Avatar billede fuzzy2 Nybegynder
21. januar 2004 - 20:28 Der er 5 kommentarer

Købe firewire-hun stik? Hvor mange ampere på batterier?

Jeg er ved at lave en oplader til min iPod (mp3-afspiller) ud af 10x 1,5 AA batterier, som jeg serieforbinder.

Dette vil sige at jeg får en spænding på omkring de 12V - 15V, men problemet er at jeg ved ikke om den bruger for mange ampere, f.eks. hvis jeg bruger NiMH genopladelige batterier ligger med en ampere på omkring 1,8 mAh - 2,2 mAh. Men min iPod må max. få 1,0 Ampere ved en spændig der ligger på omkring 8V - 30V.

Men kan jeg komme til at skade min iPod, ved at bruge disse batterier der ligger på 1,8 - 2,2 mAh. Jeg ved ikke hvor meget et almindelig alkaline batteri er på, men jeg har hørt de ligger på over 1 Ampere.

Hvis der ikke er nogle problemer med at bruge flere mAh-batterier, så har jeg tænkt mig at at tilslutte dem til et firewire HUN-stik.

Problemet er at disse stik er umuligt at opdrive.

SÅ er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i et firewire hun-stik?
Jeg har været i Brinck Elektronik, men de har det heller ikke!
Jeg bor i København, så det ville være fedt hvis der er nogen der kender til en butik hvor jeg kan finde et hun-stik, eller kender en butik der sælger defekte firewire kort til billige penge, så jeg kan tage en port/stik fra dette kort.

Mvh Troels
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
21. januar 2004 - 23:25 #1
mAh står for milliAmpere-timer (hours) og er en betegnelse for hvor lang tid batteriet kan belastes ved en vis strøm - f.eks :  500 mA i én time = 500mAh
eller : 100mAh i 5 timer.
Angivelsen på batteriet er altså en max belastnings-værdi for batteriet - ikke hvor meget der bliver "pumpet" ud i din iPod ! Det er spændingen og din iPods indre modstand der er afgørende for hvor stor en strøm der trækkes fra dine batterier
( U = R x I) - så hvis du er sikker på at det er 8 - 30 volt din iPod skal ha' så finder den selv ud af at trække den rigtige strøm (der sidder sikkert en konstantstrøms-generator i strømforsyningen til iPod'en). Denne strøm ka' dine 10 NiMh- batterier (10 stk = 12 Volt) sikkert sagtens klare i mange timer.
Du skal desuden være helt sikker på at forbinde Fire-Wire forbindelserne rigtigt til dine serieforbundne batterier - og hvos batterierne ikke er lige gode (dvs. har samme indre modstand) vil det være det dårligste der bestemmer hvor meget srøm der kan trækkes !
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
21. januar 2004 - 23:30 #2
Hvordan får den forresten strøm normalt - der er da vel ikke 8 almindelige alkaline batterier i den ?
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
21. januar 2004 - 23:38 #3
Eller skal det forståes sådan at du vil lave en batteri-oplader til opladning af dine genopladelige batterier i din iPod ? Så skal du nemlig lave en strømgenerator på f.eks 6-700 mA (for ikke at batterierne i iPod'en bliver for varme) - men hvis du aligevel skal bruge så mange NiMh-batterier, er det så ikke smartere bare at oplade dem alle og skifte til et nyt hold når du har brugt strømmen i det første hold ?
Avatar billede fuzzy2 Nybegynder
21. januar 2004 - 23:43 #4
Tak for svaret, nu mangler jeg bare lige et firewire hun-stik (IEEE 1394 6pF TypeB)...
Jeg har altid vidst at mAh stod for milliAmpere/hours men min fader sagde bare noget om at måske var der et problem mht. amperene, jeg skal jo helst ikke ødelægge min nye iPod til 3.600 kr.

iPod'en har et indbygget lithium-batteri, der kun kan oplades via firewire, når den får en spænding over 8V så blive den opladt.

Håber der er nogen der kan svare på mit firewire spørgsmål, for jeg vil meget gerne have lavet denne oplader til jeg skal køre i bus i 16 timer, da min iPod kun kan køre 6-8 timer på fuldt opladt batteri.

Med venlig hilsen
Troels
Avatar billede fuzzy2 Nybegynder
21. januar 2004 - 23:51 #5
Altså det er jo et 6V (630 mAh) lithium-batteri der som sagt bliver opladt via en firewire-port på ca. 12V med en spænding på 1 Ampere.

Mvh Troels