Avatar billede satanic_raven Nybegynder
23. januar 2004 - 03:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

tekst-baseret genvej

Er det muligt at tildele et program som fx. Paint Shop Pro en tekst-baseret genvej i samme stil som Word 2000 (winword)??

Altså så man fx. bare kan skrive (i kør-/adressefeltet): "jpsp" eller "psp", og så åbnes Paint Shop Pro...

S.R.
Avatar billede serverservice Praktikant
23. januar 2004 - 12:26 #1
Hvorfor lægger du ikke bare en genvej på skrivebordet?, ved at højreklikke på exe filen og vælg opret genvej - placer den på skrivebordet
Avatar billede prve Nybegynder
23. januar 2004 - 15:31 #2
Hej!
Ikke noget problem:
Start, Settings, Controle Panel, System, Advanced, Enviroment Variables
I system variables finder du “path” og vælger ”Edit”
I enden af linien sætter du. Eks. “;C:\Program Files\Paint Shop Pro 7\” Husk at “;” bruges som separator.
Husk at gemme!
Nu kan du skrive ”psp.exe” i ”Run Menuen”, og Programmet PaintShop 7 starter.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
23. januar 2004 - 16:33 #3
Du kan også lave en psp.bat fil og lægge den i en mappe der er i path'en, f.ex. c:\winnt. I filen laver du en linie i stil med:

start "" "D:\Win32App\Paint Shop Pro 6\Psp.exe" %*

Så skriver du blot psp i Start->Run
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
24. januar 2004 - 02:43 #4
dannyboyd > Har den allerede som en genvej på skrivebordet, men når man bruger lidt over 10 programmer hver dag, kan skrivebordet godt blive rodet af alle de genveje man til sidst får lavet. Derfor vil jeg gerne fjerne genvejene på skrivebordet, og så få dem lavet tekst-baserede istedet for.

bertelbrander får pointene da det var hans svar der løste mit "problem"... Ved ikke hvorfor prve's løsning ikke virker, men det gør den bare ikke...

Så bertelbrander... Hvis du lige opretter et svar...

S.R.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
24. januar 2004 - 14:00 #5
Jeg forsøger at undgå point.
Avatar billede serverservice Praktikant
24. januar 2004 - 15:53 #6
jeg har også prøvet prve´s løsning og kunne heller ikke få det til at virke - hvorfor?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
24. januar 2004 - 17:15 #7
Ja, prve's løsning burde virke.
Prøv at starte en dos-prompt (Start->Run -> cmd, den startes ved at lede i path'en), skriv "path <enter>" og se hvad den skriver. Lav evt. en copy&paste her.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
25. januar 2004 - 16:43 #8
bertelbrander > Det den skriver er:
C:\Windows\system32;C:\Windows;C:\Windows\System32\Wbem;"C:\Programmer\Norton SystemWorks\Norton Ghost\";"C:\Programmer\Jasc Software Inc\Paint Shop Pro 7\"

Og det burde jo virke, men det gør det ikke...

Hvorfor???

S.R.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
25. januar 2004 - 22:56 #9
Det eneste problem jeg kan se er dine ", prøv at fjene dem.
I min path (på win2k) er der ingen ", selv ved stier med mellemrum, og den virker.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
26. januar 2004 - 00:35 #10
Det hjalp... takker for det bertelbrander...

Håber ikke at du bærer nag, hvis jeg så ta'r mig den frihed at sige, at prve's svar er det der virker bedst, så derfor får han pointene...

Hvis du er utilfreds, kan du jo bare sige til, så får du lige nogle også...

S.R.