Avatar billede 0scar Nybegynder
01. februar 2004 - 14:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan nogen hjælpe med problem med RAM settings?

Min computer yder ikke som den burde, fx er der problemer med nyere 3D spil, jeg har derfor bl.a. overvejet at sætte mere ram i. Efter at have tjekket hvad det er for ram jeg har, kan jeg se der er problemer som vist ikke bare løses ved at sætte mere ram i, det er noget med "bandwidth efficiency" som er helt nede på 13-14%. se data fra SiSoftware Sandra report nedenstående. Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre for at løse det problem?

< Benchmark Results >
    RAM Bandwidth Int Buffered iSS:433MB/s
    RAM Bandwidth Float Buffered i:428MB/s

< Int Buffered iSSE2 (Integer STREAM) Results Breakdown >
Bandwidth Efficiency:          14% (estimated)

< Float Buffered iSSE2 (Float STREAM) Results Breakdown >
Bandwidth Efficiency:          13% (estimated)

< Chipset 1 >
    Model:                        Silicon Integrated Systems (SiS) SiS645 CPU
                                  to PCI Bridge
    Front Side Bus Speed:          4x 100MHz (400MHz data rate)
    Width:                        64-bit
    Maximum Bus Bandwidth:        3200MB/s (estimated)

  < Logical/Chipset 1 Memory Banks >
    Bank 0:                        256MB DDR-SDRAM 2.5-3-3-6CL
    Width:                        64-bit

Memory Module Properties
Module Name    Kingston KVR266X64C25/256
Serial Number    04122C00h
Module Size    256 MB (2 rows, 4 banks)
Module Type    Unbuffered
Memory Type    DDR SDRAM
Memory Speed    PC2100 (133 MHz)
Module Width    64 bit
Module Voltage    SSTL 2.5
Error Detection Method    None
Refresh Rate    Normal (15.625 us), Self-Refresh
Highest CAS Latency    2.5 (7.5 ns @ 133 MHz)
2nd Highest CAS Latency    2.0 (10.0 ns @ 100 MHz)

Warning 5400:                  Low bandwidth efficiency (advanced). Check  memory timings and settings.
Avatar billede espersen Novice
01. februar 2004 - 14:12 #1
du kan nok hente lidt ved dine ram : men ellers er det nok mere relevant at se på dit grafikkort (den indstillinger, drivere, directX osv.)
Avatar billede 0scar Nybegynder
01. februar 2004 - 14:29 #2
det kan jeg godt forstå du foreslår, men jeg kan bare ikke se der skulle være noget galt der, grafikkortet er et nVIDIA GeForce4 MX 420 (Leadtek WinFast A170), jeg har ny Nvidia driver Version: 4.14.0010.5304 og ny DirectX Version: DirectX 9.0b (4.09.0000.0902) og jeg har prøvet at sætte kortet til best performance mm, spil kører stadig ikke optimalt. Hvad kan jeg ellers gøre?
uanset spilproblem iøvrigt er der jo et eller andet galt med ram når "bandwidth efficiency" er helt nede på 13-14%, er der nogen bud på hvad jeg kan gøre ved det?
Avatar billede espersen Novice
01. februar 2004 - 14:44 #3
kender ikke SiSoftware Sandra så godt; håber der kommer en der lige kan forklare den del af det ;o)

Hvad opnår du med 3dMark2001SE ?(test af grafikkortet)
Avatar billede espersen Novice
01. februar 2004 - 15:09 #4
Hvilke spil taler vi egentlig om ?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
01. februar 2004 - 16:16 #5
hEJSÅ,
433mb/s er helt i vejret.
Du burde få noget med omkr. 2000mb/s
A)gå i dit bios: load default settings,
kig nu i bios under cpu/mem divider eller lign. Hvad står den så på ?
B)save & exit.
C) kører Sandra igen og se om det er det samme. Kør testen 2x !
Har du fornylig skiftet ram? Sidder de i sockelen til SD-DDR ram måske?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
01. februar 2004 - 16:17 #6
"Sidder de i sockelen til SD-DDR ram måske?"
Det skal de også! :-)
Avatar billede 0scar Nybegynder
02. februar 2004 - 22:33 #7
Espersen: hvor finder jeg 3dMark2001SE ? Pt er det Vice City der hakker på min computer
Avatar billede espersen Novice
02. februar 2004 - 22:51 #8
http://www.tweak.dk/blandede.php

