Avatar billede ld Nybegynder
21. januar 2004 - 15:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

stationær og bærbar kan ikke arbejde sammen

Hey drenge ! Jeg har en stationær, og en bærbar pc. Begge computere er forbundet til Internettet gennem en hub, og begge computere kan sagtens komme rundt på nettet. Problemet er, at jeg ikke kan komme rundt på den stationære fra den bærbare, og omvendt. Jeg har kørt netværksfejlfinding, men har ikke kunnet finde nogen fejl. Det ældste hardware jeg har er den stationære, som er cirka et år gammel, mens den bærbare, netkabler, hub, og alt andet er cirka en uge gammelt. Kan nogen umiddelbart hjælpe ? Jeg har det som om der er noget jeg har overset, men jeg føler mig blind. Hjælp. Hvis det kan hjælpe nogen vil jeg hellere end gerne forsøge at give en komplet hardwareoversigt.
Avatar billede kontrol Nybegynder
21. januar 2004 - 16:20 #1
Du skal nok undersøge firewall og IP-adresser
Lav så en ping

Eks.:
Bærbar
IP-Adresse: 192.168.0.1
Undermaske: 255.255.255.0
Default gateway: din router eller andet
DNS: din router eller andet

Stationær.:
IP-Adresse: 192.168.0.2
Undermaske: 255.255.255.0
Default gateway: din router eller andet
DNS: din router eller andet

Firewall.:
prøv at deaktivere.
Avatar billede kennith Nybegynder
21. januar 2004 - 16:24 #2
er det samme styrsystem på dem windows 98 kalder f.eks arbejdsgruppen for workgroup mens xp og 2000 kalder den for arbejdsgruppe hvis de ikke hedder det samme så kan de ikke lige finde hinanden
Avatar billede ld Nybegynder
21. januar 2004 - 16:31 #3
Jeg har pinget den bærbare fra den stationære, men den kan ikke finde noget. Jeg kører XP på begge maskiner. Jeg har ikke fast IP på nogen af maskinerne.
Avatar billede ld Nybegynder
21. januar 2004 - 18:13 #4
jeg har deaktiveret firewalls på begge maskiner, både i wondows, og i antivirussoftware... ikke så sikkert at gøre, men det var forsøget værd.
Avatar billede kenp Novice
21. januar 2004 - 20:53 #5
Avatar billede ld Nybegynder
22. januar 2004 - 14:58 #6
Tusind tak for hjælpen. Det virker nu... lad os se om det stadig virker i morgen.... =)
Avatar billede ld Nybegynder
23. januar 2004 - 10:34 #7
Hvordan slutter jeg en printer til netværket ? Skal jeg installere printeren på begge computere, eller er det nok at gøre det på den stationære (som printeren er installeret og tilsluttet) ? Jeg opretter et nyt spm med points til den som svarer.
Avatar billede kenp Novice
23. januar 2004 - 10:46 #8
du har indstalleret den på den ene! så vælg egenskaberne for den og vælg deling.

på den anden computer skal du nu finde den via netværket, også indstallere den.
Avatar billede ld Nybegynder
23. januar 2004 - 12:01 #9
hvad hvis jeg ikke kan finde den på netværket ?
Avatar billede kennith Nybegynder
23. januar 2004 - 12:18 #10
Hvis den er instaleret på den ene maskine så går du ind og deler den som kenp skriver så går du ind i start>indstillinger>printere og vælger tilføj printer der vælger du så at det skal være en netværksprinter og klikker på næste så finder den den selv ellers må du selv skrive stien til den
Avatar billede kennith Nybegynder
23. januar 2004 - 12:19 #11
på den anden maskine selvfølgelig
Avatar billede ld Nybegynder
23. januar 2004 - 13:20 #12
hmm. jeg har delt printeren fra den stationære, og jeg har prøvet at finde den på netværket fra den bærbare. Men uden held. Jeg har inden printerserver, prinhub eller noget i den stil. Den er bare tilsluttet den stationære gennem USB-porten.