Avatar billede assamite Nybegynder
27. januar 2004 - 18:00 Der er 19 kommentarer

win2003 + win2k server som fælles DC for at opgradere til Exc2003

Ok, for at installere exchange 2003 på en win2003 server, med henblik på at flytte konti direkte fra exchange2000 serveren over på 2003'eren, så skal AD jo være installeret. men jeg vil ikke starte et nyt domain, så jeg vælger at 2003 serveren skal være DC SAMMEN med 2k DomainControlleren.

Men så vil 2003 have at man kører en "adprep" på 2k serveren...

Så er mit spm.: Vil det ikke ødelægge exchange2000 installationen efterom Ex2000 ikke kan køre på en 2003?

Og hvis ja, hvordan gør jeg så ellers for at få dem i samme domæne så jeg kan flytte mail konti mellem dem på en sikker måde, og pille den gamle 2000 server ned bagefter?

pyha, 200point for den vist :)

Og tak for evt. hjælp.
Avatar billede jershauge Nybegynder
27. januar 2004 - 20:34 #1
hmmm Godt spørgsmål der :0) men simplet.

Jeg har flere gang gjort det at jeg underinstallation af den ny server, her altså Win2k3 tog den af netværket og så herfra konfigureret AD, da jeg så var klar til at importere den brugere fra det gamle domæne jeg ville, tilsluttede jeg bare serveren  til netværket igen.....no problemo det har alle gange virket perfekt.

MVH

Chris Jershauge
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. januar 2004 - 21:38 #2
Chris, kan du efter den operation uden problemer migrere konti imellem de to Exchange servere? - de vi jo ikke have korrekte replikaer af AD.

(Er lige nødt til at spørge... du skulle vel ikke bo (eller have boet) i Dyrup?) ;)
Avatar billede assamite Nybegynder
28. januar 2004 - 13:19 #3
ok, men melder du den ind i domænet INDEN du piller den af netværket?

eller installerer og opretter du den som DC for samme domain som den gamle server uden den nogensinde har "set" den anden server?
Avatar billede assamite Nybegynder
28. januar 2004 - 14:29 #4
Og hvad gør du med brugerne oprettet i AD på den gamle server? glemmer dem og opretter på ny på 2003'eren?
Avatar billede jershauge Nybegynder
28. januar 2004 - 19:51 #5
(øøhhh Jo, jeg kommer fra dyrup....hvem spørg, hvis man må spørge)

Her kommer en kort oversigt over hvordan operationen gennemføres.

1. Alle klienter på den "Gamle" domain controllere lukkes ned/fra

2. Den "gamle" Domain controllere stoppes/tages af netværket.

3. Den ny server/domain controllere installeres fra bunden af(med netværk)

4. Efter installation konfigureres server en domain controllere.

5. Husk at serveren skal updateres /patches

6. Når serveren er klar, og det eneste der mangler er brugere/mailbox'es fra den "gamle" server, startes den op igen (uden netværk)

7. Når den gamle der er startet, kan du vælge enten at lave en domain prep og ændre domænet på den eller blot et tilslutte den netværket.

8. Efter tilslutning af netværket på gammel server bruger du mig. tools på den ny server til at hente den brugere/mailbox'es du vil have.

9. efter overførelsen af den ønskede data, lukkes den gamle server og den ny kan nu overtage domænet, som domæne kontrollere.

Det har jeg gjort tja måske 30 gange og alle gange med succes.

MVH
Chris Jershauge
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. januar 2004 - 20:49 #6
Chris, hmmm... jeg boede på Ådalsvej (nr. 293) indtil 89. Var Kim's genbo. ;)
Avatar billede jershauge Nybegynder
02. februar 2004 - 22:40 #7
Ha ha sjovt.....var det så ikke Michael ???
Avatar billede vanggaard Nybegynder
04. februar 2004 - 12:56 #8
Til Jershauge: Kan man også lave "dit" triks, hvis den "gamle" er en NT4 med Exchange 5.5 og den nye er en W2K3 med Exchange 2003 ?
Avatar billede assamite Nybegynder
04. februar 2004 - 12:59 #9
hej Chris, jeg skal nok tildele point snart, ska lige prøve det af igen...

har ikke glemt dig, og takker mange gange :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. februar 2004 - 13:16 #10
Chris, jeppers ;)
Avatar billede jershauge Nybegynder
04. februar 2004 - 21:20 #11
Til Vanggard
Det tør jeg ikke svare på har aldrig prøve, de gamle versioner, hvad det angår.

Til Assamite
Tag det roligt, det er jo ikke for point's skyld jeg hjælper, men fordi jeg selv syntes det godt med input fra andre med erfaring.
Rigtig god fornøjelse.

Til Nanog

Ha ha Fedt, skal jeg hilse kim. ???

MVH
Chris
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. februar 2004 - 18:20 #12
gør endelig det :)
Avatar billede assamite Nybegynder
02. marts 2004 - 14:31 #13
Ok, så er det i den kommende weekend det sker...

Lige en ting; skal den nye server have samme navn (netbios) som den gamle?

Og ang. punkt 6 - det er den gamle der startes op uden net? Det går jeg lidt ud fra efter hvad der står i punkt7, men vil lige være 100% for jeg vil nødig stå mandag morgen med 2 ubrugelige servere og en masse skrigende brugere.

Og har du andre bemærkninger inden jeg åbner døren til MS-helvede? :)

Mange tak igen :)
Avatar billede assamite Nybegynder
06. marts 2004 - 06:16 #14
nu har jeg prøvet alverdens ting, det virker bare ikke.

mig. tools skal jo have to forskellige domæner som kilde/destination - så det kan ikke blive samme domæne jo.

men ok - så må vi kalde domænet noget nyt som en nødløsning: så ny server sat op og klar - men så siger mig. tools noget i stil med "could not find domain error 35 domain=navn" og jeg har prøvet alt nu.
Avatar billede assamite Nybegynder
08. marts 2004 - 17:56 #15
Chris... hvor er du? :)

jeg har lavet et nyt spm. du måske kan deltage i? vil meget gerne høre dit input og kan du komme med så mange tips som muligt for at undgå smrter får du point fra begge tråde :)

se her: http://www.eksperten.dk/spm/474434
Avatar billede jershauge Nybegynder
08. marts 2004 - 19:57 #16
Ha ha Jeg er lige her....!!! :o)
lige hjem kommet fra endnu en lang arbejdsdag.. kig evt på dette link
http://www.petri.co.il/active_directory_migration_tool_usage_w2k_windows_2003.htm

MVH
Chris
Avatar billede assamite Nybegynder
09. marts 2004 - 02:47 #17
ja, men den virker bare ikke :\

og den er lidt forsendt nu da de begge er DC'er i domænet - har du nogen efaring med at pille en primær DC ned fra et domæne og lade den nye tage over?
Avatar billede jershauge Nybegynder
09. marts 2004 - 18:04 #18
Nej det har jeg ikke for det har aldrig været nødvendigt.
Avatar billede assamite Nybegynder
03. april 2004 - 01:03 #19
Roder faktisk stadig med det her uden ret meget held...

kan du evt. forklare den her nærmere:

"8. Efter tilslutning af netværket på gammel server bruger du mig. tools på den ny server til at hente den brugere/mailbox'es du vil have."

mig. tools skal jo have to forskellige domæner som kilde/destination - så en server kan ikke bare tage over for en gammel på samme domæne??