Avatar billede jacobsdk Nybegynder
30. januar 2004 - 16:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Angivelse af negativ tid i Excel

Jeg har et lille problem i Excel om hvordan man håndterer negativ tid. Eksempel:

Afsat tid: 20:00
Forbrugt tid: 16:00
Overskredet (forbrugt-afsat): ######

Jeg har lavet en løsning der vender regnestykket om hvis resultatet er negativt,, laver det om til tekst og sætter et minus foran. Det er dog ikke særlig elegant, især ikke hvis man gerne vil regne videre med tallet.

Er der nogen derude der har erfaringer med dette?

,vh

Jacob
Avatar billede kabbak Professor
30. januar 2004 - 17:32 #1
Hvis du kan bruge resultaterne omregnet til tal = 1/100 dele minutter
For tid kan ikke gå i minus med det normale tidssystem.

Ved at gange tid med 24 får du decimaltid
ved at dividere tal med 24 for du normaltid

så du kan altid omregne, men tid kan aldrig blive i minus

A2 = Afsat tid
B2 = Forbrugt tid:
=HVIS(ER.FEJL(A2-B2);(A2-B2)*24;-(B2- A2)*24)
Avatar billede kabbak Professor
30. januar 2004 - 17:36 #2
Men hvis du går i fynktioner > indstillinger > beregning og vælger 1904-datosystem kan tid blive minus.

Men jeg er ikke sikker på at andre ark bliver 'glade' for det
Avatar billede kabbak Professor
30. januar 2004 - 17:36 #3
fynktioner = funktioner
Avatar billede bak Seniormester
30. januar 2004 - 19:48 #4
1904 datosystemet virker kun på den projektmappe, det er sat i, men som kabbak skriver er det ikke sikkert at de eksisterende datoer i  arkene bliver glade for det, da der bliver lagt 4 år til.
1904-systemet bør sættes inden man fylder data i en mappe.
Avatar billede jkrons Professor
31. januar 2004 - 11:18 #5
Hvis du "bare"skal regne videre, kan du sagtens gøre det. Excel kan sagtens regne med negative tider, den kan bare ikke vise dem i en celle - med mindre du som foreslået - skifter til 1904 datosystemet.
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
02. februar 2004 - 11:28 #6
Tak skal I have for svarene - kabbak, jeg går efter 1904-løsningen, da det er væsentligt at tiden skal kunne vises. Og bak, tak for oplysnignen om at indstillingen kun gælder for den projektmappe den sættes i.

Vil I begge være tilfredse med 50p til kabbak og 10p til bak? I givet fald smid et svar. Mvh,

Jacob
Avatar billede kabbak Professor
02. februar 2004 - 11:30 #7
Et svar
Avatar billede bak Seniormester
02. februar 2004 - 19:21 #8
Alle pointz til kabbak. Min kommentar var kun ment som supplement. :-)