Avatar billede themighty Nybegynder
29. januar 2004 - 13:04 Der er 11 kommentarer

Afrundede hjørne på billede

Jeg vil gerne have afrundede billeder på mine billeder men hvordan gør man det?
Jeg arbejde i Photoshop 7.0.
Er der nogen der kan skrive en ordenltlig vejledning i hvordan det laves da jeg er rimelig nybegynder.
Håber på svar hurtigt.
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2004 - 13:21 #1
Du vælger rektangel selektionsværktøjet øverst til venstre i værktøjskassen. Vælg Select->Modify->Smooth og sætter den radius du vil have på de runde hjørner. Vælg derefter Select->Invers og tast delete.
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2004 - 13:23 #2
Nå, ja du skal selvfølgelig lige vælge dit billede ud med selektionsværktøjet før du sætter runde hjørner på markeringen.
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. januar 2004 - 13:25 #3
Tag "Rounded Rectangle Tool". I Radius, i toppen, vælger du f. eks. 15 px. Så trækker du en passende firkant (eller angiver størrensen i "Rounded Rectangle Options). Så højreklikker du på firkanten og vælger "Make Selection". Smid dit shapelayer ud. Vælg "Selection > Inverse". Markér dit lag med billedet og tryk Delete.

Det var det.
Avatar billede overchord Nybegynder
29. januar 2004 - 13:25 #4
1. Lav et nyt layer
2. Brug rectangle-tool med afrundede hjoerner (muligheden ligger oppe i vaektoejslinjen til at lave den stoerrelse du vil have i det nye layer
3. Lav en selection af din rektangel med magic wand
4. Skfit layer til dit billede og invert selection (Shift + Ctrl + i)
5. Tryk delete
6. Slet layeret med rektanglen
7. Du skulle nu have dit layer med billedet skaaret til
8. Invert selection igen og vaelg kopier
9. Opret nyt billede (stoerrelsen automatisk tilpasset dit copy-omraade) med transparent baggrund
10. Paste dit billedet ind og Save for web.
Avatar billede hcma Novice
29. januar 2004 - 13:39 #5
spe >>  kort og præcist  ;o)
tror du vi, for forvirringens skyld, skal skrive at hvis man vælger Rectangle Marquee Tool og sætter en Feather/udtynding større end 0 px(nul pixels) i værktøjslinjen, ser det ud som om at hjørnerne bliver runde når man "bare" ser på sin selection. Når man så laver sin Fill eller Delete ser man at det netop er feather/udtynding og IKKE skarpt afrundede hjørner.
Hvis  dette skaber yderligere forvirring, undskylder jeg mange gange
;o)
m c h
hcma/Catbody
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. januar 2004 - 14:02 #6
spe/catbody >> Resultatet bliver i hvert fald bedre hvis man bruger "Rounded Rectangle Tool" end med "Rectangle Marquee Tool"...
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2004 - 14:06 #7
Ja, det kan hurtigt blive forvirring :-)

le bon>> det kommer an på hvilken opløsning billede er i om du kan se forskel men generelt set har du ret.

Bidrager lige til mere forvirring
Synes det er at gå over åen efter vand at bruge overchords metode.

overchords metode lægger op til at du skal lave et billede til en hjemmeside med gennemsigtig baggrund. Hvis det er det du vil bruge dit billede til er det lettere blot at sørge for at det lag dit billede ligger på IKKE er et baggrundslag.
Er laget et baggrundslag skal du blot dobbeltklikke på det og klikke OK i boksen du får frem, så er dit lag et almindelig lag og når du sletter i dette får du den gennemsigtige baggrund.
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. januar 2004 - 14:14 #8
spe >> Jeg kører lige spm lidt længere ud af nysgærrighed :^)
Hvilken opløsning mener du ville gøre det bedre med marquee tool? Ikke 72 og 300 dpi?
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2004 - 14:28 #9
jeg skrev ikke at selektions værktøjet kunne gøre det bedre men at det ikke altid er en tydelig bedre markering med Rounded Rectangle tool. Jo højre dpi jo større forskel så arbejder du med billeder i lav opløsning er forskellen ikke tydelig.
Avatar billede staz Nybegynder
29. januar 2004 - 16:30 #10
Der er også en helt 3 måde. Lav en firkant med selection toolet, tryk q for at gå i Quick mask kode. Gå i Filter > Blur > Gaussian Blur og vælg. fx. 5 (alt efter hvor runde de skal være), gå så i Image > Adjustments > Brightness/contract og sæt contrast op på 94, q igen for at komme ud af quick mask, og volia =)
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. april 2004 - 11:22 #11
(Lukke?)

Fedt med folk der er så interesserede i deres egne spørgsmål......:oP