Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 18:31 Der er 20 kommentarer

Boot og system-drev ombyttet

Hej

Jeg har lige formateret min maskine, men efter jeg har installeret windows xp igen, så er boot drev e: og en anden partioner er c: - Jeg har prøvet ændre C: til et andet drev-bogstav, men windows siger det er et system-drev .. ?!? - der ligger ikke nogle windows filer på det drev.

Håber der er en der kan hjælpe!

Mvh Morten
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 18:37 #1
Huh fatter ikke dit spørgsmål :-(
hvorfor vil du ændre C: til et andet bogstav??
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 18:37 #2
Vil du gerne have begge drev slået sammen ??
Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 18:39 #3
mit boot drev hedder e: lige nu! - og det er ikke så fedt. Det drev der hedder c: nu, er bare til lager, men jeg kan ikke få lov til at ændre c: til noget andet, pga. det er et system-drev. Håber det hjalp lidt
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 18:39 #4
Du kan bruge et program som hedder partition magic til at ændre på dine drev størrelser :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 18:40 #5
Du kan jo slette partitionerne og genopret dem som du vil. Det kan du gøre med XP cd'en.
Du mister alle data på drevene!!
Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 18:40 #6
Det skal lige siges at det ene er NTFS, det andet er fat32... Men jeg vil lige kigge på det partition magic! - tak
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 18:46 #7
det skulle også være mulligt med partition magic at formater dit fat32 om til NTFS :)
Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 18:48 #8
Det er ikke drev-størrelserne der er problemet, men det drev-bogstav som drevene har!  :-/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 18:52 #9
Du kan muligvis lave om på dem via Diskhåndtering.. højreklik på Denne Computer > Administrer > Diskhåndtering > højreklik på drevet og ændre drevbogstav
Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 18:55 #10
Man kan ikke ændre drev-bogstav på et system-drev skriver den ..  under status står der: Healthy (system) .. :-( og det kan man åbentbart ikk ændre drev-bogstav på
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 18:56 #11
En anden mullighed var at starte helt forfra .... Få fomateret din HDD incl MBR (master Boot record) Dette kan gøres med Format /mbr inden du installere forfra !
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 18:57 #12
Men jeg vil oz mene at du kan opnå dit mål med thesurfer´s svar !
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 19:02 #13
pimpz> Der er ikke noget der hedder Format /mbr :)
Der er noget der hedder FDISK /mbr :)

Det nemmeste (synes jeg) ville være at bruge XP cd'en, slette alle partitioner, genoprette partitionerne, og til sidst begynde installationen af XP.
Husk at placere den på C: ;-)

Jeg plejer at sige, at deter bedre at bruge FAT32, end NTFS, fordi FAT32 kan ses/læses af DOS og Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
NTFS kan kun ses/læses af Windows NT/2000/XP.

Hvis man har FAT32, kan man også boote op med en Windows 98 startdisk.. så har du adgang til DOS-miljø, og kan redde filer, samt slette virus-inficerede (ol.lign.) filer før de afvikles.
Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 19:03 #14
Det som den ikke kan, pga. det er et system drev :\ (ved ikke hvad et system drev er)
Avatar billede pimpz Nybegynder
22. januar 2004 - 19:05 #15
Thesurfer> my bad .... det var selfølgelig også det jeg mente :D
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 19:08 #16
pimpz> Du er tilgivet ;-)

outoff> "Det som den ikke kan, pga. det er et system drev"?
Hvad er det den ikke kan?
Avatar billede outoff Nybegynder
22. januar 2004 - 19:10 #17
Når det er et system-drev kan drev-bogstavet ikke ændres..
Avatar billede fromsej Praktikant
22. januar 2004 - 19:13 #18
Boot.ini ligger på C:, derfor får du ikke lov.
Avatar billede serverservice Praktikant
22. januar 2004 - 23:01 #19
Jeg kan ikke se hvad dit problem er. Hos mig er boot drevet d: og systemdrevet c: det virker ellers fint.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. januar 2004 - 19:29 #20
(systemdrev er filerne med windows startfiler - bootdrev er drevet med systemfiler. det virker forkert, men det er dog rigtigt ;))

der har været mange bud, den eneste rigtige er den der kom kl. 19:02:26
Du kan ikke ændre drevbogstav på et eksisterende system. Hvis XP ligger på forkert drev er eneste løsning at slette alt og starte forfra.