Avatar billede eib Nybegynder
21. september 1999 - 16:02 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm under opstart af Win98

Når jeg tænder pc’en forbliver min skærm “sort” indtil Windows login til mit netværk dukker op. Hvad kan det skyldes?

Jeg forestiller mig at det enten skyldes at der er ændret i bios-setup’en eller et ellerandet sted i registreringsdatabasen.

Hvad der er i bios’en er jo bare lidt svært at finde ud af når min skærm er sort!
Min skærm er en ret ny en med soft power down
Avatar billede codpiece Nybegynder
21. september 1999 - 16:09 #1
Jeg har et lignende problem på en af mine maskiner: Når jeg skifter fra grafisk til teksbaseret opløsning, f.eks. hvis jeg går til en DOS-prompt i fuld skærm, må jeg slukke og tæde skærmen før jeg kan se den nye opløsning.

Prøv at slukke & tænde skærmen så snart maskinen er begyndt at tygge på diskettedrevet
Avatar billede mora Nybegynder
21. september 1999 - 16:51 #2
Jeg tror at du(i) har leget med skærmopløsningen :-)

Når der står starter windows 9X, tryk F8 og vælg "fejlsikret tilstand" derefter højreklikker du på skrivebordet og vælger egenskaber, her indstiller du din skærm til eks. 800X600 og 256 farver.
genstart maskinen, og det skulle være det.
Avatar billede mclausen Nybegynder
21. september 1999 - 16:57 #3
din skærm kort har sikker en fejl for når du tænder din pc så burde biosen
skrive til din skærm kort i vga mode 640x480 og hvis din skærm kort ikke
skifter om til denne da vil fejlen opstå
skift dit skærm kort
Avatar billede mora Nybegynder
21. september 1999 - 16:59 #4
der er ikke fejl i skærmen, jeg forstår spårgsmålet som om at den skriver indtil den starter windows, og så bliver den sort.
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. september 1999 - 17:48 #5
mora: Det der sker, sådan som jeg læser det er...
1. "Når jeg tænder pc’en forbliver min skærm “sort”" = Der kommer ikke billed på skærmen.
2. "indtil Windows login til mit netværk dukker op" = Men skærmbilledet kommer frem når windows login kommer"

* * * SVARET * * *
Det er fordi at du ikke har en DOS kompatibel skærm !! (NOT)

Har du prøvet, som sagt, at skifte graffikkortet? Skiftet skærmen?
Tænder skærmen, men er sort eller er skærmen slukket (power safe-mode) indtil at du er i Windows?
Hvad sker der hvis du inden i Windows går ud i en DOS-Prompt i fuldskærm? Bliver det så sort igen?
Kan du komme ind i BIOS eller er den også helt sort?

Hvad med ... at jeg stoppede nu?  :)
Avatar billede mora Nybegynder
21. september 1999 - 17:50 #6
ok, enig vores opfattelse af spørgsmålet var bare ikke ens.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. september 1999 - 19:42 #7
prøv med andre kort og andre skærme
Avatar billede Slettet bruger
21. september 1999 - 23:35 #8
ho Hvorfor har du lagt en sort logo fil ind?
Avatar billede codpiece Nybegynder
22. september 1999 - 17:34 #9
*hvis* der er tale om en Sort logo fil - tryk escape for at se goe gamle DOS rulle op over skærmen.

Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 19:04 #10
ja så ville man nok også kunne se biosen
Avatar billede douglas Nybegynder
22. september 1999 - 20:45 #11
Det kunne også bare være i "autoexec.bat" "fejlen" ligger gemt. Jeg har engang haft den til at lade være med at vise noget når man startede computeren, men jeg fjernede det igen, og kan desværre ikke huske hvordan...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 21:06 #12
sgu da ikke når han ikke kan se BIOS
Avatar billede Slettet bruger
22. september 1999 - 23:57 #13
Nå eib har du fået noget ud af de forskellige forslag? ;o)
Avatar billede douglas Nybegynder
23. september 1999 - 12:41 #14
Slap af, Esben....
OK, jeg vidste ikke at han ikke kunne se BIOS. Rolig nu.
Det er ikke noget at fare i flint over...

Så...Det med autoexec.bat det virker sgu nok ikke, gætter jeg på!

/ Douglas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. september 1999 - 21:38 #15
jeg flippede heller ikke ud eller noget, men du kunne da læse hans spm
Avatar billede twm Nybegynder
28. september 1999 - 21:16 #16
Den før med ingen logo under opstart er lavet i msdos.sys med variabel logo=0
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. september 1999 - 22:25 #17
ja men så viser den bare dos skærmen
Avatar billede twm Nybegynder
28. september 1999 - 22:28 #18
yep
det var bare "douglas" der ikke kunne huske hvordan man gjorde.
Jeg gætter også på det er skærmkortet der er "knækket", har haft det samme prob med en kundes pc, Siemens tog det retur med det samme.
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. september 1999 - 23:57 #19
Jeg har været ud for at 640*480 opløsningen var blevet brændt af på min skærm. Der flimrede det bare, det kan være at der er sket noget i den retning med eib's skærm.... som sagt, prøv at skifte de forskellige enheder ud til computeren (skærm og graffikkort).
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. september 1999 - 00:31 #20
jamen for faan, elb, kan du se ngoet hvis du går ind i en fuldskærms dos prompt?
Avatar billede eib Nybegynder
11. oktober 1999 - 19:53 #21
Hej allesammen

Det kom til at tage lidt tid inden fik løst problemet.
Det var skærmkortet der var brændt af. Den gik helt død umiddelbart efter sidst jeg var på. Derfor den lange svartid.
Det var jo egentlig mclausen som kom med svaret, men da det alene er et svar får twm pointene. Men tak for forslagene.
mvh
Eib