Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:17 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Langsom start!

Hej!
Jeg er lige gået over til at kører win2k. Mit problem er at den længe om at starte selve \"desktoppen\" op. Den loader først nogle enkelte drivere, dernæst holder den en lille pause og derefter begynder den at indlæse de resterende drivere!
Hvordan kan man løse det problem??

HASTER
Avatar billede drean Nybegynder
24. januar 2001 - 21:19 #1
Øhh...slå nogle af de services som du ikke skal bruge til noget fra.
Avatar billede goulduck Nybegynder
24. januar 2001 - 21:21 #2
Hvorlang tid tager det i det hele?
Avatar billede hotpop Novice
24. januar 2001 - 21:26 #3
Og hvor stor er din maskine og har du tjekket hcl.txt?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
24. januar 2001 - 21:30 #4
hcl.txt??
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:31 #5
Det tager cirka 1 minut at komme ind til desktoppen, og cirka 1½ - 2 min. at starte helt op
Avatar billede sims Nybegynder
24. januar 2001 - 21:36 #6
du skal nok ikke køre win 2000 på en maskin der er under 350 Mhz og med 128 mb ram, det har jeg prøvet det var ikke fedt....
Avatar billede getaway Nybegynder
24. januar 2001 - 21:39 #7
Man kan sagtens køre Win2K på en maskine under 350 Mhz !
Har selv set det køre på en PI 90 MHZ - perfekt !
Det var endda W2K Prof !
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 21:42 #8
-køb nyt hardware
-fjern alt hvad det heder genveje i din start menu
-f.eks. en anden ting du kan gøre er at fjerne de programmer du ikke bruger i start (dem i nederste højre hjørne på din skærm).

(win2 kræver nogle gange lidt mere af de ressurser der er ledige på pc´en en win9x efter min erfaring)

kan også være at hvis du har rigtig mange enheder at den tager lidt tid til at \"loade div.cdrom, cdrom brander, fire hdd. scsi adaptere scannere osv.

så vidt jeg kan huske er minimum kravet en 133 med 64 ell. 128 mb. ram for at køre <bare som minimum krav på win2>.

alt dette skal der tages hensyn til.
omkr. enhederne så burde det også have taget lang tid med din gamle os!

men hvis det var mig ville jeg starte med at se hvilke f.eks. services der kører og hvilke programmer den skal starte op. (som nævnt tidligere)

kan ikke lige komme i tanke om så meget andet lige pt

<over and out>
-maxweb.dk

Avatar billede drean Nybegynder
24. januar 2001 - 21:42 #9
win2k prof. er jo også den mindst krævende af dem som er udgivet :)
Avatar billede hotpop Novice
24. januar 2001 - 21:42 #10
hcl.txt = Hardware Compatibility List (.txt)
Avatar billede sims Nybegynder
24. januar 2001 - 21:42 #11
er den så ikke lidt lagsom??
jeg har også prøvet på en amd 266 med 96 mb ram det såen ok men det var kamon fedt
Avatar billede sims Nybegynder
24. januar 2001 - 21:45 #12
ups...:))
Avatar billede hotpop Novice
24. januar 2001 - 21:49 #13
glem hcl.txt da pc jo kan starte. Læste ikke alt. Sorry.
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:53 #14
Ikke for at kritiserer nogen. Men min maskine er ikke langsom:

AMD K6-3 450
128 RAM

Burde nok kunne køre win2k prof. !!
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:54 #15
Og hvorfor skulle jeg købe nyt hardware??
Win2k prof. er fuldt kompatibelt med det jeg har i den nu!
Avatar billede hotpop Novice
24. januar 2001 - 21:54 #16
JEP! k6-3 er næsten lige så hurtig som en PIII så ingen probs der! + Ram nok.
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:55 #17
Nogle andre forslag til dette lille problem?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 21:56 #18
har også været ude for at den er langsom fordi den skal boote to gange! hvis du er sikker på at den ikke lukker ned en ekstra gang så glem nedensående.

kør scandisk. reformatere.

