Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 12:30 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

IBM ThinkPad R40e

Hej

Er der nogen der har erfaringer med en IBM ThinkPad R40e  (2684) med 2ghz celeron processor?

Specielt er jeg interesseret i at vide, hvordan støjniveauet er på en R-serie sammenlignet med T-serien.

Mvh
Troels
Avatar billede devradio Nybegynder
02. februar 2004 - 12:35 #1
Jeg har selv en r40e og jeg syntes den er utrolig støjsvag, men har dog ikke testet den op mod en R serie laptop. Med hensyn til cdrom drevet som larmer på næsten alle laptops, satte jeg den bare til silent mode så kan den næsten ikke høres. Men r40e larmer en del mindre en andre "low-budget" laptops syntes jeg.
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 12:44 #2
Makiner med Celeron er generelt ikke meget værd. Har siddet lidt ved omtalte model, og synes den støjer en del. Skal du handle ny bærbar??
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 12:45 #3
http://www.eksperten.dk/artikler/133 er den en ny du skal have skulle du nok læse min artikel om mdette :)
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 13:04 #4
Ja, det er en ny bærbar til kæresten;

Jeg har været lidt ambivalent mht celeron baseret maskine, med den skal bruges primært til webbrowsing, til mail, til officepakke (tekstbehandling/regneark) samt en smule statistisk analyse i et værktøj kaldet SPSS. Bortset fra det sidste program, altså ikke noget ekstremt krævende...

ird> Jeg checker lige din artikel ud.
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 13:07 #5
Hvad har du at handle for for Asus laver en kanon maskine mode 6800n. Den kraftigeste model i den prisklasse
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 13:09 #6
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

helt sikkert mit klare forslag.
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 13:11 #7
Den  er lydløs mht. blæseren, p.g.a Centrino-platformen, da dette betyder mindre varme og dermed mindre behov for en larmende blæser.

Du bør overveje den  Asus M6800N-modellen hvis du vil Spille på den og bruge den til DVD og grafisk arbejde og andre krævende programmer. Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt spil og større programmer!

M6800N har 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 13:13 #8
Jeg har tænkt mig at holde mig til IBM Thinkpads. Jeg har i forvejen en T30 (og har haft andre i T-serien). God kvalitet og holdbarhed.

Det jeg p.t. har lidt svært ved at beslutte mig til, er om det skal være en af disse to

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=41992

(Naturligvis udvidet med ekstra 128 MB ram) eller

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40073
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 13:15 #9
Onboard grafikkort kan jeg absolut ikke anbefale!
Og hvorfor ikke få Centrino teknologi og få alle goderne ved dette!??
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 13:16 #10
Nok laver IBM gode maskiner, men overvej meget den 6800 model jeg linker til. Har rådet flere til dette og ved de alle er meget tilfredse
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 13:17 #11
Centrino lyder spændende - men behovet er faktisk ikke til det (som nævnt ovenfor - hvis min kæreste spiller noget, så er det sandsynligvis Windows Kabale... )

Derudover er holdbarheden i IBM Thinkpads uovertruffen. Du kan stort set slå søm i med maskinen uden det giver mærker - og det har man behov for med småbørn i familien...
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 13:20 #12
jeg ville absolut gå efter en Centrino-model, da de ikke støjer og er absolut nogle små kraftfulde fætre på trods af en pålydende processor på omkring 1,4 - 1,6 mhz.

IBM er da ok; men den Asus som ird henviser til er absolut værd at tage et kig på (god kvalitet, design og performance!)

Centrinoerne er meget lydløse pga. de ikke udvikler sp meget varme og derfor er blæseren ikke så meget tændt; Dette giver ydermere længere batteritid
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 13:21 #13
*GG* godt med friske kommentare. Ja hvis ikke kravet er vildt stort er den helt sikkert alt nok den IBM. Men onboard er ellers noget crap *G*

Overvej for jeres egen skydt den ASUS. I får en super fremtidssikret maskine til billig penge

Håber min artikel hjalp dig
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 13:22 #14
hvis der køres seriøst med SPSS så gå efter en bedre processor end Celeron, da der er en for lille cache til det tunge arbejde.
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 13:30 #15
Jeg vil godt give jer ret mht onboard gfx - men som sagt, til alm officepakke betyder det ikke alverden (og jeg fjerner alligevel altid alt det unødvendige grafiske snadder som Microsoft er så glade for at sovse tingene ind i :-)

Det espersen nævner mht Celerons cache - det er faktisk den væsenligste grund til at jeg er lidt bob bob ved en celeron baseret maskine.

Jeg vil checke den ASUS maskine op (har været yderst tilfreds med Asus førhen - havde bl.a. A7V bundkortet i min tidligere stationære) - og så må det blive et valg mellem den og r40e'en med Pentium Mobile CPU.

Hvis I smider et svar, ird, espersen og devradio - så kommer I til at dele points'ne.
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 14:55 #16
ellers tak :) Håber bare jeg hjalp
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 15:09 #17
Folk sige rjeg er point liderlig iflg. min karma, hvilket er totalt latterlig, så måske skulle bare bare stoppe med at modtage point overhovedet :)
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 15:31 #18
*G*  tør næsten ikke smide et svar - giv ikke for meget - jeg kom sent ind i tråden!
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 15:52 #19
ird> Ikke noget problem hos mig :-)  Smid et svar

devradio> Også et fra dig, please - du svarede jo også på mit direkte spørgsmål.
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 15:55 #20
Ellers tak :) Folk smadre min karma med latterlige kommentare så gider simpelthen ikke smide mere benzin på bålet min ven :)

Men ha en god dag
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 16:01 #21
Ok, så kan du få lidt god karme i stedet :-)
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 16:08 #22
Det var da pænt af dig :)
Ha det godt
Avatar billede trer Nybegynder
02. februar 2004 - 21:32 #23
espersen> Jeg venter lige med at give points så devradio har en chance for at lægge et svar.
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 21:56 #24
jada - no rush !  ;o)
Avatar billede trer Nybegynder
06. februar 2004 - 10:42 #25
Jeg har nu fået leveret en R40e med Pentium 4 mobile cpu. Den er lettere og mere støjsvag end min T30 - og væsentligt hurtigere!

Eneste minus jeg har konstateret, er at tastaturet er dårligere kvalitet.
Avatar billede trer Nybegynder
06. februar 2004 - 10:43 #26
espersen> Du får halvdelen af spørgsmålets points, og jeg opretter et nyt spørgsmål "Points til devradio" i denne kategori.