Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 10:58 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

windows kan vist ikke genkende dvd-brænder

Hej alle
Har købt en ny computer med Nec nd-1300a dvd brænder. Problemet er, at den ikke kan læse dvd'er men gerne cd'er og cd-rommer. Det er som om, at windows tror, den er en cd læser og ikke en dvd og derfor har installeret den som en almindelig cd læser. Har indleveret den på værkstedet og fået en ny udleveret 3 gange nu, men problemet er det samme...tror derfor det må være en softwarefejl eller noget med opsætningen. Jeg fik ingen software med dvd'en, og driveren, windows installerer, ligger i windows selv. Jeg kører win xp pro.
Håber nogen kan hjælpe :)
mvh Fie
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 11:10 #1
Du kan ikke læse DVD'er fordi Windows XP ikke har dvd decoder software. Du skal købe PowerDVD eller WinDVD.  De er ikke specielt dyre men så kan du afspille DVD'er :)
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 11:17 #2
Jeg har allerede powerdvd, men siger, der er et format i drevet, der ikke understøttes... jeg har prøvet forskellige dvd'er med samme resultat :/
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 11:40 #3
Prøv at installere den nyeste firmware...
Fandt denne på deres hjemmeside:
http://www.nec.se/upload/Drivers/NECND13_109.zip
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 11:40 #4
Har lige kigget lidt rundt...kan det være noget med slave/master i BIOS'en......?
I øjeblikket er den påført som slave til cd læseren. Ved ikke så meget om BIOS :P
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 11:45 #5
Nej hvis den kan læse og skrive cd'er så virker brænderen som den skal. Problemet er nok at Windows ikke genkender den korrekt.  Hvis der i Min Computer står CD-Drev så er det derfor. Der skal stå DVD-Drev...

Firmwaren er ny software inden i brænderen, det kan løse forskellige problemer.

En andne mulighed er at finde en windows driver til brænderen som NEC selv har lavet istedet for Microsofts som er en generel een
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 11:55 #6
Tak, jeg er glad for ikke at skulle pille i BIOS :)
Jeg har downloadet noget fra Nec's hjemmeside, men det ser ud tilat være en DOS-driver og jeg kan ikke genskue hvordan jeg gør det :/ Det er en .sys fil, og der står alt muligt i readme om, at jeg skal kopiere den ind i mit system, hvilket jeg har gjort, men så hænger jeg fast igen. Hvorfor kan jeg ikke finde en reel driver, som jeg kan opdatere til i enhedshåndteringen...?
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 11:59 #7
det er ikke sikkert at der findes en windows driver fra dem, så skal den fra windows virke.

har du installeret firmwaren?  læs dokumentation grundigt inden du gør det.

det kan også være at din bios ikke står til auto detect af enheden men derimod til CD-ROm istedet for DVD-ROM, jeg ved ikke om det kan give det problem
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 12:05 #8
Jeg har installeret firmwaren, og det hjælper heller ikke :P Hvor i bios skal der stå autodetect siger du? Tager lige på arbejde og vender tilbage senere i dag og tjekker i BIOS :)
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 12:12 #9
det står gerne på første side hvor du har dine 4 ide devices...  hvis de står til autodetect er det ok, men hvis der står cd-rom skal du ændre det til dvd-rom eller autodetect
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 17:32 #10
Har checket i BIOS - de står til auto, så det er åbenbart ikke problemet..
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 17:36 #11
Sorry, kan ikke lige komme på mere. Svært når man ikke selv sidder med det.

Har du mulighed for at sætte den i en anden computer og se om den virker der?
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 17:53 #12
Hmmm ærgerligt - men tak for indsatsen :) Kunne godt tænke mig at hæve points'ne, det kunne måske få nogen ud af busken :P Men ved ikke hvordan man gør - endnu en opgave for jer eksperter.
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 17:56 #13
tror jeg ikke man kan. du må slutte dette og oprette et nyt med flere points...
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 18:33 #14
Måske kan det hjælpe, at der i properties for drevet på øverste linie står navnet på brænderen, men på linien derunder (manufactorer) står "Standard CD-ROM drives". Betyder det ikke, at windows fejlagtigt tager dvd drevet for at være - ja, et cd rom drev? Findes der en måde at tvinge windows til at installere drevet som dvd drev...?
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 18:42 #15
Ja derfor de ikke virker. Driveren er forkert... Prøv evt at slette drevet og genstarte windows
Avatar billede fiv Nybegynder
22. januar 2004 - 19:06 #16
Et lidt nooby spørgsmål: Jeg har prøvet at afinstallere drevet og genstarte computeren, er det det samme som at slette drevet? Hvis ikke, hvordan sletter man så drevet?
Avatar billede bleze Nybegynder
22. januar 2004 - 19:19 #17
ja det er det samme
Avatar billede henninga Novice
23. januar 2004 - 00:15 #18
Jeg har NEC drev 1300A.
I Enhedshåndtering: Under  DVD/CD-Rom-Drev  har du dine drev listet.
Mit er listet som _NEC DVD_RW ND-1300A

