Avatar billede tarsand81 Nybegynder
26. januar 2004 - 13:19 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke skrive Ø og ø i word perfect?

Jeg har fået ny pc...
Jeg er wordperfect bruger og har derfor installeret wordpefect 5.1. - Programmet virker fint, men bogstavet lille ø og stort Ø kan ikke ses på skærmen. Der kommer der et helt andet tegn.
Men printeren kan dog godt printe det ud som ø.

Jeg vil gerne se øét på skærmen, så jeg er helt sikker på at det er ø jeg har skrevet.
26. januar 2004 - 13:27 #1
Opret en genvej til WP 5.1 på skrivebordet
Højreklik på genvejen, og vælg Egenskaber
På fanen Kompatibilitet markerer du feltet: Kør dette program i........., og vælg Windows 95 eller Windows 98
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
26. januar 2004 - 13:28 #2
Jeg skal måske nævne at jeg bruger win XP
Avatar billede b_hansen Novice
26. januar 2004 - 13:32 #3
Er det Windows-versionen af WP eller er det DOS-versionen? Hvis det er den sidste, skal du undersøge, hvilken sprogtabel, der anvendes til dit dos-vindue. Det er typisk codepage 850 eller 865
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
26. januar 2004 - 22:23 #4
Det virkede ikke at ændre kompabiliteten.
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
26. januar 2004 - 22:25 #5
Til b hansen: Det er en dos-version. Men hvordan ændrer man den sprogtabel du taler om? Skal jeg selv indstille codepage til 850 eller 865? Og hvordan gør man det?
Avatar billede x-lars Novice
27. januar 2004 - 05:56 #6
Hvorfor lige 5.1.? Med WordPerfect 2000-pakken får du fuld WYSIWYG (Altså, at du kan se det du skriver på skærmen, eksakt som det kommer ud på printeren.

Datatel på Falkoner Alle har den for en 50'er.

OG......WP er et præmieprogram - Word sux!! §;-)
Avatar billede b_hansen Novice
27. januar 2004 - 07:57 #7
det anede mig nok, at det var dos-udgaven. Tjek lige, om du har to filer liggende i roden, der hedder config.sys og autoexec.bat
Avatar billede b_hansen Novice
30. januar 2004 - 10:28 #8
er du kommet videre tarsand81?
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
30. januar 2004 - 12:41 #9
Har de to filer nogen betydning for om ø kan ses i wp?
Avatar billede b_hansen Novice
30. januar 2004 - 12:43 #10
ja, for de definerer, hvilken codepage, dos bruger. Og codepage er et foruddefineret tegnsæt.

Derfor kunne det være interessant at se, hvad disse to filer indeholder.
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
31. januar 2004 - 20:55 #11
Hej b hansen

Vi har været inde i roden, og der er både autoexec.bat og
config.sys filer, men der står ikke meget i dem. I config.sys står der blot
files=20, vi tilføjede så sprogkode, men til ingen nytte. I autoexec.bat
står der PATH C:\WP51;C:<WP60

En enkelt gang kunne vi se se ø på skærmen, men så var skriften meget lille,
og funktionstasterne virkede ikke, det var nødvendigt med ctrl. alt. del.
for at komme ud af WP.
Avatar billede b_hansen Novice
02. februar 2004 - 08:19 #12
ok. Jeg vender tilbage i aften, for der skal indsættes nogle linier i begge filer, men jeg kan ikke huske den eksakte syntaks i hovedet længere. Det er jo noget siden, jeg har rodet med opsætning af dos *G*
Avatar billede b_hansen Novice
02. februar 2004 - 08:20 #13
Men af ren nysgerrighed, hvorfor opdaterer du ikke til en nyere version af WP?
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
02. februar 2004 - 22:36 #14
Det er ikke mig selv, der bruger wordp. Jeg spørger for en anden, der ikke har brugt eksperten før, derfor går der også lidt længe imellem svarene, det må du undskylde.
Jeg tror det er ren vane, og han er glad nok for programmet som det er, nu kan det ¨så bare ikke skrive ø :-).
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. juni 2004 - 11:48 #15
Jeg kan se at det er et gammelt spørgsmål, og måske er det løst i mellemtiden. Jeg har selv (af nostalgiske grunde) den gamle WP6.0 - dos til at køre under XP. XP bruger ikke de gamle autoexec.bat og config.sys, men derimod tilsvarende filer inde i System32-mappen: autoexec.nt og config.nt. Men selv hvis du ændrer codepagen der, hjælper det ikke.

Jeg tror det er en generel bug i XP når man sætter et dos-program til automatisk at starte op i Fuld Skærm. Når jeg tror det er en bug er det fordi man kan komme udenom problemet ved bare at starte op i et vindue, og så manuelt skifte til Fuld-skærm. Følgende procedure løser problemet, men er lidt kluntet:

Højre-klik på filen wp.exe og vælg Egenskaber
Klik på fanebladet skærm og vælg vindue istedetfor Fuld skærm
Klik på fanebladet program og sørg for der er flueben i "luk ved afslutning"
Klik på Ok

Nu kan du køre WP, og det vil starte op i et vindue. Hvis du synes det er for træls at se på, kan du altid taste <alt+enter> -- så får du den gamle fuld-skærm (stadig med korrekt ø). Det kluntede er så, at du er nødt til at taste <alt-enter> HVER gang du starter programmet op -- hvis du vil have fuld skærm... :-)
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
19. juni 2004 - 16:50 #16
Til ejvindh: Det virker helt fortræffeligt...
Læg et svar :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. juni 2004 - 09:21 #17
Dejligt at høre :-)
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
22. juni 2004 - 09:23 #18
tak for hjælpen