Avatar billede zion Juniormester
25. januar 2001 - 20:32 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kompas

Hejsa!

Jeg forsøger at instalere et program der hedder kompas og instalationen går OK.

Når jeg så starter programmet op får jeg denne besked:

\" Ikke muligt at åbne mange filer samtidigt. kontroller Config.sys(files = 99) og netværksinstalation.

Jeg siider med en computer der køre windows ME. Jeg har forsøgt at skrive edit config.sys i dos, men så får jeg bare en blå skærm frem uden koder. Jeg kan ikke skrive noget da den så siger adgang nægtet.

Programmet ligger på 2 disketter og kræver ikke noget særligt.

Hvad kan jeg gøre

Avatar billede spectual Nybegynder
25. januar 2001 - 20:37 #1
Findes config.sys ikke på din computer?
Jeg kender ikke windows me, men hvis den er nt-baseret har den vist ingen config.sys

Prøv at skrive \"dir c:\\config.sys\" i en msdos prompt (eller i msdos tilstand) og se om den finder en fil.
Avatar billede zion Juniormester
25. januar 2001 - 20:44 #2
Når jeg gør det finder jeg en fil der hedder config.sys så den er der
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 20:47 #3
Problemet m. config.sys og me er at me ignorerer Config.sys og Autoexec.bat under opstarten, så at lægge \"files=99\" ind giver ikke noget.
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 20:47 #4
ignorerer KUN config.sys!
Avatar billede punisher Nybegynder
25. januar 2001 - 20:53 #5
Prøv i c:\\windows\\command\\config.sys
og \"set files=200\" f.eks.!!!!
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 20:58 #6
punisher> læs mit svar.
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 21:00 #7
desuden er stien c:\\windows\\command\\ebd\\config.sys
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 21:02 #8
og mappenavnet ebd står for \"Emergency Boot Disk\" så det er der windows henter filer fra når den skal lave  sin startdiskette.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 21:08 #9
Kompas er - så vidt jeg husker?? - et dos-baseret regnskabs-/økonomiprogram, som kræver, at der under dos kan holdes mange filer åbne på een gang. Deraf den nødvendige linie i config.sys.
Jeg er ikke sikker på, at du med Win98 ME\'s ringe understøttelse af dos kan køre det.
Avatar billede zion Juniormester
25. januar 2001 - 21:10 #10
Hvad mener du med Kun ignorerer config.sys jeg er ikke så meget inde i det så hjælp lidt
Avatar billede zion Juniormester
25. januar 2001 - 21:12 #11
Halifax du har ret i at det er et dos baseret program så måske har du ret
Avatar billede spectual Nybegynder
25. januar 2001 - 21:12 #12
Den indlæser autoexec.bat men ikke config.sys
Avatar billede zion Juniormester
25. januar 2001 - 21:14 #13
Men når jeg starter programmet siger den at jeg skal tjekke config.sys
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 21:16 #14
zion>> Jeg skrev før at den ignorerer både autoexec.bat og config.sys men den ignorerer altså KUN config.sys under opstarten.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 21:38 #15
Den gamle dos program Kompas forventer en config.sys fil fra \"go\'e gamle dos dage\". Derfor siger programmet, du skal tjekke den. Og det kan du ikke. Config.sys kan kun eksekveres under boot, og når Win98ME ikke udfører config.sys under boot tror jeg ikke, du har ret gode chancer for at køre det under ME, sorry!
Avatar billede rca Nybegynder
26. januar 2001 - 10:28 #16
Gå i run/kør skriv msconfig, ændr. files til ????
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. januar 2001 - 14:31 #17
zion, har du klaret problemet?
Avatar billede zion Juniormester
27. januar 2001 - 18:20 #18
Jeg er tsget på skiferie og i mens er der en der kontakter firmaet der har lavet programmet, men når jeg kommer hjem vil jeg give de 300 point til den med det rigtige svar
Avatar billede zion Juniormester
13. april 2001 - 18:38 #19
Jeg fik aldrigm programmet til at virke så Halifax her er dine point
Avatar billede tupsy Nybegynder
28. august 2005 - 15:54 #20
I WinXP går man ind i windows/system32 mappen
Der skal du ind i filen config.nt

Nederst finder du en linie som hedder
files=40

Den skal rettes til
files=99

Så kører kompas.. :-)

Måske det er magen til i WinME
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2005 - 15:56 #21
hvis spørger efter 4 år og 4 måneder stadig har problemet ....

:-)
Avatar billede tupsy Nybegynder
28. august 2005 - 19:58 #22
Sikkert ikke..
Men andre kunne få samme problem. (Det har jeg lige haft)
Så er det jo rart med et brugbart svar.
:-)