Avatar billede amfora Nybegynder
29. januar 2004 - 19:58 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Test af internetforbindelse

Min ven og jeg har samme  Lasat 56k modem, men bor 20 km fra hinanden. Jeg tilslutter  mig internettet med ca 50000 bps, men min ven kun 30-36000 bps.  Den forskel kan man tydelig mærke, og irriterer ham.
Jeg har Tele2 og han har TDC, måske er det der forskellen ligger :-)

For at finde årsagen til forskellen, skulle man kunne teste sig egen internet hastighed et sted på internettet, og vist nok hos TDC, for det er jo dem der har kabelnettet.
Men hvordan finder man den side.
Vi forsøgte selv, på TDC webside (for mig ret uduelig) og fandt kun et sted hvor man kunne teste sin internetforbindelse om den virkede eller ej. Logisk når man er på nettet i forvejen!

Hvordan kan man teste sin internet forbindelse? Så TDC må lave en indstilling på en central, eller lægge nye kabler til min ven, eller der skal andet til?
Avatar billede mahp1 Nybegynder
29. januar 2004 - 20:01 #2
Nu tror jeg ikke du skal regne med at tdc kommer og ligge nye kabler for at din ven, kan få den optimale udnyttelse af hans 56K modem :D

men prøv www.google.dk og søg efter fx. speedtester

kan det overhovedet svare sig at have en 56k forbindelse i dag ?
Avatar billede soulmand Nybegynder
29. januar 2004 - 20:04 #3
Avatar billede soulmand Nybegynder
29. januar 2004 - 20:15 #4
>arlet
adsl-online.dk (Sonofon) virker ikke og da den gjorde virkede den stadig ikke !!
speed-test.net - meget upræcis måling
bandwidthplace har altid været en del upræcis

TPTEST er nok en af de bedste ! Men Tdc har også en temmelig god måling og jeg kan heller ikke lige finde linket dertil....
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. januar 2004 - 20:18 #5
Her kan du teste hastigheden på din Internet-forbindelse, hvad enten det er ADSL eller CABEL -

http://81.19.245.211/speedtest/start_test_2.html

Der popper en lille rude op som du blot (og helt roligt) skal klikke >JA< til.
Derefter går testen i gang.
Når testen er færdig, får du et let læseligt, grafisk resultat.

OBS: Har du installeret en firewall (forhåbentlig for dig) skal du være opmærksom på, at den kan påvirke testen i negativ retning. (du får måske ikke det rigtige resultat)

Du kan også prøve her -

http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

eller her -

http://bandwidthplace.com/speedtest/
Avatar billede soulmand Nybegynder
29. januar 2004 - 20:22 #6
heh amfora, du kan godt glemme at få TDC til at optimere din vens forbindelse - iøvrigt er tallene du nævner ikke nødvendigvis eksakte nok, der må du ty til måling med ovennævnte. Det jeg mener er at fordi din opkaldsprompt slynger 50000 bps i hovedet på dig, er det langtfra sikkert at du opnår den hastighed.

Prøv og brug din opkaldsforbindelse hos din ven (dit nr, dit logon osv) og se så hvad der sker ?
Avatar billede soulmand Nybegynder
29. januar 2004 - 20:29 #7
godt victor-1
det link ledte jeg også efter - og hvis man vil læse nærmere foregår det her:

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco-ks-36557&sbred=hast
Avatar billede amfora Nybegynder
29. januar 2004 - 21:21 #8
Hej Tak for jeres link jeg har prøvet dem, hos mig selv.
Testprogrammerne giver meget forskellige resultater

bandwidthplace giver  mellem 33,4 -39,6 kbit/s

Speedtest 110 kbps i download og 114 kbps i upload, den skriver at mit 56K modem svarer til ISDN2.

<http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp>  med  TPtest3
TCP:::::: UDP
Afsender  28,18 kbit/s  ::::::: 27,15
modtager 47,51 kbit/s  ::::::  44,25
Båndbredde 100%  :::::::  100 %
Soulmand  det skal jeg prøve med mit modem mm hos min ven.
Jeg plejer at downloaded med ca 5,0 Kb/s  og min ven ca med 3,2 Kb/s

Til mahp1  56K er fint til mig efter mit forbrug, og ca til halvpris i forhold til billigste bredbånd, mig bekendt. Ok jeg spiller ikke store grafiktunge spil og internettet. Med mit Tele2 får jeg internet ned til kun 3 øre i min efter midnat!

Til arlet  den første adresse lyder godt, men den indeholder noget andet; sonofon.

Tænkte lige at med disse testprogrammer får jeg/vi et resultat som vi bare kan sammenligne og se forskellen, men det siger vel ikke noget om hvor der er den "dårlige" forbindelse?
Men vi skal prøve at bytte modem!
Avatar billede amfora Nybegynder
04. marts 2004 - 00:31 #9
Hej Han har talt med TDC, og de siger at han ikke kan forvente en hurtigere forbindelse når han bor på landet. Selvom han bor tæt på en central.

Bliver det mon stadig samme langsomme forhold hvis han får bredbånd, at han kun får ca 2/3 af max.?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
04. marts 2004 - 07:11 #10
Det vil altid være sådan, at den type tests ikke viser det helt rigtige resultat, men alligevel gi'r et lille fingepeg om hastigheden.

En given adsl forbindelse burde være den samme om du bor på landet eller i byen.
Avatar billede soulmand Nybegynder
04. marts 2004 - 22:39 #11
dit spørgsmål er besvaret - lukketid
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. marts 2004 - 21:26 #12
Takker for point :-)
Også tak til dig "soulmand" (for påmindelse om lukketid) ;o)
Avatar billede soulmand Nybegynder
06. marts 2004 - 00:52 #13
whooha!