Avatar billede axelibsen Nybegynder
31. januar 2004 - 17:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Tænde for ATX strømforsyning uden motherboard

Hej jeg skal ha en atx strømforsyning til at køre uden at den er tilsluttet til et motherboard. Normalt har jeg ingen problemer med at kortslutte den, ligesom beskrevet på denne side http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtml.

Når jeg sætter strømforsyningen til motherboardet skal der sættes 2 stik i motherboardet for strømforsyningen tænder. Det almindelige og et P2 stik som ligner det almindelige stik til HD'en.

Hvordan skal P2 stikket kortsluttes?
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 22:01 #1
Her kan du se stikket med forbindelser:
http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm
Og her er et 'klip' med anvisning på, hvordan man kan starte en ATX-PSU uden forbindelse til motherboard:

While we're at it, you can power up an ATX power supply by shorting the green wire with any black ground wire.  As you know, the ATX power supply will not turn on normally without a motherboard connected to it.  There are times when you may want to test an ATX power supply or use the voltage from one but don't really want to hook up a motherboard.  There's only one green wire and there are plenty of ground wires so it's easy to do.  To use a bent paper clip and insert one end in the green wire connector and bend it around and put it into a black wire connector.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
31. januar 2004 - 22:04 #2
Ja den har jeg ingen problemer med at kortslutte.
Men på denne strømforsyning er der 2 stik der skal i motherboardet for at den vil starte, så det er ikke nok kun at kortslutte det ene stik.
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 22:06 #3
'Klippet' er fra denne adr.:http://www.7volts.com/atxnotes.htm
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 22:12 #4
Er P2 stikket med 4 ledninger ( 5 v 12v og 2 stel i midten, så kan du prøve at sætte en HD eller floppy på der. Nogle PSU'ere vil ikke starte uden belastning på 5 volt udgangen.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
31. januar 2004 - 22:26 #5
Stikket passer desværre ikke i en hd eller cdrom

jeg har lige taget nogle billeder i meget dårlig kvalitet.
http://www.axel.brygge.dk/
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 22:29 #6
Beklager 'dobbeltkonfekten' ! jeg havde ikke fået læst den side, du henviser til.
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 22:35 #7
Billedet af P2 er ret uklart, jeg kan ikke genkende det.
Hvis du kigger ind i PSU-en, kan du formentlig se hvilke spændinger,der skal komme på de forsk. ledninger. ( ofte hvidt - silketryk ? )
-----
På billedet ser 'stik' ( øverste bill. ) ud til at være 2-delt - er det korrekt ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 22:39 #8
Hvis du har tilhørende motherboard, kan du da slutte dertil og så måle .- 'hvad der kommer hvor'.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
31. januar 2004 - 22:48 #9
Stikket til det venstre er det normale, som du også skrev hvordan skulle kortsluttes. Stikket til højre er det stik som er for sig selv nederst og er på samme størrelse som dem man propper i hd'en, men har ikke afrundede hjørner.

jeg har taget et par elendige billeder mere.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
31. januar 2004 - 22:49 #10
Jeg har desværre ikke noget måleudstyr
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. januar 2004 - 23:32 #11
Du får mig til at tvivle på,om det er en ATX- PSU.
Hvor mange ledninger/huller er der i stikket til venstre på billedet, og sidder de i 1 eller 2 rækker ?
Avatar billede axelibsen Nybegynder
31. januar 2004 - 23:39 #12
Strømforsyning er fra en Dell pc.
Stikket til venstre er magen til det som findes på en alm. atx strømforsyning, hvor den grønne skal kortsluttes med en af de sorte.

Hvis jeg kortslutter stikket til venstre akkurat som på almindelige atx strømforsyninger, så er jeg nødt til at ha P2 stikket i motherboardet for at strømforsyningen skal starte.

Stikket til højre (P2 stikket) har 6 ledninger der sidder på række, hvor de første 3 er blå og de sidste 3 er sorte.

Jeg må prøve at finde noget måleudstyr og finde ud af hvad der kommer ud af P2 stikket.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. februar 2004 - 12:17 #13
Prøv at læse lidt på denne adr.:
http://www.silentpcshop.nl/dellconverter.asp
Dell bruger åbenbart ikke alm. standard
klip:
The reason you need a proprietary Dell power supply is because Dell has been using specially modified ATX motherboards with non-standard pinout of the motherboard power connectors. This Dell to ATX adapter converts between the non-standard pinout to the standard ATX pinout and turns a standard ATX power supply into the equivalent of a Dell power supply.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
01. februar 2004 - 12:22 #14
Tak skal du have, jeg opgiver at bruge den strømforsyning.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. februar 2004 - 13:36 #15
Selv tak, - vi er vist begge blevet en smule klogere af det her !
Nu ved jeg jo desværre ikke hvor i landet du bor, - jeg kunne nemlig godt tænke mig at få lejlighed til at måle lidt på den PSU. Den skal nok vise sig at være tæt på det normale !
I øvrigt kan du jo let skaffe dig en PSU fra en kass. comp. - og normalt virker de ganske udmærket til diverse formål.
Ønsker man lidt mere spænding og eller strøm kan det også ret nemt klares.
Se: 13.6 volt5 fra PC strømforsyning .af OZ7DW i OZ 2002 nr.11 side 621
( 13.6 volt er en slags standard i en del grej ).
'OZ' er tidskrift/månedsblad for EDR, - kan lånes på bibliotek.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. februar 2004 - 21:44 #16
Har kigget på billeder fra gåtur, og blev lidt nysgerrig, - umiddelbart var jeg ikke i stand til sikkert at genkende, - men kan det mon passe, at både et af dine tlf.-numre og desuden dit postnummer ender på 32 ?  Hvis det er korrekt gættede jeg for nordlig.
Bare rolig - jeg kommer ikke så tit der forbi, - bor i Vestjylland.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
01. februar 2004 - 23:43 #17
De er fra KBH, ved Islands Brygges badeanstalt og metroen.