Avatar billede nissen Nybegynder
23. januar 2001 - 21:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Partitionering af HD

Gode forslag til, hvordan en HD på 45 GB partitioneres modtages med kyshånd og evt. point. Det er en ren DATA HD.

Med venlig hilsen
Nissen
Avatar billede annikadk Nybegynder
23. januar 2001 - 21:08 #1
Personligt er jeg typen der (når jeg har OS på hdd) gør ca. således:

2-3 GB til OS1
Derefter ser jeg på hvilke date jeg skal have på disken.

Fx. hjemmeside, backup/image af drevet til OS, installationsfiler og cder, ftp, Spil osvosvosv...

Det er det tætteste jeg kan give dig...

Så kommer an på hvilke data den skal bruges til
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 12:16 #2
Hvis du har windows 2000 på maskinen, så kan du lade det system klare opgaven, så laver du blot de 2 første partitioner til OS på ca 3 GB stykke. Resten tager du så i bruge efterhånden, som der er behov for det. ;o)

Dog vil et backup fra starten af på 3 GB til dokumenter, email, diverse data og foretrukne være en god idé. Hvis du så for problemer med et saf systemerne og er nødsaget til at geninstallere elle lægge nyt imge ind igen, så kan du trygt gøre dette uden at skulle tænke på backup, Da dine data allerede er flyttet fra drevet med windows 98/2000 på.
Avatar billede nissen Nybegynder
24. januar 2001 - 18:21 #3
Tak til både annikadk og kharder for deres svar.
Jeg ville gerne give kharder point, men det lader sig ikke gøre.

Med venlig hilsen
nissen
Avatar billede annikadk Nybegynder
24. januar 2001 - 18:25 #4
Jamen kharder får lige halvdelen. Laver et spr. til det :O))

Annika
Avatar billede annikadk Nybegynder
24. januar 2001 - 18:27 #5
Avatar billede billeschou Nybegynder
25. januar 2001 - 13:14 #6
jeg vil lige tilføje, at hvis man er linux-bruger, er 2-3 GB absolut ikke nok (med mindre man laver separate partitioner til hver af de kritiske biblioteker i linux-filsystemet). Desuden bør man anskaffe sig PartitionMagic inden man går igang med at partitionere.

Disse oplysninger er ikke rettet specifikt mod nissen, da jeg ikke regner med at han bruger linux og fordi han formentlig allerede har PartitionMagic - derimod lavede jeg dette indlæg \"for future reference\"

Anders
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 13:18 #7
Nåå Jeg tester da linux på 2 GB uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 13:20 #8
Såfremt du har windows 2000 på din maskine, og har strartet korekt fra starten med at have windows 2000 til at klare opdelingen af disken, så kan windows 2000 også klare det fremover vil jeg mene.
Avatar billede billeschou Nybegynder
25. januar 2001 - 14:56 #9
nu har jeg vist også vænnet mig alt for meget til at køre en fuld installation af suse 6.2 - hvad jeg mente var, at det tilrådes at sætte mere end 2-3 GB af, hvis man vil installere alle de hjælpeprogrammer der findes (f.eks. staroffice)