Avatar billede playart Nybegynder
02. februar 2004 - 15:31 Der er 28 kommentarer

boot fra cdrom-drev

Hejsa IT-eksperter!

Har et kæmpe problem!! - Igår fik jeg formateret mine forældres pc, men da jeg så skulle til at installere win xp igen, kunne jeg ikke rigtigt få det til at virke. Jeg plejer bare at bruge en win98 startdiskette også skrive d:\setup.exe, men nu kan jeg overhovedet ikke finde mit cdrom drev??? har prøvet alt føler jeg... please kom med nogle forslag?

mvh
playart
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2004 - 15:37 #1
Sæt computeren op i bios til at kunne boote fra cd. Derefter genstarter du og skulle kunne fortsætte med installation fra windows cd'en
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 15:39 #2
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2004 - 15:40 #3
Hvis ikke du kan boot'e fra cd,en kan du lave nogle xp-startdisketter, som du skulle kunne komme op på.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;310994
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
02. februar 2004 - 15:43 #4
lige meget hvad, så skal du ikke bruge en diskette til at starte på, hvis du skal installere XP... sæt boot til cd-rom, og smid cd'en i...
Avatar billede playart Nybegynder
02. februar 2004 - 15:44 #5
jeg har prøvet at sætte den til at boote op fra cdrom drevet i biosen
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 15:52 #6
Er der 98 på den nu inden du vil installere xp?
Avatar billede zenze Nybegynder
02. februar 2004 - 15:52 #7
Du skal have øjnene på skærmen hele tiden under boot og trykke på en tast, når der bedes om det!
Avatar billede zenze Nybegynder
02. februar 2004 - 15:53 #8
- Er din WinXP bootbar? Hvis den ikke er, så må du igang med disketterne.
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 15:54 #9
Hele forløbet står jo på mit link
Avatar billede zenze Nybegynder
02. februar 2004 - 16:12 #10
-Ellers kan du også finde boot-sector her:
http://www.betaplace.co.uk/bootcd.asp
Avatar billede zenze Nybegynder
02. februar 2004 - 16:19 #11
"ird" - jeg kommenterer, men lægger ikke noget svar, for der er måske ingen boot-sector på WinXP-CD'en "playart" bruger, - og når han har formatteret, så er der nok ikke Win98 på inden han vil installere XP, - vel?
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 16:19 #12
Nej nej det var heller ikke ment på den måde :)
Avatar billede fromsej Praktikant
02. februar 2004 - 16:54 #13
Hvis du bruger en Win98 bootdiskette, er kommandoen:
E:<Enter>
CD i386<Enter>
winnt<Enter>
Hvis CDRom normalt er D:
Avatar billede playart Nybegynder
02. februar 2004 - 18:57 #14
Fandt ud af, at den kaldte mit cdrom drev for R. så langt så godt.. og kan da også komme ind i installationen sådan som fromsej besrkiver, men nu går det galt igen! "i installationen starter den op med "Indlæser INF-file dosinf.dif..." men der kommer den ikke videre fra???

De 6stk startdisketter går kold i disk 3, hvor den ikke kan indlæse en fil, "systemfejl 7."???
Avatar billede playart Nybegynder
02. februar 2004 - 19:15 #15
i startdisketterne drejer dig sig om filen, setupdd.sys
Avatar billede playart Nybegynder
02. februar 2004 - 19:25 #16
?????
Avatar billede fromsej Praktikant
02. februar 2004 - 19:45 #17
Så er disk 3 defekt.
Du kan lige så godt først som sidst give disken en tur med Fdisk og format i DOS.
Hent den her BootCD, første menu vælger du 1. , anden menu 2. så har du A:\> med Fdisk og format til rådighed.
http://www.t4k.org/~ebcd/
Avatar billede fromsej Praktikant
02. februar 2004 - 19:45 #18
Altså harddisken.
Avatar billede mightysquall Nybegynder
03. februar 2004 - 04:54 #19
du skal inde i bios ændre på rækkefølgen din computer checker for boot steder .. f.eks så står den normalt til: [1] Diskettedrev ; [2] Hard disk ; [3]CD-rom , hvis der overhovedet er en 3. mulighed.. hvis der e rså vend om på 2 og 3 .. ellers så sæt nummer 2 til cd-rom .. det er mit bud.. men det virker lidt underligt dit cdrom drev ikke kan læse cd'en .. >.<
Avatar billede playart Nybegynder
03. februar 2004 - 19:31 #20
Format i DOS fungerede og nu virker alle 6 disketter og der troede jeg, at min dag var reddet! kommer også ind i installationen og cd'en for indlæst alle filerne til installationen, men når den så beder mig om at genstarte og den starter op går den kold igen, igen! der står der er en disklæsningsfejl? Derudover undrer det mig også at i opstartsbillede, står der ved; "IDE Sec Primary: NONE" er det ikke mit cdrom drev? det går bare slet ikke det her??? hvor henter man win98 startdiskette?
Avatar billede zenze Nybegynder
03. februar 2004 - 20:19 #21
Er du sikker på den meddelelse, du får? - Lyder underligt at den indeholder både "sec" og "primary"
Avatar billede fromsej Praktikant
03. februar 2004 - 21:14 #22
IDE Sec primary:None er OK, der sidder jo ikke en harddisk.
Slå disken helt ihjel med Killdisk og så forfra.
www.killdisk.com tag ISOén og brænd en bootable CD.
Avatar billede playart Nybegynder
03. februar 2004 - 22:19 #23
men hvad kan problemet være, og hvad vil killdisk på "normalt" sprog gøre? ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
03. februar 2004 - 22:23 #24
Undskyld, min indre nørd løb af med mig.(o;
Killdisk nulstiller harddisken, så den hverken er formateret eller partitioneret mere.
Det er sommetider løsningen, når en installation er gået galt.
Avatar billede playart Nybegynder
03. februar 2004 - 22:26 #25
okay.. og hele det der killdisk kan godt bare ordnes fra en diskette, har ingen cd-brænder! og hvad er det det ISO og bootable cd?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. februar 2004 - 22:32 #26
Hvis du ikke har en brænder, så hent disketteversionen, den virker fint.
ISO er den fil der bruges til at brænde CDén efter.
Avatar billede playart Nybegynder
03. februar 2004 - 22:41 #27
men hvad kan det skyldes at winxp installationen ikke gider forsætte?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. februar 2004 - 22:52 #28
Godt spørgsmål.
Defekt CD, få den byttet hvor du har købt den.
Dit CDdrev er delvis defekt.
Din HD har det ikke alt for godt, der er mange muligheder.*S*