Avatar billede wichpower Nybegynder
22. september 1999 - 14:03 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hp Brænder med store problemer

Jeg har lige bygget en computer med en AMD-K6-2 450Mhz processor og 10,2 gb harddisk og 64 mb ra, et 48 speed cdrom og så har jeg sadt min hp cdwriter 7500+ i (harddisken står som pri. master brænder som pri slave og cd- rom som sec. slave
Når jeg nu starter windows 98 op og i sætter en tom cd i drevet fryser computeren helt til og der er kun en udvej og det er reset knappen. Er der nogen ude i dette store danske land der kan fortælle mig hvad fanden jeg skal gøre for at få den hp brænder til at køre ???
Avatar billede joker73arb Nybegynder
22. september 1999 - 14:15 #1
Du kan jo evt. lade din harddisk og det alm. cdromdrev være på den primære controller og din brænder alene på den sekundære...

Joker
Avatar billede snowball Novice
22. september 1999 - 14:27 #2
Bruger du de nyeste drivere/firmware ???

Snowball
Avatar billede mega Nybegynder
22. september 1999 - 14:30 #3
Grunden til at man lader sin harddisk og det alm. cdromdrev være på den primære controller og sin brænder alene på den sekundære er at på ældre computere med ældre IDE controlere ikke så godt kan klarer så meget trafik på den samme ide kanal. Men på den computer du har er det ikke det der er højest sansyneligt ikke det der er problemet. En geninstallation af windows vil nok ikke være af vejen og hvis du allerede har gjort har geninstalleret så prøv med et andet OS som fx. Windows NT 4.0 Workstation jeg bruger det selv og når jeg så skal spille de nyeste spil har jeg windows 98 og når jeg så skal brænde CD'er bruger jeg NT. Da det er meget stabilt og der er ikke så meget plug and play til at lave lort i ens hardware.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 14:40 #4
prøv at flytte brænderen over på sekundær... så harddisken er alene på primær

prøv også at koble cd rommen helt fra
Avatar billede schmidt Nybegynder
22. september 1999 - 18:49 #5
HDD skal sidde på sit eget kabel, evt. sammen med en anden HDD, her vælger du henholdsvis master og slave.

De 2 cd-drev skal også have deres eget kabel, et ide-kabel til cd-rom, ca. 30 kr. Her vælger du også henholdsvis master og slave. Ide-kablet sætter du i CD-rom stikket på bundkortet.

Hilsen Schmidt
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 19:12 #6
sch.... har HAR jo allerede et cd drev på sekundær... og der er ikke noget der hedder et CD rom stik
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 19:14 #7
har HAR jo all..... = han HAR jo all.....
Avatar billede schmidt Nybegynder
22. september 1999 - 19:34 #8
"Så ide-controller port da". På Nogle bundkort står der faktisk CD-ROM ved den sekundære port. Cyberesben - skriver du altid i koder?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 20:53 #9
nej jeg lavede bare lige en fejl
Avatar billede byrgesen Nybegynder
22. september 1999 - 21:53 #10
Davser!
Jeg har lige haft et tilsvarende problem med samme brænder - løsningen var at lade brænder være master, og 'alm CD-drev' være slave...hey - aner ikke en disse om det - men måske hjælper det?
Cheers
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 21:58 #11
ja det var også det jeg sagde... jeg tænkte nok at det var det der skulle til hehe
Avatar billede joker73arb Nybegynder
24. september 1999 - 14:52 #12
Eftersom vi har prøvet alle konfigurationer af IDE-controller placeringer m.m., så er den eneste mulighed efterhånden at du tjekker HP website for driver opdateringer eller prøver at afinstaller/geninstallere driveren og evt. software igen.

Joker
Avatar billede fatboy Nybegynder
24. september 1999 - 20:19 #13
Det kan tænkes, at du simpelthen har brug for en opgradering af din bundkorts-bios. (eller måske endda en opgradering af din eventuelle cd-brænder-bios). Gå til bundkortets hjemmeside og hent den sidste nye bios til præcis dit bundkort. Det er ikke svært at ordne, men følg instrukserne på hjemmesiden.
Avatar billede wichpower Nybegynder
27. september 1999 - 08:54 #14
Jeg har selv ordnet problemet, det var bare brænderen der ikke kunne arbejde sammen med et 48 x speed Cyberdrive så¨jeg skiftede det med et 40 x speed cyberdrive og slog ultra DMA fra og så kørte det bare
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. september 1999 - 15:18 #15
godt nok
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
07. oktober 1999 - 01:53 #16
Hvor mange CDRW skiver har du brændt?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. oktober 1999 - 23:32 #17
wichpower>>kan du ikke acceptere svarene på det her spm eller noget...?
Avatar billede wichpower Nybegynder
28. oktober 1999 - 09:34 #18
cyberesben>> undskyld men har ikke haft tid på det sidste.
Avatar billede wichpower Nybegynder
28. oktober 1999 - 09:34 #19
Men jeg har selv ordnet problemet