tag denne ; 3DMark2001 SE build 330
Avatar billede gl.k. Nybegynder
02. februar 2004 - 23:12 #9
memory problem med omkr. 450Mb/s
Har du skiftet ram fornyligt?
Avatar billede 0scar Nybegynder
02. februar 2004 - 23:22 #10
hej K., jeg har prøvet at køre din abc; der er ikke noget i min bios der hedder noget med mem divider, under CPU / PnP Setup står CPU/DRAM speed til 100Mhz/100mhz efter load af "optimal settings" (før havde jeg selv sat dem højere). Jeg har kørt Sandra to gange med dårligere resultat end før

1 gang

Assignment : 411MB/s
Scaling : 405MB/s
Addition : 360MB/s
Triad : 354MB/s
Bandwidth Efficiency : 12% (estimated)

2 gang

Assignment : 411MB/s
Scaling : 404MB/s
Addition : 358MB/s
Triad : 354MB/s
Bandwidth Efficiency : 12% (estimated)

så hvad så?

jeg har ikke skiftet eller flyttet min ram, så hvis den sidder forkert er det en tekniker et eller andet sted der er et fjols, men måske sidder den rent faktisk forkert, vha Aida kan jeg se at mit mainboard har

RAM Slots    2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM,

samtidig står der et sted

memory Module Properties
Socket Designation    ROW-0
Type    DIMM, SDRAM
Installed Size    256 MB
Enabled Size    256 MB

men Sandra siger jeg har
Memory Type    DDR SDRAM

Så jeg ved faktisk ikke rigtigt hvade det er, skal den sidde i SDR DIMM eller DDR DIMM? og hvordan ser jeg forskel? (hvad er forskellen egentlig?)
Jeg prøver at åbne computeren i morgen eller snart når jeg får tid...
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. februar 2004 - 00:45 #11
CPU/DRAM speed til 100Mhz/100mhz...kan du rolig sætte til 100/133.

Dit Ram ---> Memory Type: DDR SDRAM, Memory Speed PC2100 (133 MHz) skal være i DDR DIMM socket(s).

Hvis du ik har manualen til dit bundkort længere, kør Sandra " motherboard " -> find navnet på dit motherboard --> søg på fx. google efter et manual. Der burde stå, i hvilke "slots" de forskellige Ramtyper skal installeres i . Ja, go´ide, kig lige engang efter om det nu sidder som det skal...

"og hvordan ser jeg forskel? (hvad er forskellen egentlig?)"
Hvor skal JEG ved det fra ? Har s** ik´ forstand på computer!
;-)

Skriv da også lige, hvilket bundkort og Cpu du har.
mvh
Avatar billede 0scar Nybegynder
07. februar 2004 - 23:39 #12
Espersen: test med 3DMark2001 giver 3273, ret lavt når jeg sammenligner med hvad andre med lignende specifikationer har opnået, hvad kan der være galt
Avatar billede 0scar Nybegynder
07. februar 2004 - 23:51 #13
K.:
Mit bundkort: http://www.ecsusa.com/products/p4s5a.html
Min CPU : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.0  Speed:                        1.99GHz

Ram sidder tilsyneladende rigtigt, så hvad nu, har du flere ideer til problemløsning?

En ting undrer mig, når man læser på http://www.ecsusa.com/products/p4s5a.html,
der står at man kan bruge
Two 184-pin 2.5V DDR SDRAM (DDR200, DDR266) or
Two 168-pin 3.3V SDRAM (PC100, PC133)
Min nuværende ram er jo Memory Type: DDR SDRAM, Memory Speed PC2100 (133 MHz), er det så DDR200 eller DDR266, og hvis det er en af dem, hvorfor hedder min ram så 133?
133x2=266?
Avatar billede espersen Novice
07. februar 2004 - 23:58 #14
ja; 2*133 !  ligesom Intels 800 mhz er at sammenligne med AMD's 400 mhz (som er 2*200 mhz)
Avatar billede espersen Novice
08. februar 2004 - 00:01 #15
(får ikke mails ved nye indlæg : så har ikke set udviklingen - sry )!

