Avatar billede andersand65 Nybegynder
25. januar 2001 - 23:05 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Defragmentering

Når jeg defragmenterer min harddisk genstartes programmet igen og igen, så det tager en hel del tid at få det gjort. Jeg går ud fra, at årsagen er, at der skrives til min harddisk med meget korte mellemrum (indikatoren blinker ca. hvert 5. sekund).

Hvad skal jeg gøre, for at stoppe øvrig aktivitet når jeg defragmenterer?
Avatar billede pstric Nybegynder
25. januar 2001 - 23:06 #1
Ctrl+Alt+Del. Luk alt undtagen Explorer
Avatar billede NanoQ Nybegynder
25. januar 2001 - 23:14 #2
Start maskinen op i fejlsikret tilstand.

(ved ik\'ngang om defrag kan køres fra fejlsikret, men det er da et bud) ;-)

NanoQ
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. januar 2001 - 23:14 #3
eller defragmenter fra fejlsikret tilstand
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 23:16 #4
Jeg har fundet alle tiders program til den opgave. Powerdefrag hedder det. Det styrer selve defragmenteringsprocessen.

http://www.e-technik.com/pdefrag.html

Jeg kan kun sige en ting prøv programmet , I vil ikke fortryde. Defragmenteringen vil komme til at foregå inden nogle andre programmer er startet op, Aldring har min kommet så hurtigt over de 10 % som efter jeg er begyndt at bruge powerdefrag.

Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 23:17 #5
Det går også hurtigere, end når maskinen er i fejlsikert tilstand. Eksploren er nemlig ikk startet rigtig om, når defrag processen foregår.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
25. januar 2001 - 23:19 #6
Er det i øvrigt bedre at bruge Norton Speed Disk? (Her har jeg dog det samme problem)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. januar 2001 - 23:22 #7
æv...må vente på næste version...den nuværende understøtter ikke Win ME :(
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 23:24 #8
Der mener jeg at jeg har fundet en, der også understøtter ME, jeg kikke lige efter kimrosgaard ;o)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. januar 2001 - 23:28 #9
oki :) jeg læste i FAQ\'s at man skulle vente på næste version før at det ville fungere i Win ME.
Avatar billede lens Nybegynder
25. januar 2001 - 23:28 #10
Som pstric siger, skyldes det ofte at du har andre programmer kørende, - i mit tilfølde har det ofte været active desktop der var synderen.
Avatar billede pstric Nybegynder
25. januar 2001 - 23:29 #11
Jeg har lige læst FAQ\'en. Det ser ud til at Power Defrag bruger den originale defrag, så det må jo være godt nok. At den så tager alle drev uden at man får lov til at vælge (sådan har jeg i hvert fald læst det) er måske knapt så godt.

Og den har åbenbart også problemer med reboot.

Jeg ville altså foretrække at fortsætte med ctrl+alt+del, men nu bruger jeg iøvrigt ikke længere Win98 og har endnu ikke følt noget behov for at defragmentere på W2k. Men det skulle jeg måske snart prøve.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 23:40 #12
Iflg denne side, så skulle den kunne bruges til me, jeg kan da lige gå ind og prøve på en me maskine, og se om den vil starte operationen op.http://softseek.zdnet.com/Utilities/Diskette_CD_ROM_and_Hard_Disk/Review_49966_index.html
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. januar 2001 - 23:42 #13
sig til hvis den kan gøre defragmenteringen helt færdig og reboote uden problemer :)
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 23:55 #14
kimrosgaard  Jeg har lige sat programmet til at styre defragmenteringen på en Me maskine, som faktisk på grund af for lidt Ram (32MB) ikke har været i stand til at defragmentere. Den kører lystig der ud af nu.

Havde kun lidt problemer med opstart, havde prob. med genstart, men det skyldes nok, at jeg har været inde på den via netværket og aflevere setup til powerdefrag på ME maskinen. Det var den melding jeg fik, da jeg lukkede ned manuelt. Til gengæld så var den klar til defrag, da den næsten var åben. Fik lige lidt musik, også var den igang. I løbet af et øjeblik var den oppe ved de 10 % og de er enda passeret nu. Såå jo der er skup på defrag.

Der findes også et program som lukker maskinen efter defrag, hvis man ikke har lyst til at bruge ovennævte , men vil vælge at gøre det om natten.
http://softseek.zdnet.com/Utilities/Taskbar_Start_Menu_and_Explorer_Enhancements/Startup_and_Shutdown_Managers/Review_49958_index.html

God fornøjelse. >Q;o)
Avatar billede andersand65 Nybegynder
26. januar 2001 - 00:10 #15
Okay, så kører det. Jeg har prøvede Powerdefrag og den med at lukke alle programmerne; ingen af disse løste problemet.
Men da jeg startede i fejlsikret tilstand, var der ingen problemer.
Er det normalt, at man skal starte i fejlsikret tilstand for at køre defragmentering?

Mange tak for hjælpen, venlig hilsen Anders.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 00:13 #16
Nu er den færdig, med defrag,  fantastisk.

