Avatar billede dancni Nybegynder
22. januar 2004 - 11:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Recover root password

Jeg har en Linux boks (Debian og LILO) uden floppy og CD-ROM hvor jeg ikke kender rootpassword.

Er der nogen måde jeg kan boote i single user mode og resette password?

I gamle age med RedHat 6.2 husker jeg at hvis man skrev Redhat 1
på LILO kommandolinien som man ind uden password prompt
Avatar billede mfalck Praktikant
22. januar 2004 - 11:39 #1
du skal skrive "linux 1" i bootpromten for at starte i runlevel 1
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2004 - 12:10 #2
Og hvis det ikke virker, kan du måske prøve med:

linux 1 init=/bin/sh
Avatar billede dank Nybegynder
22. januar 2004 - 23:00 #3
Ellers find en "rescue linux cd rom" hvor du kan boote fra din cd-rom, derefter kan du mounte din hardise og selv ændre i /etc/passwd filen

Det virker med garanti
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2004 - 09:00 #4
dank> det er vist ikke muligt:

"uden floppy og CD-ROM hvor jeg ikke kender rootpassword."
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2004 - 09:00 #5
men ellers er det vist den smarteste måde at gøre det på :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2004 - 09:04 #6
Ellers kan man flytte harddisken over i en anden maskine, og mounte den relevante partition og rette password til.
Avatar billede dancni Nybegynder
23. januar 2004 - 11:00 #7
linux 1 init=/bin/sh gav min en root command prompt uden password.
Filsystemet var i readonly mode så jeg lavede en 'mount -o -remount rw /'
for at få det i RW og så kunne jeg sætte password

Hvis sandbox vil indrykke et svar vil jeg honorere for den bedste information.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2004 - 22:03 #8
Så kommer der et svar her.

Og så vil jeg anbefale dig at sætte password på LILO, så man skal give et password, hvis man vil boote med andet end standardopsætning. Det kræver naturligvis at du kan huske passwordet. Ellers kan enhver, der kommer hen til din maskine jo bare overtage root ved at starte på samme måde, som du lige gjorde.