Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 08:08 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Knapmiljø i autocad

Når nu man har brugt oceaner af tid på at lave sine egne toolbars og knapper i autocad, hvordan undgår man så at skulle starte forfra når man geninstallerer autocad?

Findes der en bestemt fil i autocad som rummer de personlige opsætninger?
Avatar billede michael-k Nybegynder
29. januar 2004 - 08:24 #1
Hvis du har lavet en template, så gemmer du bare den og smider den ind i template mappen i din autocad mappe.

Hvis du ikke har en template, så få dig en. Save as og vælg dwt istedet for dwg. Når du så starter op så ligger din template sammen med de indbygget i autocad.
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 08:37 #2
Jeg har lige prøvet at gemme som en DWT-fil og så mailede jeg den til min kollega, men når hun åbnede filen var der ingen forandring i hendes opsætning af knapper og toolbars. Er du sikker på at du ikke har misforstået mit spørgsmål?
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 09:20 #3
Din opsætning af AutoCad kan du gemme i en profil under Tools/Options/Profiles/Add to list, giv den et navn. Du kan lave flere forskellige profiler, så du nemt kan skifte alt efter dit behov. Tryk på Export, så gemmer du profilen i en fil der hedder arg til efternavn. Læg den et sted så du ved hvor den er. Når du har geninstalleret AutoCad går du igen ind under Profiles og vælger Import, finder din arg-fil, og vupti, så har du din gamle opsætning tilbage.
Avatar billede michael-k Nybegynder
29. januar 2004 - 09:34 #4
Det var vist godt du prøvede at teste det ;)
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 09:41 #5
Profilen lader til at være løsningen på mit problem. Tak dla.
Avatar billede kalb Nybegynder
29. januar 2004 - 09:46 #6
Den fil der gemmer din personlige opsætning er en .arg fil.
Prøv under  profil i options at gemme den sammen med din pgp fil.
Det vil være en god ide at sætte f.eks.  support File search path C:\ og altså gemme de to filer i en mappe i (C) Local disk øverst.
Det er også her du sætter C:\(hvor du har dit program)\standard\templates.

Håber du kan forstå det jeg har skrevet-held og lykke
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 09:55 #7
Kan jeg exportere profiler fra autocad 2000 til nyere versioner som 2002 og 2004?
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 10:01 #8
Jeg har ikke prøvet det, men det tror jeg bestemt du kan.
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 10:21 #9
Jeg synes ikke at den genskaber opsætningen 100%, er der noget man skal tage højde for når man laver sin opsætning?
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 10:24 #10
Husker du at vælge din profil i Profiles og derefter trykke på Set Current?
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 10:31 #11
ja. Jeg lavede en ny profil, som var ens med den originale. Så smed jeg en masse knapper ud fra den originale, og da jeg så valgte den anden profil så manglede denne profil de samme knapper jeg slettede fra den originale. Spørgsmålet er om man skal oprette sine helt egne toolbars for at undgå at miste knapopsætningen fra standard toolbarene.
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 10:36 #12
Nej, men du skal først sætte den profil Current, som du vil ændre. Lav dine ændringer, og så ser denne profil nu sådan ud. Når du derefter vælger de andre profiler, har de den opsætning du lavede da de var Current.
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 10:39 #13
Derfor er det bedst at lave to ens profiler, for hvis du ved en fejltagelse kommer til at ændre et eller andet, er det nemt at komme tilbage igen.
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 10:42 #14
det gjorde jeg også. Jeg fik vist bare formuleret mig lidt dårligt. Her er hvad jeg gjorde:

Åbnede autocad, åbnede tegning, oprettede profil nr. 2, set current nr.1, smed knapper væk, set current nr.2, tilsvarende knapper mistet.
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 10:49 #15
Ups, ja, du har ret! Knapperne hænger på værktøjslinierne! Jeg har lavet mine værktøjslinier som jeg vil have dem, og så bruger jeg profiler til at vise flere eller færre værktøjslinier. Så du må oprette dine egne værktøjslinier, hvis du ikke vil lave om på de oprindelige.
Avatar billede persus Nybegynder
29. januar 2004 - 11:00 #16
Ok, men ellers skal du have mange tak. Tag du bare glorien på og tænk over at du har hjulpet et menneske som påskønner din hjælp.
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 11:27 #17
Tjah, jeg fortjener vel egentlig ikke pointene...
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 11:29 #18
Der er jo forresten også en reset knap, hvor du kommer tilbage til den oprindelige opsætning...
Avatar billede dla Praktikant
29. januar 2004 - 11:31 #19
Nej, det hjælper ikke noget, det laver ikke om på knapperne.
Avatar billede jemoeller Nybegynder
30. marts 2004 - 11:05 #20
Tag en sikkerheds kopi acad.mns og acad mnr filerne fra dit nuværende acad support mappe. Det er i disse filer at bruger defineret knapper og tool bars bliver gemt. Når du engang skal reinstallere AutoCAD skal disse bare kopieres ind samme sted.
Avatar billede kalb Nybegynder
30. marts 2004 - 11:15 #21
tag en kopi af din PGP- og arg fil
du kan omdøbe dem til dit profil navn og importerer arg profilen i profil onder tools>options>profil
Avatar billede kalb Nybegynder
30. marts 2004 - 11:26 #22
Men hvad med opstart property? (Distination eller target) Der skal du også vise til rigtig pladsering af profil/ikke vise til nogen specifik pladsering bare drevet (C:\"")
Avatar billede jemoeller Nybegynder
30. marts 2004 - 11:36 #23
Acad.mns file er der alle brugerdefineret knapper og toolbars bliver gemt. Alle problemer er løst hvis man blot tager en kopi af denne file. Profilen ARG - fortæller noget om placeringen af toolbars, ikke om nye knapper og toolbars.
Prøv det! :-)