Det der tydeligvis er problemet med windows me, er at programmet skal hjælpes på vej til genstart, ved start og igen, når defragmenteringen er færdig, så skal man lukke computeren ved via ctrl+alt+del . Herefter kan den startes igen og alt processen er så færdig. Det er der programmet har sin mangel over for windows ME
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 00:19 #17
Nej det er ikke normalt, men hvis ens installation ikke er helt optimalt, så er det et sted hvor der tydelig vises svagheder. Endvidere er visse antivirusprogrammer ret ivrige efter at tjekke hele tiden, så det også forstyrre defrag. Derfor anbefaler man enten metoden med ctrl.+alt+del, og via den vej lukke alle programmer undtagen exploren, som endda også kan lave lidt bøvl for defragmenteringen. Styringen af sluk skærm kører jo stadig, og kan også volde lidt sjov.

Eller fejlsikker tilstand, men der virker PC\'eren stadig langsom ved de 10%.

Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 00:24 #18
Whau, en halv time om at defragge. Imponerende!
Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 00:25 #19
Jeg tror aldrig at jeg har gjort det på under to timer uanset partitionsstørrelse.
Avatar billede dreadworg Nybegynder
26. januar 2001 - 00:27 #20
Heheh, jeg plejer at bruge 3-5 timer:)
Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 00:30 #21
kharder>> Hvor stor var HD\'en?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 00:40 #22
På en 2Gb harddisk  som nævt  ca ½ 333 mhz.
på en 20GB harddisk tog det i morges ca 50 min 550 Mhz win 98SE
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 00:41 #23
Den på de 2 GB plejer at bruge 3 - 4 timer.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 01:39 #24
Her er et program, som laver et godt stykke arbejde. PerfectDisk 2000

http://www.softseek.com/Utilities/Diskette_CD_ROM_and_Hard_Disk/Review_30219_index.html

Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 02:10 #25
Det ser vældig godt ud. Jeg har downloaded deres evaluation, så bliver det spændende at se, hvordan den har det med dualboot. Nå, hvis ikke den kan klare det, så formatterer jeg bare endnu engang.

Hvis det er rigtig godt, så falder der nogle point af til dig, kharder.
Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 05:10 #26
kharder>> Jeg har lige defragmenteret for første gang siden jeg skiftede til Windows 2000. Det var en meget positiv overraskelse. 42 Minutter for at defragmentere systemdrevet på godt 12 MB, det vil jeg ikke klage over. Og det var med Windows\'s defragmenteringsprogram, så der bliver desværre ingen point til dig ;-( Og heller ingen 44$ til Raxco Software, Inc. ;-) Deres program bliver ikke installeret.

Nå, men du fik mig da til at defragmentere, så tak for det!
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 06:59 #27
Til windows 2000 findes, der også et hav af mulige defrag software, selv om min erfaring er netop, at windows 2000 har en særdeles god defragmenteringsprogram. Jeg har slev brugt det til at rede mit win 98, hvor jeg netop ikke kunne få startet defragmenteringsprogrammet.
Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 07:02 #28
Jeg har utallige gange brugt ufatteligt mange timer på at defragmentere under W98 på en meget mindre harddisk, så jeg havde slet ikke forestillet mig, at det kunne gå så stærkt.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2001 - 08:14 #29
Har også prøvet hvor windows 2000 har stået og hakket i det. Der brugte systemet omkring 1 time på 3 GB
Avatar billede pstric Nybegynder
26. januar 2001 - 08:16 #30
Hvis jeg nogensinde havde fået defragget 3 GB på kun 1 time under W98, så havde jeg troet at der var sket en fejl
Avatar billede andersand65 Nybegynder
26. januar 2001 - 22:54 #31
Jeg var lige hurtigt nok ude! Da jeg i aftes kørte defrag efter at have genstartet i fejlsikret tilstand, kørte programmet i 15 min. uden at starte forfra. Dette var mere end de fem minutter, jeg havde været oppe på før, og jeg troede derfor at problemet var løst - men nej. Nu kører defrag ca. et kvarter før det genstartes. Hvad gør jeg?
Avatar billede pstric Nybegynder
27. januar 2001 - 10:32 #32
Tjah, nu har du jo godt nok afvist mit svar, men prøv det alligevel. Hvis det virker (det er jeg ret sikker på), så kan du jo altid overveje om du vil oprette et nyt spørgsmål, hvor du kan give mig lidt ;-)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2001 - 10:41 #33
andersand65  Har du prøvet mit forslag med powerdefrag. Hvis det ikke kan lade sig gøre i fejlsikkert tilstand, så er det alt afgørende, at du for et andet program til at gøre det, så windows kan udføre opgaven igen. Prøv mit forslag med perfectDisk2000, det er bare et godt program, men her skal det lige bemærkes, at programmet tager længere tid end windows egen defrag. ;o)
Avatar billede andersand65 Nybegynder
28. januar 2001 - 15:30 #34
=>pstric: Som skrevet ovenfor har jeg prøvet dit forslag, som ikke virkede.

=>kharder: Jeg havde ikke set dit forslag med PerfectDisk 2000. Det virker. - Og jeg kørte defragmenteringen til ende denne gang. Jeg vil meget gerne give dig point for dit svar, så hvis du vil, opretter jeg et nyt spørgsmål, så du kan få nogle.
Avatar billede pstric Nybegynder
28. januar 2001 - 16:03 #35
andersand65>> Undskyld, jeg havde misforstået den kommentar, hvis det er 26/01 2001 00:10:36 du mener.