspatch etc.. - er grafiker, ikke programmør ;-)
Mht den blå skærm: Jeg forhørte mig et par steder, og prøvede derefter en mængde reset-funktioner og noget med PMU og PRAM, men intet gav resultat, før jeg proppede Panther CDen i.
Avatar billede egonspock Seniormester
04. februar 2004 - 12:15 #11
Fint nok. Gør 3 ting. 1) Gå i Programmer->Hjælpeprogrammer(Applications->Utilities, hvis du skulle have det på engelsk) og find og kør Diskværktøj(Disk Utility). Der vælger du din harddisk til venstre, så kommer førstehjælp frem til højre. Så bør du få lov til at køre "Reparer disktilladelser". Dette er den vigtigste troubleshootingøvelse i OSX. Når det er færdigt:
2) Opgrader styresystem og Appleprogrammer ved at gå i æblemenuen og vælg Softwareopdatering. Det kræver en god internetforbindelse, da der godt kan være mange megabytes til download. Installer alt det den gerne vil have og (formentlig) genstart når den siger til.
3) kør reparer disktilladelser igen.
Hvis du stadig har problemer, er der nok en pointe i at geninstallere fra bunden, incl. ovennævnte skridt, men prøv dette først.
Er det udførligt nok? Når man har gjort det nogle gange, er det tit svært at få beskrevet alle de skridt man tager, så sig endelig til!
Avatar billede hopla Nybegynder
04. februar 2004 - 13:35 #12
jeg prøver :-)