Avatar billede jonasjubii Nybegynder
02. februar 2004 - 10:24 Der er 7 kommentarer

Gennesigtig baggrund på hjemmeside

Jeg er igang med at lave en hjemmeside. Jeg bruger Frontpage.
Jeg har lavet et baggrunds billed og har brugt det som baggrund på hjemmeside, og så har jeg sat en tabel ind, også inde i den tabel, der skal der være hvidt, (Gennemsigtig hvid) altså så man kan de baggrunds billed igennem den hvide baggrung i tabellen.

Hvad skal jeg gøre????
Avatar billede qp Nybegynder
02. februar 2004 - 10:32 #1
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-image:  url(Placering på det billede du vil bruge);
}
-->
</style>

.. skal placeres før <head>
Avatar billede qp Nybegynder
02. februar 2004 - 10:33 #2
Og så skal der selvfølgelig ikke være nogen farve i tabellen ..
Avatar billede qp Nybegynder
02. februar 2004 - 10:34 #3
F.eks. noget all det her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-image:  url(Placering på det billede du vil bruge/billedet);
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="750" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede jonasjubii Nybegynder
02. februar 2004 - 10:36 #4
Jeg tror du har misforstået mig...
Baggrunden er et billed, også inde i tablen, der skal baggrunden være hvid, altså gennemsigtig hvid... Altså så man kan se baggrundsbilledet igennem den hvide...
Avatar billede qp Nybegynder
02. februar 2004 - 10:43 #5
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. februar 2004 - 10:48 #6
I officiel html og css er der ikkke nogen transparens. IE har en udvidelse der tillader at lave transparente billede (ned filtre), men jeg tror ikke den virker på baggrunde.

Allenfals er der et godt gammelt trick du kan bruge og det er at benytte et gennemsigtig t .gif billede som baggrund i tabellen.

Lav en .gif på fx 8*8 pixel hvor hveranden pixel er hvis og hveranden er gennemsigtig (i et skakbræt mønster), og brug så den .gif som baggrund i tabellen, nu vil baggrunden være tonet ned og lysere i tabellen, men stadig genkendelig som en fortsættelse af dit baggrundsbillede.

MEN:
  pas på med at bruge det over et meget detallieret billede, eller med meget spinkel skrift ovenpå, der kan komme uønskede morais effekter.
  Såvidt jeg husker duer det ikke i Opera med tranparens i et baggrundsbillede.

mvh JakobA
Avatar billede jkrag Nybegynder
03. februar 2004 - 20:03 #7
Det kan vist kun lade sige gøre rigtigt med CSS.
Den ene måde at gøre det er ved at sætte et bagrundsbillede på hele siden og så selv lave en "hvidtonet" udgave af det samme billede og bruge som baggrund i tabellen eller det DIV hvor man har sit sideindhold. Dette hvidtonede billede skal så placeres med     background-attachment : fixed;
så det står nøjagtig oven i det rigtige baggrundsbillede.
Problemet med denne løsning er bare at det ikke understøttes ordenligt af IE.
Til gengæld kan man som ovenfor nævnt bruge filter, f.eks.:
filter: alpha(Opacity=94, Style=1);
some style. Dette forstås til gengæld kun af IE da det er deres egen udvidelse.
Tilbage er så bare at finde en løsning så det virker i begge browsere.
Jeg har selv gjort noget lignende med menu'en på et af mine sites:
http://www.thurah-cattery.dk/katteri.php
Der er anvendt en række kendte CSS hacks for at få diverse versioner af IE til bl.a. at ignorere de ting de ikke forstår.
Disse hacks er bl.a. beskrevet her:
http://www.tantek.com/CSS/Examples/boxmodelhack.html
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/hack_5.php

Håber du kan bruge det til noget selv om det er en lidt kompliceret løsning i forhold til det relativt simpelt-lydende spørgsmål du stillede.
Mvh. Jan