Avatar billede eyesonly Nybegynder
02. februar 2004 - 12:42 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

hvad er bedst THX eller DTS?

Hvad er bedst...THX eller DTS???
og hvad er forskellen?

MVH EyesOnly
Avatar billede impulze Nybegynder
02. februar 2004 - 12:43 #1
Her:
http://www.biojensen.dk/hjemmebioguide.htm
Det kan give dig svar på det. :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. februar 2004 - 12:47 #2
Uden at prale af, at jeg ved en hulens masse om emnet, vil jeg da mene man slet ikke kan sammenligne de to ting. THX er en kvalitetsstandard og DTS er en teknologistandard. I princippet kunne THX vel opnåes med DTS komponenter.
Avatar billede eyesonly Nybegynder
02. februar 2004 - 13:43 #3
Takker...så blev jeg da så meget klogere :D
Avatar billede the_ghost Nybegynder
02. februar 2004 - 13:47 #4
Så har jeg lige et lille spørgsmål...

Hvorfor står der så, når man køber en DVD-film, at den understøtter DTS eller at den understøtter THX
Avatar billede impulze Nybegynder
02. februar 2004 - 13:57 #5
kort sagt så er dts bare 6.1, hvor thx er noget som skal stilles op rigtig for at give den rigtig lyd, det er bare til at gøre det bedre og lækker i lyden ;) ehhee... Giver mere kvalitet i lyden :)
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
02. februar 2004 - 22:48 #6
Nææææ nu er det nu ikke helt sådan. Impulze har ret i at DTS er en teknologi (ligesom Dolby Digital), og THX er et kvalitets stempel. Men nu kan man ikke sige at et produkt der har fået THX godkendelse er et godt produkt, det overholder bare THX standarderne som i bund og grund er udviklet til biografer, og ikke hjemmebiografer. Flere ting i THX standarden er faktisk LoFi, uden at gå i detaljer.
Avatar billede andersvrist Nybegynder
03. februar 2004 - 13:12 #7
THX er en betegnelse for lydkvallitet. dvs at lydudstyr kan blive "THX-certified", som viser at udstyret er meget godt. DTS er lyd-system lige som Dolby digital. Kanalerne er indspillet på eksempelvis dvd'en. For eksempel er DTS es et 6.1 lydsystem. Enten hedder det matrix hvilket betyder at center-surround kanalen er indspillet i de to baghøjteler. Discret betyder at der findes en center-surround kanal hvilket man kan sige er ægte 6.1

se eventuelt www.romabio.dk og klik på lyd-systemer.
Avatar billede andersvrist Nybegynder
03. februar 2004 - 13:15 #8
Skal lige tilføje at THX-certified udstyr er meget godt og blant det bedste du får afhængig af prisen. Men udtyr som er thx godkendt er meget dyrt men du får til gengæld også noget af det bedste.
Avatar billede jenst Nybegynder
03. februar 2004 - 15:29 #9
Er der overhovedet nogen herinde der har overvejet at se på THX hjemmeside?
Den hedder www.THX.com hvis nogen er interesserede.
Det er absolut ikke kun lyden der er vigtig for THX. Meningen er faktisk at en film skal kunne opleves ens uanset hvilken THX certificeret "biograf" den bliver set i.

DTS (Digital Theater Systems) er en anden metode end den traditionelle at håndtere lyden til en film.

Begge dele er fint beskrevet på www.Howstuffworks.com