Avatar billede gimp Nybegynder
25. januar 2004 - 18:51 Der er 7 kommentarer

Kan man kopiere sit styresystem til en ny harddisk?

Jeg bruger WinXP. Hvis man kopiere hele sin harddisk over på en ny vil styresystemet så virke på den nye harddisk?
Avatar billede nmh Nybegynder
25. januar 2004 - 18:53 #1
Ja, det kan man da. Men det kræver specielt software.
F.eks. programmet Ghost.exe
Avatar billede nmh Nybegynder
25. januar 2004 - 18:54 #2
Men hvis du med "kopierer" mener at du blot benytte sædvanlig kopiering, så vil det ikke virke.
Avatar billede gimp Nybegynder
25. januar 2004 - 18:56 #3
Det var hurtigt jeg fik svar :-) Hvordan virker Ghost? og er det nemt at bruge?
Avatar billede nmh Nybegynder
25. januar 2004 - 18:57 #4
Du kan læse mere her:
http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/
Der er også programmet True Image fra Acronis.
www.acronis.dk
Avatar billede nmh Nybegynder
25. januar 2004 - 19:02 #5
Programmet ghost virker fra dos. Man booter maskinen på en diskette, og kan så enten lave et billede af en hel harddisk, som man kan gemme på en server eller på en anden disk, eller man kan nøjes med en tage billeder af enkelte partitioner.

True Image virker direkte under windows.
(Jeg tror også ghost har versioner, med denne egenskab, men jeg har ikke prøvet dem)

Det kan være en god ide at have mindst 2 partitioner på sin disk. Så kan man gemme et billede af c-drevet ned windows på den anden partition. Så er det let at komme på banen igen, hvis der er sket noget med windows-installationen.
Avatar billede gimp Nybegynder
25. januar 2004 - 19:28 #6
Tak for dit svar. Sidst ville jeg bare høre om det ikke er fint med to harddiske eller om jeg behøver at lave to partitioner på samme disk.
Avatar billede nmh Nybegynder
25. januar 2004 - 19:30 #7
Du behøver ikke at have to partitioner på din disk. Det vil virke fint med 2 diske.