Avatar billede cowboy Nybegynder
26. januar 2004 - 21:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

dansk sprog æ,ø,å

Hvordan er det jeg kan komme til at bruge æ,ø,å i et dynamisk tekst felt. Jeg skriver min tekst som en variabel der derefter tillægges det dynamiske tekst felt.Men den udelader æ,ø og å

Hvad skal jeg gøre. Jeg arbejderm med Flash 2004 og optimere til flash player 7
Avatar billede mat Nybegynder
26. januar 2004 - 21:55 #1
prøv at skrive:

System.useCodepage = true;

i første frame af din film
Avatar billede cowboy Nybegynder
26. januar 2004 - 22:06 #2
virker ikke!
Avatar billede christianb Nybegynder
26. januar 2004 - 22:28 #3
Du kan hente ÆØÅ fra en *.TXT ind i et dynamisk tekstfeldt der f.eks. hedder "test".
skriv følgende i tekstfilen:

//!-- UTF8
test = "her vises æøå";

HUSK herefter at gemme tekstfilen i UTF-8 format
/ChristianB
Avatar billede barklund Nybegynder
26. januar 2004 - 22:31 #4
Hvis du har skrevet din tekst direkte i Flash, skal du gøre som christianb foreslår - dog er det ikke en .txt fil men en .as fil.

Hvis du dynamisk loader din tekst ind med LoadVars, skal du i din tekstfil kun skrive:

test=her vises æøå

Denne fil skal dog STADIG gemmes som UTF8 - det kan du blandt andet gøre i Notepad på WinXP...

// Barklund
Avatar billede christianb Nybegynder
26. januar 2004 - 22:35 #5
både .txt og .as virker hos mig!
/ChristianB
Avatar billede barklund Nybegynder
26. januar 2004 - 22:40 #6
Men du bruger det da som:

#include "minfil.txt"

Ikke?

I den situation bør du selvfølgelig kalde den for .as, da det jo er denne type fil du har med at gøre.

Normalt når man arbejder med tekstfiler i flash, plejer man at tale om dynamisk loadede .txt filer via LoadVars...
Avatar billede christianb Nybegynder
26. januar 2004 - 22:46 #7
Det er rigtigt...
Jeg bruger í så fald en action: #include "minfil.txt"
Avatar billede cowboy Nybegynder
03. marts 2004 - 23:48 #8
Nu har jeg prøvet den måde som i beskriver.
Jeg har lavet et dynamisk tekst felt i første frame i min .fla.
Den giver jeg en variabelt navn = test
Så har jeg samtidig lavet en .as fil hvor jeg har skrevet følgende:

//!-- UTF8
test = "her vises æøå";

og gemt den som en .as fil og med UTF8.

Tilsidst har jeg i første frame skrevet en action der hedder:

#include "sprog.as"

Men den viser stadig ikke æ,ø og å.

Jeg arbejde på flash MX 2004 pro.
Avatar billede cowboy Nybegynder
17. marts 2004 - 21:32 #9
hmmmm, jeg kan godt bruge de svar i har givet. Men jeg havde håbet på lidt mere feedback!