(w2 kører bedst på en ntfs partition)

en hdd. kan have fejl som gør f.eks. at den skal boote to gange. lige efter hindanden - som regel fordi man ikke har installeret korrekt ell. kørt update.

tjek evt. også at din hdd. ikke er fyldt.
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:57 #19
Kan alle programmer og spil kører på en NTFS partition?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 21:57 #20
du skrev ikke hvad hardware du havde så jeg måtte jo go med hvad du skrev  =)
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 21:58 #21
Har du ICQ -> maxweb.dk
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 21:59 #22
nej ikke alle WINDOWS 2000 er lavet som arbejds station!!!

men f.eks. counter-strike kan kører på ntfs ....
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 22:00 #23
Ved du om sådan noget som office, ICQ eller photoshop kan kører på det??
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:00 #24
nej desværre ikke, (icq har jeg hørt en masse sikkerheds fejl, problemmer. tør sku ikke har ikke en firewall)
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 22:00 #25
Er det hurtigere når man kører med NTFS end med FAT32
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:00 #26
ja det kan det
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 22:01 #27
Men altså programmer som adobe og office 2000 kan godt kører på en NTFS maskine?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:03 #28
det kommer an på om du angiver om den skal køre 512 blokke osv.

-dette kan dog nesætte din størrelse på hdd.

- om fat32 kører hurigere tør jeg ikke svare sådan helt klart på men ved at det er sikrer end fat32

ntfs har dog en masse nedture som privat brugere efter min mening
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:04 #29
ang. office mv. kan sagtens køre en ntfs
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 22:06 #30
hvad mener du med nedture??
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:08 #31
f.eks. kan du ikke lige boote op med en start diskette og gå ind på din aktive partiton.

med andre ord sikkerheden er lidt \"for go somm hjemme pc. efter egen mening\"

-(skal lige siges. der findes dog andre veje udenom så vidt jeg har ladet mig fortælle)
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 22:10 #32
Kan du nævne nogen af dem? Eller har du andre forslag jeg kan bruge??
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:11 #33
mads jeg skal i seng nu sorry men skal nok svare igen i morgen, på dine spm. (hvis jeg kan)

-maxweb.dk
Avatar billede madsp Nybegynder
24. januar 2001 - 22:11 #34
OK!
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:17 #35
ehh kør et diagnostic på din boot.
find evt. en utility via

f.eks.http://users.erols.com/chare/hardware.htm

se hvad programmet kan fortælle dig omk. din boot

-omkr. sætte navn på nogle af dem. så mener jeg ikke det er nødvendigt at logge på sin pc´er hvis man kun er en bruger på den.

det er hellere ikke nødvendigt at kunne udelukke div. brugere i en bruger gruppe.

det er hellere ikke nødvendigt at have en masse resurser til at køre som w2 prof. når man ikke skal bruge dem. man skal ivertfald ikke køre server f.eks. hvis man ik har behov for det.

eller det er hellere ikke nødvendigt at kunne have adgang til en anden maskine på sit lan når man ikke har et lan.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
24. januar 2001 - 22:18 #36
godnat!
Avatar billede farout Nybegynder
24. januar 2001 - 23:19 #37
kører din maskine ellers godt ud over
start tiden ??

Tonny
Avatar billede handmade Nybegynder
24. januar 2001 - 23:20 #38
Den kunne jo også stå og vente på et netværk?

Har du et netværkskort siddende?
Hvis du har, skal du disable det såfremt det ikke har kontakt til andre enheder..
Avatar billede farout Nybegynder
24. januar 2001 - 23:21 #39
nå men hør her din maskine står måske
og leder efter en dhcp server hvordan er dine
instillinger i tcp/ip du kan spare 30-40 sec
ved at give den en statisk ip adresse w2k
sætter som default din tcpip til at lede efter
en dhcp server

prøv at ændre det

Tonny
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. januar 2001 - 11:51 #40
\"Det tager cirka 1 minut at komme ind til desktoppen, og cirka 1½ - 2 min. at starte helt op\"

1 minut, er det tiden det tager før at den grafiske brugerflade kommer frem? Hvis dette er tilfældet, er det helt normalt.

