Avatar billede danielsan Nybegynder
25. januar 2001 - 21:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ibm deskstar, dma ?, kabel til udma ?

Jeg har lige fået en ibm deskstar 75gpx med 45 gigs. Den funker fint.

1.Jeg prøvede at slå dma til men så snøvlede hele computeren og musen hakkede vildt på skærmen. Understøtter den ikke dma eller er der måske noget andet i vejen? Jeg var nød til at slå dma fra.

2.Hvordan ser kablet til udma 66/100 ud? Jeg læste et eller andet sted at man skal have et kabel der understøtter de høje hastigheder for at harddisken kører optimalt.
Hvordan ved jeg om det kabel jeg har er den rigtige?

Avatar billede spectual Nybegynder
25. januar 2001 - 21:35 #1
Du kan mærke og se på kablet om det er et ide66/100 kabel.

Hvis du kan se de enkelte ledninger meget tydeligt, er det formindtligt et ide33 kabel.

Jeg ved at ibm deskstar kan gøre både 33, 66 og 100.

Hvis du kører med ide66 eller ide100 og den hakker i windows, er det formindtlig fordi at driverne til din ide66/100 controller ikke er installeret.
Avatar billede spectual Nybegynder
25. januar 2001 - 21:37 #2
Det ser du forøvrigt i kontrolpanel / system / ydeevne.
Avatar billede danielsan Nybegynder
25. januar 2001 - 22:17 #3
øøøhhmm, jeg er ikke rigtig med, hvordan kan jeg se hvad jeg kører med i kontrolpanel / system / ydeevne?

hvad kablet angår så synes jeg at de enkelte ledninger er halvtydelige, jeg har surfet rundt omkring for at finde et svar, men det her emne er åbenbart ikke særlig interesant eller også har jeg ikke fundet de rigtige sites.
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 22:30 #4
det kan godt være at jeg spør dumt, med sidder din HD alene, eller sammen med et CD-rom drev ??

(skal sidde alene, hvis du vil have fuld udbytte af din BUS hastighed!)
Avatar billede danielsan Nybegynder
25. januar 2001 - 22:50 #5
hej igen, jeg vil lige sige at jeg har selv løst dma problemet i windows. Nu kan jeg nemlig ikke vælge det mere efter at have downloadet en ny controller fra amd, der står i deres faq at selve controlleren sørger for at optimere harddisken.

Nu mangler jeg bare at vide om der står noget specielt på et udma 66/100 kabel så jeg kan genkende det.

Min hd er koblet sammen med en anden hd der er mindre. Cd-rom drevet er for sig selv i ide port 2.
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 22:55 #6
de enkelte ledninger sidder mere tæt end på et alm. kabel.

-codebase
Avatar billede perj Nybegynder
25. januar 2001 - 23:58 #7
Du kan finde det du søger her: http://www.mkdata.dk/pctutor/modul4b1.htm
Avatar billede danielsan Nybegynder
26. januar 2001 - 02:46 #8
Tak for det gode link, her fandt jeg nogle billeder der exact kunne fortælle mig at jeg ikke havde nogen udma 66/100 kabler. Siden alle mine kabler var ens var det jo svært at have noget at relatere til. En stor tak til perj, og selvfølgelig til alle jer andre for at have forsøgt at hjælpe mig.
Avatar billede perj Nybegynder
29. januar 2001 - 00:48 #9
Godt nok lidt sent - men selv tak;-)