Avatar billede doz Nybegynder
24. januar 2001 - 21:38 Der er 18 kommentarer og
5 løsninger

Cross-Over-kabel.....

Hej,

jeg har en bærbar og en stationær computer, som jeg har forbundet vha. et cross-over-kabel.
  Jeg kan ikke få kontakt mellem de to computerer. Jeg har prøvet med NetBEUI-protokol og med en IPX/SPX-protokol.
  Jeg har skrevet samme workgroup (WORKGROUP).

Hvad skal jeg gøre?

På forhånd tak.

Vh
Doz
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. januar 2001 - 21:41 #1
er det et f;rdigt kabel eller et du selv har lavet ? der kan jo være fejl på det !

prøv istedet at bruge tcp/ip protokollen ,,,,, og husk at på begge maskiner skal der sætte flueben i standard protokol på begge maskiner så de har samme protokol som standard!
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
24. januar 2001 - 21:41 #2
Prøv at installere en TCP/IP protokol på maskinerne, og giv dem IP adresserne:

192.168.1.1 og

og undernetmasken 255.255.255.0
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. januar 2001 - 21:45 #3
to hoveder samme tanke >o(
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
24. januar 2001 - 21:47 #4
Jah...Men du kom først :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
24. januar 2001 - 21:47 #5
For og teste at det virker så prøv følgende (Efter du har installeret det de nævner)

Gå ned i Start > Kør
Skriv Command

Så vil en dos-prompt åbne.
Skriv fra PC 1 (altså den med ip adressen 192.168.1.1)
ping 192.168.1.2
Hvis du får svar så virker det fra den af.
Prøv det samme fra den anden bare hvor du skriver ip adressen 192.168.1.1

Hvis du ikke får svar så skriv lige tilbage.
Avatar billede kjalle Nybegynder
24. januar 2001 - 21:52 #6
maniacdog >< øhhhh ?

andyholt2 >< 38 sekunder før dig hehe :o)
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
24. januar 2001 - 21:54 #7
:o(
Avatar billede maniacdog Nybegynder
24. januar 2001 - 22:14 #8
kjalle> øhh hvad?
I nævner hvordan personen kan installere protokollen, jeg siger bare hvordan personen kan teste det virker. For kommer der svar så burde kablet være iorden :-)
Avatar billede doz Nybegynder
24. januar 2001 - 22:19 #9
maniacdog>> Jeg gjorde som du skrev, men jeg fik timeout på begge computerer.

Jeg havde forresten en anden TCP/IP-indstilling i forvejen (til mit arbejde), den er jeg blevet nød til at slette.

Hvad skal primær netværkslogon være?

/Doz
Avatar billede doz Nybegynder
24. januar 2001 - 22:20 #10
Kablet er originalt og helt nyt.
Avatar billede burningice Nybegynder
24. januar 2001 - 22:29 #11
har du installeret noget klient program... ??

Kan du se om der lys i netkortene på nogen måde??
Avatar billede doz Nybegynder
25. januar 2001 - 10:04 #12
cyberfessor>> Hvilket klientprogram skal jeg installerer?

Ja, der er lys i begge kort.
  De har begge været testet på mit arbejdes netværk.

/Doz
Avatar billede burningice Nybegynder
25. januar 2001 - 18:19 #13
installer klientprogram til microsoft netværk, set primær logon til ovenstående. aktiver print/fildeling på begge computerne.
Sørg for at TCP/IP er sat rigtigt op og at de er bundet til dit netkort.
Avatar billede jesperomnibus Nybegynder
25. januar 2001 - 19:01 #14
Doz>>
Jeg har haft samme problem....
Jeg løste det ved at installere IPX på dem begge. Så skal du ind i egenskaber for \"andre copmutere\" vælge IPX protokollen \"IPX/SPX kompatibel portokol->Netkortnavn\" og klik på egenskaber, i fanen bindinger skal alle have et flueben. I fanen Avanceret skal du vælge rammetype og den skal hedde ethernet 802,3. I fanen NetBIOS skal NetBIOS være aktiveret. Husk selvfølgelig at vælge protokollen sam standart. Dette gør du bare på begge maskiner så skulle det virke.

Håber dette kunne hjælpe dig....
Avatar billede doz Nybegynder
25. januar 2001 - 19:05 #15
cyberfessor>> jeg har installeret klientprogram til microsoft netværk og print/fildeling er aktiveret på begge computerer.

TCP/IP har jeg sat op som maniacdog beskrev på begge computerer.
  Skal jeg udfylde andet end faneblad IP-adresse?

Skal jeg installere andrer protokoller, såsom NetBEUI eller IPX/SPX?

Jeg tror måske mit netkort (3Com EtherLink III ISA /3C509/3C509b) in ISA mode) i den stationære computer er sat til at kommunikere på den forkerte port. Ved I evt. hvordan jeg laver det om? Jeg mener man kan gøre det i et program.

/Doz
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
25. januar 2001 - 22:41 #16
IPX protokollen skal være installeret, men det skev du at du havde gjort. Sæt rammetypen til 802.3 som jesperomnibus skriver på begge computere. NetBIOS er ikke nødvendigt at installere.
Avatar billede kjalle Nybegynder
27. januar 2001 - 00:44 #17
IPx skal sq ikke være installeret .....

Kan ikke helt forstå det hele nu .... uhm !

kommunikere på den forkerte port ????

hvilket slags netværk vil du egentlig sætte op ?

PDC ? eller bare normalt peer-to-peer ?? er ikke mere med her !
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
27. januar 2001 - 11:29 #18
Jeg kan sq kun få mit netværk til at virke, hvis jeg installerer IPX... Er det fordi jeg er dum eller hva?? ;o)
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
27. januar 2001 - 11:48 #19
Måske er jeg ikke så dum alligevel:

http://www.eksperten.dk/spm/45000
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. januar 2001 - 12:02 #20
IPX protokollen behøves ikke hvis man vælger og kører rent IP netværk.
F.eks. så har jeg overhovedet ikke installeret min IPX protokol og det spiller bare uanset hvor jeg er (bærbar)
Avatar billede burningice Nybegynder
27. januar 2001 - 22:14 #21
prøv at start heeelt forfra med dit netværk... fjern alle kort, protokoller, klient program.
Genstart.
Kør så slavisk igennem med installering af netkort, protokol, klientprogram. Hvis det stadigvæk ikke virker er det enten din netværksdel i windows der er korrupt (læs:geninstaller), dine netkort eller selve kablet. Det virker usandsynligt at det er kablet da der kommer lys i, men selve netkortet kan være defekt.
Avatar billede kjalle Nybegynder
28. januar 2001 - 16:18 #22
arh argh .....

doz .... hvor langt er du kommet ?
Avatar billede doz Nybegynder
29. januar 2001 - 18:39 #23
Undskyld allesammen. Jeg har ikke været på nettet nogle dage.

Jeg har fået mit netværk til at virke. Det var kortet i min stationære PC der stod til den forkerte port. Nu har jeg fundet et program der kan konfigurerer kortet. Jeg har sat den til at bruge RJ-45 så nu virker det.

Tusinde tak for jeres hjælp.

Vh
Doz