Avatar billede banboy Nybegynder
28. januar 2004 - 14:30 Der er 6 kommentarer

Kildedata i diagram

Jeg har lavet en graf med data pr. uge for hele året. Markeres hele alle uger falder grafen til 0 i ugerne resten af året. Hvordan har jeg mulighed for at uger uden oplysninger ikke kommer med i grafen. Naturligvis kan jeg vælge et mindre dataområde men så skal det rettes hver eneste uge.
Avatar billede ladyhawke Novice
28. januar 2004 - 14:37 #1
har du skrevet "0" i de uger som ikke er defineret endnu? I så fald SKAL excel jo sætte værdien i grafen til nul resten af året...

Det kan du løse ved at lade være med at skrive noget i feltet før det skal inkluderes i grafen. Det virker i hvert fald fint for mig
Avatar billede bak Seniormester
28. januar 2004 - 15:35 #2
Hvis felterne allerede er blanke, så stil dig på grafen, gå til FUNKTIONER / INDSTILLINGER. På fanebladet diagram kan du nu vælge om tomme celler skal vises som 0 eller den skal springe dem over eller interpolere dem.
Avatar billede banboy Nybegynder
28. januar 2004 - 16:23 #3
Formler står jo allerede i felterne, derfor er det ikke nok at vælge indstillinger. Den virker jo kun hvis feltet er helt blankt
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
29. januar 2004 - 14:48 #4
Så kan du formentlig udvide din formel således:
=hvis(formel=0,"",formel)
hvor formel er den formel du bruger. Dette burde give tomme celler, når værdien er nul.
Det virker naturligvis ikke, hvis dine data kan blive nul i løbet af året
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
29. januar 2004 - 14:48 #5
komma skal være semikolon i eksemplet
Avatar billede banboy Nybegynder
29. januar 2004 - 22:43 #6
Det virker desværre ikke. Når der indsættes "" via en formel så læser Excel fortsat feltet som nul - og ikke blankt.