Avatar billede benny_thomsen Nybegynder
02. februar 2004 - 08:02 Der er 11 kommentarer

XP printerdriver på NT Server?

Hej, jeg læser rundt omkring at der ikke skulle være problemer med XP / NT netværk, men jeg er stødt på et problem, men det er måske bare mig :-)

NT printer Server: installerer HP2300N og sharer den som vanlig, NTworkstations, 2000 pro = ok, men XP maskinerne kan ikke installere driveren fordi den ikke er installeret på Serveren, klart nok, men hvordan får jeg lige installeret en XP printerdriver på min NT Server?
Avatar billede jones_net Nybegynder
02. februar 2004 - 08:56 #1
Nu er jeg ikke lige NT administrator, men 2000/2003, men jeg prøver alligevel at hjælpe...

I 2000 åbner du properties for din printer, vælger fanen "sharing", og klikke på knappen "additional drivers", og så giver resten sig selv.

Gad vide om der ikke er noget der ligner i NT?!

/J
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2004 - 10:34 #2
Se den er lidt tricky - jeg har engang læst løsningen hos MS, men det er vist hurtigere at svare manuelt...

Problemet er jo, at NT4 ikke kender nyere operativsystemer (W2K/XP) Derfor kan man ikke installere en ny driver til disse OS, som Jones_net ellers foreslår, på normal vis. Gør følgende:

1. Du skal, PÅ en XP maskine med administratorrettigheder over for NT4 maskinen, browse dig frem til \\ntmaskine\printers\PRINTER. Højreklik nu på denne og vælg egenskaber/properties.

2. Anvis nu hvor XP driveren ligger. Det skulle være det.

3. Hvis den kommer og siger, at driveren ikke er kompatibel eller lignende, så skal du FRA din XP driver lægge *.INF filen PÅ din XP maskine i bibliotektet C:\winnt\inf.

Prøv så punkt 1 og 2 igen.

Har du problemer, så skriv - så finder jeg MS egen forklaring.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2004 - 10:36 #3
Der var da vist en graverende mangel i den forklaring:

1½. Vælg fanen "sharing" og klik på knappen "Additional drivers", og vælg her den driver der skal installeres.
Avatar billede benny_thomsen Nybegynder
02. februar 2004 - 12:45 #4
Jones og Ole, den går ikke, har været der, der er ganske rigtigt mulighed for at tilføje en 2000/XP driver, men den er ikke/kan ikke installeres på Serveren....
C:\winnt\inf hedder c:\windows\inf på min mask. :-) i kampens hed, ik?
Skal jeg virkelig opgradere serverparken til 2003??? - det har jeg (sku) ikke tid til lige nu - (shit)!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2004 - 13:09 #5
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;154291

C:\windows\inf er OK - WinNT var vist defalutl ind til og med Windows 2000, hvor den hedder Windows i XP (og i øvrigt i win3x og win9x).

Ved at lægge inf filen dér, sikrer du dig at den kommer op og spørger efter stien til driveren.

Bemærk at Windows NT4 driveren og XP driveren skal være samme type - eks PCL6 begge steder, og helst samme version. Jeg tror heller ikke det går at køre med f.eks. Microsoft standard NT4 driver, og en HP WinXP driver sammen.

Du bør altså gå på producentens hjemmeside og downloade driver til BÅDE NT4 og XP (typisk magen til W2K driveren) i samme format (PCL5, PCL6 eller PS), og helst samme version.

Du kan også få problemer med de drivere, der kan håntere både Windows NT4 og windows 2000. Af uransaglige årsager er mange af disse drivere ikke til at installere under Windows XP. Her er du nødt til at finde en ren NT4 driver, og en driver der går både under windows 2000 og XP.
Avatar billede benny_thomsen Nybegynder
02. februar 2004 - 13:48 #6
Jeg tror jeg har prøvet nær alt, -
Det er da ejendommeligt at jeg med den medfølgende CD(der iøvrigt spørger om jeg vil checke nettet for updates - som jeg gør) ikke kan installere driveren på de XP'er jeg skal printe ud fra - men at driveren forsøges installeret på PrintServeren(NT) som ikke kan lade sig gøre - - - jeg fatter minus.

Der MÅ da være nogen der har haft samme problametik?

Lad mig præciserer:

WinNT 4.0 PrintServer, printeren er installeret.
WinXP arbejdsstationer (skal printe ud på en Laserjet HP2300N(netværksprinter)

- alle de 'gamle' NT og 2000 arbejdsstationer kan godt printe ud, men de nyerhvervede jeg lod WinXP ligge på kan IKKE.... jeg fatter minus.

jeg har ikke plads til flere grå hår :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
02. februar 2004 - 16:13 #7
Du kan desværre ikke gøre som Jones net skriver fordi w2000 og Nt ikke supporterer et nyere system. Hvad med at share driveren på en xp pc og så vælge network printer.
Avatar billede benny_thomsen Nybegynder
03. februar 2004 - 07:37 #8
yes, jeg har overvejet denne løsning, men mit dilemma har været at vi er på vej ind i en opgraderingsfase og derfor lod jeg XP være på disse maskiner.
Jeg har dog ikke tid lige nu til denne omfattende opgradering og har set i øjnene at jeg så blot må 'nedgrader' XP'erne til 2000.... øv.

men tak for forsøg på hjælp.
Avatar billede lykholt Nybegynder
01. juli 2004 - 21:38 #9
Hvad så med at lave en pseudo print server af en Windows XP prof workstation. Installer printerne herpå og del dem ud. Herefter kan XP clienterne printe via denne "print server".
Har selv brugt denne løsning, der dog kun er brugbar hvis man ikke har alt for mange printere og brugere.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. juli 2004 - 23:20 #10
Kommentar: dannyboyd
->lykholt det var vist det jeg skrev her..
Avatar billede lykholt Nybegynder
03. juli 2004 - 00:41 #11
Sorry jeg havde ikke læst din kommentar