Avatar billede asker Nybegynder
28. januar 2004 - 20:16 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Time out i Notes

Jer er helt lost NU

Jeg ved ikke om mit spørgsmål måske høre til  i netwærk - men nu prøver jeg her.

Jeg har en Notes som kører fint når jeg er på mit arbejds netwærk - problemet opstår når jeg kommer hjem.

Kort forklaring jeg har en adsl fra TDC med en fast ip men jeg kører DHCP på wan - og det samme på lan.

Jeg laver en VPN til arbejdet og starter min lotus - jeg kan fint se mit lotus skrivebord men når jeg vil ind i kalender eller anden database så får jeg en time out. jeg kan i min aplication vindue se at lotus spørger i ca 10sek hvor den skriver running derefter not responding.

Jeg kan godt pinge databasen.............

Hvad er der galt
Avatar billede crackpot Nybegynder
28. januar 2004 - 22:58 #1
Hvis ikke det er netværksforbindelsen der ryger, så prøv at sætte timeout på TCP op til 30 sekunder eller mere i Notes' portegenskaber. I V5 er det: Filer - Indstillinger - Brugerindstillinger (tror jeg nok den hedder - har kun engelsk installeret lige her) - Porte - vælg TCP - TCP-indstillinger (igen med forbehold for oversættelsen). Jeg mener at standarden er 5 sekunder, hvilket er glimrende på LAN men sjældent nok på WAN/VPN.

Hvis netværksforbindelsen ryger er det noget lidt andet, som jeg har set før. Vi havde lidt længere tid (ca. 2 minutter) inden forbindelsen røg, men symptomerne var de samme. Løsningen var i det tilfælde at bruge ping-kommandoen kontinuert mod gatewayen på fjernnetværket, altså ping -t <hostname/IP> (og det er IP i forhold til netværket, ikke udefra - du er på), med det samme forbindelsen var blevet etableret (vi byggede en .BAT-fil, som jeg desværre ikke har mere). Det virkede fremragende, og den ekstra netværkstrafik er minimal.
Avatar billede jogii Nybegynder
29. januar 2004 - 08:12 #2
Det samme sted, hvor crackpot anbefaler at øge TCPIP Timeout (File -> Preferences -> UserPreferences .. -> Ports ) er der også mulighed for at lave en "Trace".
Kan du lave en ordentlig trace mod din server?

Du kan også installere programmet "nping", somn du placerer i dit Notes programbibliotek (husk path til Notes ini på sammme måde som ved opstart af Notes). Dette program er et grafisk Ping utility, som checker på port-services (1352, 80, 110 etc.) Programmet kan du finde i Lotus Sandbox på NOTES.NET
//Jörg
Avatar billede crackpot Nybegynder
29. januar 2004 - 10:16 #3
Endnu et spørgsmål: nu siger du lige "pinge databasen" - hvad gør du for at pinge? Ser egenskaber på databasen?
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 10:32 #4
nej

i Dos ping navn el. ip og der får jeg reply
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 10:33 #5
Men jeg skylder måske at sige at det har virket - og lige pluselig virkede det ikke
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 10:36 #6
Overblik:

VPN virker (der er en tunnel)
Lotus starter også op (jeg kan se skriveboret)
Jeg kan også komme på firmanetværket (Nowell)
Men når jeg så vil åbne min mail el. kalender så hopper kæden af (

---Men jeg kan god se databasen (mærkeligt)
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 10:37 #7
Når jeg siger se databasen mener jeg at jeg kan pinge den og får reply..........
Avatar billede jogii Nybegynder
29. januar 2004 - 10:41 #8
Har du prøvet crackpost løsning og mine traces?
//Jörg
Avatar billede crackpot Nybegynder
29. januar 2004 - 10:47 #9
"det har virket - og lige pluselig virkede det ikke" - velkommen til Notes... ;-)

Men altså: du har netværkstrafik nok, det er "bare" Notes der ikke vil snakke med sin server. At skrivebordet vises betyder ikke at Notes har nogensomhelst Notes-kontakt, selvom din DESKTOP.DSK ligger på et netværksdrev. Dominoserveren er ikke blandet i det, med mindre du opfrisker eller ser egenskaber på en database (i separat vindue - Alt-Enter - ikke bare ulæste-feltet på ikonen) el.lign.

Start med at gøre det Jörg foreslår: trace. Den vil fortælle dig hvor problemet opstår. Når du har gjort det, synes jeg du skal klippe-klistre svaret fra trace ind her så vi kan dissekere lidt mere.
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 10:57 #10
Ok - lige nu er jeg på Arbejds netværket - så jeg vil gøre det i aften -

Jeg er meget glad for at i vil hjælpe
Avatar billede jogii Nybegynder
29. januar 2004 - 11:10 #11
Prøv evt. at lave en trace nu, udskriv den og sammelign med den du får derhjemme.
Prøve også NPING, kan bruges til at trace både Notes kommunikation og alt andet.

http://www-10.lotus.com/ldd/sandbox.nsf/ecc552f1ab6e46e4852568a90055c4cd/4a60b6779e52c19c8525679100832651?OpenDocument
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 11:15 #12
Griner --- det har jeg allerede gjort og gemt i en fil.

Poster du ikke lige en email jeg ved ikke om det er en god ide at poste de informationer her på eksperten eller hvad
Avatar billede crackpot Nybegynder
29. januar 2004 - 11:21 #13
Tjoeh - der optræder nogle interne IP-adresser, så det har du nok ret i. eksperten snabela nulf dot net. Erstat så det passer. Jeg er lidt paranoid over for spam... :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
29. januar 2004 - 17:33 #14
den var en god ide med adressen. Jeg tøvede at give min adresse af samme grund.
Avatar billede noteshotline Nybegynder
29. januar 2004 - 20:03 #15
Prøv at kigge på min vejledning til forbindelse over internettet:

https://qp.ementor.dk/QuickPlace/noteshotline/Main.nsf/h_Toc/485D830949546D14C1256A55002BEE92?OpenDocument

Jeg anbefaler normalt at man benytter port 1352 med krypteret trafik - det er langt det nemmeste.

/Hans Holt
Avatar billede noteshotline Nybegynder
29. januar 2004 - 21:06 #16
Du skal være sikker på at den lokation du anvender har port TCPIP aktiv!

Med VPN sker det ofte at man ikke har korrekt DNS opslag - så derfor opret et connectiondokument for din server med det fulde servernavn og som adresse benytter du IP nummeret. Det skal være type normal og ikke LOW!

/Hans Holt
Avatar billede asker Nybegynder
29. januar 2004 - 22:26 #17
Hej

Jeg har løst ved at reindstallere lotus på min PCér - jeres kommentarer (som jeg sendte til ITafdelinge) gjore at min IT afdeling tog mig alvorligt mht. at det var en fejl i Lotus og ikke en fejl på mit hjemmenetværk.

Så crackpot & jogii poster i lige et svar.

Mange tak for jeres hjælp
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2004 - 12:03 #18
Jamen så må jeg da hellere svare :-)