Avatar billede m0n0l1th Nybegynder
25. januar 2001 - 05:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hardware malfunction

Jeg har installeret win2000 prof. dk og det gik smertefrit. Problemet er at der lige pludselig kommer en blå skærm hvor der i det ene hjørne står \"Hardware Malfunction contact your hardware vendor\" det er ved at drive mig til vanvid. Skærmen kommer ud af det blå, kan være mens jeg bruger winamp eller bare sidder og surfer :(. Jeg har intel pIII 700 mhz, abit bx133, 196 mb ram, asus v3800 gfxkort. Please help!!!
Avatar billede hanmo Nybegynder
25. januar 2001 - 12:37 #1
Det lyder som det meget vel kunne være et driver problem. Er der yderligere oplysninger på den blå crash skærm? Noget med hvilken hardware, driver, irq...
Start med at fjerne og genistallerer drivere til mus, modem, netkort etc. Hvis problemet ikke ligger der, så ville jeg fjerne driveren til grafikkortet, hente den nyeste driver og installerer den.
Har du en meget ustabil strømkilde, kan det også være årsagen.

Avatar billede m0n0l1th Nybegynder
25. januar 2001 - 16:56 #2
Nej, ingen yderligere oplysninger kun den fordømte skærm, men jeg vil prøve dit forslag og gå igang med at bruge udelukkelsesmetoden. jeg poster igen når jeg ved mere...
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 21:48 #3
Forslag til fejlkilde, måske! Har du install. Win2k på en disk med ATA 66 ell. 100. Og mangler du evt. en driver til ATA 66/100 til W2k? Har du prøvet at flytte Ide kablet til ATA 33 stikket på dit bundkort - som jeg ikke lige kender - for at se om problemet så fortsat dukker op.
Jeg har selv oplevet den fejl du beskriver.
Avatar billede m0n0l1th Nybegynder
25. januar 2001 - 22:36 #4
Jeg har win2k installeret på en ata 100 men jeg har også brugt driveren der fulgte med bundkortet, men nej jeg har ikke prøvet at flytte kablet men det er bestemt noget jeg vil forsøge....
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 22:51 #5
Win2k kom før markedet før ATA66/100 som derfor ikke er understøttet i w2k. Din driver til bundkortet skal derfor være så ny at den også understøtter w2k - der kan altså ligge en fejlmulighed her. Prøv på bundkortfabrikantens hjemmeside og se om der er en nyere driver til hardssk controleren
Avatar billede m0n0l1th Nybegynder
25. januar 2001 - 22:56 #6
hmmm, kanske du har ret. jeg så lige på hjemmesiden at de har en nyere driver til w2k end den der fulgt med.
Avatar billede hanmo Nybegynder
26. januar 2001 - 00:30 #7
Kan tænkes det er et ATA100 problem. Det har i hvert fald givet anledning til en del ballade med Win2000.
I øvrigt indeholder den næste SP til Win2000 support for ATA100 :)
Så kan man jo håbe den snart kommer...
Avatar billede m0n0l1th Nybegynder
26. januar 2001 - 10:51 #8
ok. Har rodet lidt med det nu, har installeret de nyeste drivere til ata\'en, rodet lidt i bios\'en hvor jeg har sat min agpmode til normal, (før stod den til fast) og slået automatisk genstart fra inde i windows. Tilsyneladene kører det mere stabilt nu, men jeg kan dog ikke være helt sikker på det for den kan nogen gange køre et par dage uden problemer, men jeg tester lystigt videre :)
Avatar billede m0n0l1th Nybegynder
22. april 2001 - 02:05 #9
Ok nu er jeg ved at miste forstanden. Jeg ahr bøvlet videre med installationen. Har prøvet alt, fjernet alle mine kort udover de nødvendige, slået alle diske fra incl. cd-rom og brænder. Skiftet strømforsyning. Den går stadig kold. Intet hjælper. Det mest mærklige er at jeg havde problemet inden jeg opgraderede alt mit hardware. Jeg har udskiftet næsten alt. Det eneste jeg ikke har skiftet ud har jeg pillet fra under installationen, men lige meget hjælper det.
Nogen der har haft samme problem?.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. april 2001 - 23:10 #10
Lidt træls at høre fra dig igen, fordi du stadig har probs.
Jeg vil anbefale at du opgraderer / opdaterer din bios. Du har ikke nævnt hvilket bundkort og biso du kører med (og muligvis har du opdateret bios). Jeg synes fortsat det tyder på er driver/hardware problem.
Prøv at beskrive dit system lidt mere (bundkort, chipset, disk controler, cpu osv)og håb på lidt flere svar.
Eller lav et nyt spørgsmål med systembeskrivelse og evt. henvisning til dette spørgsmåæ.