3273 i 3DMark2001 er ikke vildt ringe : ca. 4500knap 5000 med nVIDIA GeForce4 MX 440 er normalt.

I hvilke spil har du problemer ?
Avatar billede 0scar Nybegynder
08. februar 2004 - 00:20 #16
Pt er det som sagt Vice City der hakker,

hvis jeg køber ny ram, kan jeg så bruge noget hurtigere? i bios kan DRAM speed sættes til 166 mhz, hvad skal ram så hedde? pc2700 333mhz (2x166?)? men er det tilrådeligt?

hurtigere ram forklarer selvfølgelig ikke det "bandwidth efficiency" ram problem jeg har nu, men du siger 3D ydelsen ikke er vildt ringe, hvad kan jeg så ellers gøre, nyt grafikkort? men 3D spil som Vice city burde jo kunne køre rimeligt med det udstyr jeg har nu.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
08. februar 2004 - 18:36 #17
Hej,
DDR200=PC1600
DDR266=PC2100 det har du. Og burde kunne uden problemer køre med 2000mb/s.
Two 184-pin.....DDR
Two 168-pin....SD
Dummede mig her. Selvf. sidder dit Ram i en DDR slot, hvis du ikke brugte en hammer ;-)
Du har et memory problem. Du vil ikke kunne løse det ved at sætte hurtigere ram i.
Dit 3Dmark er for lavt pga. memory-problemet.

Forslag A)Pil batteriet ud i en halv time - så ind igen.
Find "clear cmos jumperen"  - reset - husk at sætte jumperen tilbage igen. Prøv om det hjælpede. PC skal selvf. være slukket ( stikket ud ), mens du gør det. Gå ind i bios og sæt dine ram settings til 133.
Hvis det ikke virker:
Forslag B) du har, som jeg læser det, 1x 256 ram. Prøv at flytte det i den anden DDR socket.
Ind i bios osv....
Forslag C) prøv at finde en nyere bios version end den du kører med. Men - la være med at flashe det inden du er 100% SIKKER på , hvordan du nu skla gøre det.
mvh.
Avatar billede 0scar Nybegynder
09. februar 2004 - 11:49 #18
ang A) Hvorfor batteriet ud i en halv time? kan man ikke stole på at clear-cmos-jumperen rent faktisk også nulstiller den?
ang C) så vidt jeg kan se findes der ikke en nyere bios til mit bundkort, selvom bios er gammel (06/10/2002)
jeg prøver dine forslag når jeg får tid, vh
Avatar billede 0scar Nybegynder
11. april 2004 - 19:00 #19
Nu har jeg endelig (lidt påskeferie) fået prøvet dine forslag af, beklager det har taget så lang tid, håber jeg stadig får svar. Problemet er ikke løst selvom jeg har prøvet din sidste ABC, har du eller en anden et andet bud? Jeg overvejer trods alt at købe ny RAM, måske det er selve memoryen der giver fejlen?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
12. april 2004 - 23:00 #20
bARE OK. ;-)

F****me et godt bundkort, du har!Den kan komme til at løbe stærkt ;-)

HENT:

"CPUZ"
og kig efter cpu speed,FSB OG memory freq.

"MEMTEST86"
SE OM du får memory fejl. Se også om du har noget omkr. 800-900mb/s memory bandw. (øverst til venstre)

http://www.aida32.hu/aida32.php
Benchmark dit memory. Omkr. 1800mb/s og 700mb/s burde være okay.

!!! lav en aida32-report og smid det vigtigste her i tråden.!!!
Avatar billede 0scar Nybegynder
12. november 2007 - 21:34 #21
Computeren kører faktisk endnu her i 2007, men døde som spilcomputer. Jeg prøvede alt men fik aldrig løst problemet.
Bare for at lukke det døde spørgsmål