Når jeg ser egenskaber for drevet og vælger fanebladet Driver og Driverdetaljer ligger der 5 drivere. De 4 (cdrom.sys, imapi.sys, redbook.sys, storprop.dll) er fra Microsoft og version 5.1.2600.1106  og den sidste er pfc.sys fra Padus, Inc. version 2,5,0,200.
Læs iøvrigt her på Microsoft hjemmeside:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;818733&Product=winxp
HenningA
Avatar billede fiv Nybegynder
23. januar 2004 - 00:35 #19
Tak - det ligner noget, jeg kan bruge :)) tester det lige og vender tilbage i morgen :)
Avatar billede fiv Nybegynder
23. januar 2004 - 11:01 #20
Hmmm måske er det mig der er dum...Jeg har læst artiklen men kan ikke komme til at downloade det, jeg skal bruge :S (min version ER lovlig ja :P)
Monstro der findes et direkte link til den her fantastiske pfc.sys?
mvh Fie
Avatar billede jensendk Nybegynder
23. januar 2004 - 13:06 #21
Sæt NEC'en som Master før CD brænderen.
Avatar billede fiv Nybegynder
23. januar 2004 - 17:22 #22
Skal der så ikke også byttes om på nogle ledninger inde i computeren? Vil windows ikke stadig have problemer med at genkende drevet som dvd...?
Avatar billede bleze Nybegynder
23. januar 2004 - 18:46 #23
der må ikke være 2 master eller 2 slave på samme kabel!  men hvad skal du både med en dvd brænder og en cd brænder når dvd brænderen kan det hele?  Prøv at pille den fra
Avatar billede fiv Nybegynder
23. januar 2004 - 20:35 #24
Min cd-rom er ikke en brænder. Harddisken er listet som master 0, hvortil der ingen slave er tilknyttet. Master 1 er dvd-drevet, og cd-rom crevet er slave 1. Er det ikke også sådan det burde være?
Avatar billede fiv Nybegynder
23. januar 2004 - 20:48 #25
ok, jeg kapitulerer, giver mig selv points'ne, lukker spørgsmålet og opretter et nyt med nogle flere points :P Tak for de gode bud, I kan jo fortsætte indsatsen i den nye tråd :)
Mvh Fie
Avatar billede bleze Nybegynder
23. januar 2004 - 21:40 #26
selv tak for hjælpen
Avatar billede fiv Nybegynder
24. januar 2004 - 01:10 #27
hmmmm jeg har fået at vide, at det må man ikke, det jeg har gjort med at hæve indsatsen og oprette et nyt spørgsmål :/ Ærgerligt, for så ville jeg gerne have givet nogle points til jer... Jeg opretter et om 14 dage så, hvis jeg ikke finder ud af det inden. Tak igen :)
Avatar billede henninga Novice
24. januar 2004 - 11:46 #28
Hej Fie.
Har du opdateret din Windows XP med alle opdateringer?
Har du et brænderprogram og hvilket? (Jeg mener den pfc følger med Nero).
Jeg tror du skal have et brænderprogram før den kan se den.
Avatar billede fiv Nybegynder
25. januar 2004 - 02:06 #29
Hej Henninga
Geninstellerede nero og powerdvd, og nu virker det faktisk...ved ikke rigtig hvorfor, for det har jeg gjort før. Tak for kommentaren, er ked af, at jeg så ikke kan give dig nogen points - det må jo bare blive en anden god gang :) Men tak for det både til dig og de andre igen :)
mvh Fie
Avatar billede henninga Novice
25. januar 2004 - 21:19 #30
Herligt det virker - Go arbejdslyst :o)