Avatar billede sampras Nybegynder
23. januar 2001 - 17:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny ejer af iBook

Jeg har lige købt en iBook G3 - er der nogen der har gjort nogle erfaringer med iBooken, som de vil dele med en ny ejer ?

Noget som man skal vide...?!

Jeg har ikke haft Mac før.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
23. januar 2001 - 17:24 #1
Råd...??.. Tjaa.. hva kan jeg sige... Nyd den... Mac er et dejligt apperat.... Svært at ødelægge...

-Anders
Avatar billede a-torsten Nybegynder
23. januar 2001 - 17:25 #2
Går den ned kan du jo altid trykke
CTRL-Æble-Delete ...;0) ..*gg*

-Anders
Avatar billede a-torsten Nybegynder
23. januar 2001 - 17:45 #3
Nogen man skal vide...??.. Tjaa.... Højreklik kan ikke lade sig gøre... Tryk ctrl + museklik for højreklik.....

-Anders
Avatar billede egonspock Seniormester
23. januar 2001 - 20:40 #4
Nu skriver du ikke hvilken iBook det drejer sig om, men jeg vil fortælle kort hvad jeg har gjort med min iBook SE. Det første jeg gjorde var at partitionere harddisken i tre dele så jeg kunne have både Linux, OS 9 og OSX på den. Nu har jeg her to måneder efter kun OSX PB og OS9 på den, så skidt, det var måske en partition for meget til min brug. Jeg gjorde mig det klart meget tidligt at de 64 MB i min ikke var nok, så jeg købte 128 til hos MacWarehouse til små 1200 kroner, og de var givet godt ud. Jeg kører nu uden VM og alle programmer åbner lige den tand hurtigere der gør det virkeligt sjovt.

Der er i øvrigt ikke noget sjovere end at sidde i toget og spille 4x4 Evolution demoen. Folk ved siden af tror ikke at man kan få så god grafik på en bærbar!

Jeg har også købt et par DVD\'er der er gode at se til for fra arbejde, og husk at downloade iTunes til at rippe alle dine CD\'er -husk først at lade den gå på nettet og hente pladens indholdsfortegnelse ned, så er det Meget lettere at holde styr på - og brug visuals til at slappe af til.

Hvis den går fuldstændig kold i øvrigt, og det sker desværre engang i mellem, så kan du slukke ved at holde startknappen nede i ca. 6 sekunder. Hvis du bruger panikknappen lige nedenfor skærmen, mister du tiden - som du i øvrigt også kan få indstillet via nettet.

Til ekstra morskab kan følgende sider anbefales: www.macsurfer.com, www.resexcellence.com, www.versiontracker.com og i øvrigt også de danske www.maclife.dk, www.emac.dk, www.mediamac.dk, med dem er der nok at se til et stykke tid. Hvis du er til nyhedsgrupper, bør du skrive dig op hos www.lowend.mac til nogle af deres meget godt og aktive lister.

Et næsten nødvendigt Pint-ware er i øvrigt FinderPop, som du kan finde på versiontracker, næsten uundværligt. Jeg bruger også Default Folder, Drop Drawers og BeHierarchic, der alle er uundværlige på min iBook. Og Kaleidoscope fra Kaleidoscope.net, men det er en smagssag. Og så bruger jeg i øvrigt iCab fra www.icab.de, som er noget hurtigere end de store browsere, men dog stadig kun er en beta.

P.S. Det er utrolig lang tid man kan være uden strøm på sådan en satan! Jeg kan sagtens se en hel DVD og stadig arbejde en times tid eller to uden strøm!
Avatar billede egonspock Seniormester
23. januar 2001 - 20:45 #5
Jeg glemte lige at en god grund til at partitionere den i to, er hvis man får brug for at kunne starte fra den anden partition til evt. at defragmentere den første, eller starte Disk Warrior, som er det suverænt bedste redningsværktøj der findes til Mac i øjeblikket.

Nå ja, hvis du kommer til at installere noget der får din iBook til ikke at kunne starte, kan du altid holde skift-knappen nede ved opstart og fjerne de grimme udvidelser eller kontrolpaneler, der gør at du ikke kan starte på normal vis. Det kan man godt risikere når man installerer  programmer, der lige har en ekstra ting med til systemet!
Avatar billede sampras Nybegynder
24. januar 2001 - 16:03 #6
Tak - Egonspock - du har sgu´ fortjent dine point. Desværre er jeg blevet røvrendt af hende sækken, der havde solgt mig iBooken. Jeg var på vej ud for at hente den, da hun SMS´ede mig, at hun lige havde solgt den til anden side. Derefter slukkede hun telefonen hele aftenen og næste dag, så jeg ikke kunne få fat i hende og svine hende til. Møgsæk.

De er allesammen søstre...

Men igen - tak for hjælpen, Egonspock