½-1 minut at komme fra \"starten\" af det grafiske til du står helt i fædigt loadet i desktoppen. Dette er også meget normalt!
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. januar 2001 - 11:53 #41
Windows 2000 er et meget tungt OS - man kan slet ikke sammenligne det med Windows 9x/ME... det skal nærmere sammenlignes med Windows NT 4
Avatar billede hanmo Nybegynder
25. januar 2001 - 12:53 #42
Med Windows 2000 er opstart langsommere. Det er kræver flere resourcer, stiller større krav til hardware og sikkerhed. Du må vende dig til at den er lidt længere om at starte op. Til gengæld er det ikke nødvendigt at genstarte i tide og utide. Har du en hurtig computer med nok ram (128 er minimum, hvis det skal rykke.), så kører Win2000 hurtigere end win98. Og ja NTFS er hurtigere end FAT32. NTFS er beregnet til store harddiske.
Hvis du vil prøve at gører opstarten lidt hurtigere, så start Task Manager, og se hvilke programmer/processer der bruger mange resourcer. Hvis der er nogle af de programmer du ikke bruger, så fjern dem, eller set dem til ikke at starte automatisk sammen med Windows.
I øvrigt virker langt de fleste programmer fint til Windows 2000. Også Icq :)
En del spil virker, der imod, af forskellige grunde ikke til Windows 2000.
Avatar billede hotpop Novice
25. januar 2001 - 13:12 #43
Fat32 er hurtigst - NTFS er hurtigst = Der er ingen der nogensinde har påvist hvad der er hurtigst så det må hver enkelt person selv afgøre.
Avatar billede phansen Nybegynder
25. januar 2001 - 23:20 #44
NTFS vs FAT32..
NTFS er sikkerhedsmæssigt langt overlegen og er, ifølge min erfaring, mindre udsat for fejl. Jeg mener at NTFS ligesom HPFS (OS/2\'s filsystem, som NTFS stammer fra) lægger alle filsystemstrukturer i midten af partitionen for at hovedet skal bevæge sig mindst muligt fra at have fundet ud af hvor data er og ud til at læse data, og det burde give en fordel i hastighed fremfor FAT32. Desuden skulle det være mindre udsat for fragmentering af filerne, igen noget som skulle give bedre hastighed. Men det er selvfølgelig alt sammen teori, jeg har sgu\' ik\' sådan lige set nogen testresultater (det er nok så minimalt at ingen gider beskæftige sig med det..). Hvis man vil have højere hastighed, skal man nok vælge sig et operativsystem der understøtter et journaling file system - det skulle forbedre skrivehastigheden med noget i omegnen af 500%...
Man kan snildt lave en bootdiskette der kan læse NTFS partitionen. Der findes (og det har der gjort siden OS/2 udkom) diverse programmer til at mounte HPFS/NTFS partitioner under dos. Der er et der hedder NTFSDOS, som vist er udmærket til formålet.

Hastighed i Windows 2000..

Slå alle unødvendige services fra (under Start-->Settings-->Control Panel-->Administrative Tools-->Computer Management-->Services and Applications-->Services...)

Fjern alt unødvendigt fra Start-->Startup gruppen..

Fjern alt unødvendigt fra registry under USER-->Software-->Microsoft-->Windows-->Run
og ligeledes fra
LOCAL_MACHINE-->Software-->Microsoft-->Windows-->Services og Run..

Skriv eventuelt en liste over programmerne i din start-->start gruppe og i registry\'et, så kan jeg fortælle dig hvad der er nødvendigt og ikke..

Slå Active Desktop fra (under Desktop-->Properties-->Web).

Slå automatisk IP addresse via DHCP fra, hvis du ikke har nogen DHCP server i dit netværk. Tildel i stedet en IP du selv vælger - der er diverse addresser der er reserveret til den slags, f.eks. 10.*.*.* og 192.168.*.* (så vidt jeg husker..)

Kompatibilitet..
Langt de fleste nyere windows 9x programmer kører også glimrende under windows 2000.
Tjah, microsoft ved jo godt, hvad det er der holder os til Windows.. det er sgu\' spillene.. De har udgivet 4 kompabilitets-opdateringer til windows 2000, foreløbig, og de har hver især bestået af 99% rettelser som har til formål at få et eller andet spil til at køre.. De fleste spil skulle med andre ord også køre, evt. efter du har hentet en patch til spillet eller win2k...

Wow, sikke en smøre.
Hyg jer...
Avatar billede flyhigh Nybegynder
26. januar 2001 - 23:27 #45
madsp jeg kunne godt tænke mig at vide om du har prøvet de forskellige forslag.

(hvis du har problemmer med at \"sætte\" nogle af de forslag der er kommet så kom med dit spørgsmål, så vi kan få ordnet dit problem)
Avatar billede madsp Nybegynder
26. januar 2001 - 23:35 #46
Nej jeg har ikke prøvet nogle af forslagene. Jeg gik over til win98, pga. af dette problem!! Jeg regner med at jeg vil prøve nogle af dem af her i weekende.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
26. januar 2001 - 23:37 #47
ja ok-
du skriver bare når du når der til.
Avatar billede lakse Nybegynder
11. februar 2001 - 20:23 #48
Hey...jeg har samme problem. Min maskine holder op med at være aktiv(Harddisken) et stykke tid. Herunder mangler jeg stadig hele min desktop.
Jeg mener også at det måske kunne have noget med netværksopsætninger at gøre da mit kom efter jeg havde pillet ved dem en weekend.