Avatar billede topsite Nybegynder
26. januar 2004 - 15:02 Der er 7 kommentarer

Ophør af fordringer

Måske er Eksperten.dk ikke det rigtige sted ? - Men jeg er sikker på der er nogle der kan hjælpe mig med at løse mit spørgsmål.

Jeg skal i morgen fremlægge om Ophør af fordringer i Erhvervsret hvilket i sig selv ikke er noget problem.
Som underemner til > Ophør af fordringer < er følgende fastsat:

Forældelse
Opfyldelse
Opgivelse

Hvilket jeg skal fortælle noget om!

--> Opgivelse
--> Her er jeg gået i stå.

Så vidt jeg har forstået betyder det at hvis debitor skylder kreditor nogle penge, og kreditor kan se at debitor kun vil kunne betale en del af pengene, så kan kreditor opstille et krav, der siger han kun behøver den del af pengene, og så er "det ude af verden"

- Er det rigtigt forstået ?

- Kan i komme med nogle eksempler fra det virkelig liv? gerne opdigtede!

- Kan man uddybe det ?
Avatar billede topsite Nybegynder
26. januar 2004 - 15:10 #1
De bøger man får udleveret, er ikke til at forstå

Kreditor kan give afkast på sin pengefordring, dvs. at _han opgiver sin ret_. Dette kan ske helt eller delvist. Kreditor kan _ensidigt_ opgive en pengefordring, fx ved _eftergivelse af et lån_ til et medlem af familien.

Han kan også i en _gensidigt bebyrdene aftale_ som led i en forligsmæssig løsning, fx ved at nedsætte et fakturebeløb, kvittere for modtagelsen af et beløb til "fuld og endelig afgørsel", således at han giver afkald på en del af beløbet.

1 del, forstår jeg ikke.
2 del, har jeg forstået.

Håber i kan hjælpe mig!
Daniel
Avatar billede topsite Nybegynder
26. januar 2004 - 15:16 #2
Ord og sætninger markeret med _sådan en understreg her_ er dem jeg ikke forstår :)
Avatar billede topsite Nybegynder
26. januar 2004 - 16:07 #3
Jeg vil lige tilført lidt viden:

Kreditor kan _ensidigt_ opgive en pengefordring, fx ved _eftergivelse af et lån til et medlem af familien.

ensidigt = alene, for sig selv
tilbagebetale et lån = eftergivelse af et lån

Men jeg forstår stadig ikke

"Kreditor kan _ensidigt_ opgive en pengefordring, fx ved _eftergivelse af et lån_ til et medlem af familien."

Hvordan skal den forstås ?
kom med et eksempel tak :)
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2004 - 21:29 #4
"Kreditor kan _ensidigt_ opgive en pengefordring, fx ved _eftergivelse af et lån_ til et medlem af familien."

Den der har penge tilgode, kan alene for sit eget tilgodehavende, opgive at inddrive sit tilgodehavende, ved f.eks at undlade tilgodehavendet tilbagebetalt til et enkelt medlem af familien.
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2004 - 21:30 #5
"alene for sit eget tilgodehavende":

Hvis der er flere kreditorer, er disses krav herved ikke annullerede.
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2004 - 21:32 #6
"tilbagebetale et lån = eftergivelse af et lån"

Nej - At eftergive betyder, at kreditor annullerer en tilbagebetaling. Det kan DEBITOR ikke. Hvorimod kun debitor kan tilbagebetale, hvis lånet altså ikke er eftergivet.
Avatar billede mugs Novice
28. januar 2004 - 19:15 #7
Jeg må håbe at fremlæggelse gik bedre end dette spørgsmål, for spørgeren er jo helt mundlam.

Eller har jeg blot brugt min fritid til endnu engang at besvare et spørgsmål, hvor spørgeren ikke har så meget respekt for min tid, at denne gider give en kommentar.