Avatar billede ljm21 Praktikant
03. februar 2004 - 16:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af fejlmeddelelse; er min processor stået af?

Når jeg starter min computer op begynder den at loade Win XP, men mens den har den sorte skærm med logoet fylder den skærmen med fejlmeddelelser, og genstarter inden man kan nå at læse et eneste tegn. Herefter starter den op og detekterer harddiske o lign. men istedet for at indlæse Win XP viser den mig en nydelig sort skærm. Hvis jeg genstarter maskinen med det samme kommer den igen til den sorte skærm, men hvis jeg venter 10 min eller mere forsøger den igen at starte WinXP.
En gang  imellem varieres ovenstående med en fejlmeddelelse der ser sådan ud:
http://www.anjaoglars.dk/exp/p2010375.jpg (stort billede)

Jeg vil gætte på at det er processoren der er blevet træt af livet, men er der nogen der har set sådan en opførsel før og ved hvad det er?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. februar 2004 - 17:01 #1
En lidt mindre udgave af billedet:

http://www.skarven.dk/p2.jpg
Avatar billede limemedia Nybegynder
03. februar 2004 - 17:06 #2
ifølge http://www.experts-exchange.com/Hardware/Desktops/Q_20860069.html kan det være ram fejl. Skal dog siges jeg absolut ikke er stærk på dénne front.
Avatar billede ljm21 Praktikant
03. februar 2004 - 17:22 #3
Takker Skarven :-)

Jeg går som udgangspunkt ud fra at mine ram er i orden, da jeg fik dem skiftet for cirka en måned siden, men det er jo desværre ingen garanti...
Jeg har desværre ikke mulighed for at lave en udskiftningstest med hverken ram eller processor.
Processoren er forøvrigt en P4 2,4 GHz og MB er et MSI 655 MAX og grafikkortet er et geforce fx5200 (så vidt jeg husker)
Avatar billede michaelvandersen Nybegynder
03. februar 2004 - 17:56 #4
Hvis du har installeret en  MSI D-LED (Diagnostic LEDs, hvilket kan fortælle hvad der kan være galt med computeren) i dit MSI-bundkort vil du ud fra din bundkort-manual se om der er noget galt med CPU'en.
Men det kunne godt lyde til at CPU'en ikke bliver kølet ned tilstrækkeligt, hvis dette er problemet kan du i bios'en justere på CPU-kølerens hastighed, og den skal så bare sættes på fuld kraft, istedet for fx AUTO. Dette kan også gøres med MSI's eget program Core-Center som kan downloades fra: http://download.msi.com.tw/support/swr_exe/CoreCenter.exe,men det er jo selvfølgelig kun hvis man får computeren op at køre!!!
Ellers så gøres det fra BIOS'en, her kan du også clocke din CPU, og der kan du evt. prøve at sætte hastigheden ned.
Avatar billede ljm21 Praktikant
03. februar 2004 - 18:16 #5
CPU klokket ned til 1800 MHz, og så starter maskinen op. Den CPU skal vist tilbage hvor den kommer fra...

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede michaelvandersen Nybegynder
03. februar 2004 - 18:21 #6
Ja det ville nok være en god idé og få tjekket den !!