Avatar billede chuf Nybegynder
28. januar 2004 - 13:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ECC vs. Non-ECC

Er der nogen der kan fortælle mig fordelene ved ECC RAM i forhold til Non-ECC. Kan man finde tests, der sammenligner de to typer RAM sat direkte over for hinanden?
Avatar billede venturer Nybegynder
28. januar 2004 - 13:29 #1
ECC ram er fejlkorrigerende. I ALLE ram kredse opstår der med jævne mellemrum enkelt bit-fejl. I sådanne tilfælde vil CPU'en konstatere at en checksum ikke passer og derfor hente data fra ram'en igen. Så vi lægger ikke mærke til disse fejl.

I ECC ram er det selve ram-modulet som retter denne fejl. For CPU'en vil det derfor se ud som om at der aldrig opstår bit-fejl, og man kan derfor aflase det arbejde CPU'en laver. ECC ram bliver for det meste brugt i servere.
Avatar billede golyf Nybegynder
28. januar 2004 - 13:30 #2
De burde være lige hurtige. Eneste forskel er at ECC ram, hvis understøttet at BIOS kan udelukke brugen af defekte områder.
Har ikke set tests af det.
Avatar billede tefcke Nybegynder
28. januar 2004 - 13:50 #3
Tilgangstiden til ECC ram vil natuligvis være en anelse større, da alt data som hentes ud skal tjekkes mod en checksum.
Samtidig vil de aldrig sende korrupt data til CPU'en.

Man kan så opveje den større tilgangstid mod den nedsatte mængde korrupt data.
Avatar billede chuf Nybegynder
25. februar 2004 - 11:34 #4
Takker
Avatar billede venturer Nybegynder
25. februar 2004 - 11:47 #5
Bedre sent end aldrig ;)
Tak for points.
Avatar billede golyf Nybegynder
25. februar 2004 - 12:03 #6
Jeg mener ikke de er langsommere. Det er ikke en processor der laver de cheks. det er logik. and og or kredse og de reagere ikke på clock pulser, men momentant. Tager kun tid, hvis der er defekte områder i RAM kredsen, da data så skal hentes igen fra disken. Også den fremtidige udlukkelse af de defekte områder sker med logik kredse og heller ikke der er overførslen lavere.