Avatar billede brsbrs Nybegynder
19. januar 2004 - 19:13 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

VNC på en TDC router

Hejsa

Jeg har behov for at overtage en maskine via VNC, men TDC routeren i den anden ende blokerer for trafikken. Hvad skal der til for at det virker? Skal der bare åbnes for trafik på port 5900?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. januar 2004 - 19:19 #1
ja, port 5900 eller 5800 hvis det skal være via browseren.
Avatar billede truelz Nybegynder
19. januar 2004 - 19:20 #2
Ja, porten skal routes videre til den computer på lokalnetværket du skal styre. Så burde det virke. Du skal blot kende den eksterne IP på det netværk du skal administrere computeren på.
Avatar billede truelz Nybegynder
19. januar 2004 - 19:20 #3
Okay, du kom først igen :)
Avatar billede riversen Nybegynder
19. januar 2004 - 19:21 #4
brsbrs: du behøver ikke sætte så mange point af. 60 = svært spørgsmål, og dette er ikke specielt svært.
Avatar billede brsbrs Nybegynder
19. januar 2004 - 19:40 #5
>truelz, hvordan får jeg routet porten videre til computeren? og jeg kan vel finde den eksterne ip på www.myip.com, f.eks.
Avatar billede brsbrs Nybegynder
19. januar 2004 - 19:40 #6
>riversen, det ved jeg godt, men det går som regel hurtigere, jo flere point man afsætter...
Avatar billede truelz Nybegynder
19. januar 2004 - 19:45 #7
Det gøres som regel ved at gå ind i routerens webinterface fra lokalnetværket. IP'en er næsten altid 192.168.1.1 på TDC's routere. Derinde kan man sætte nogle ting op, på nogle routere hedder det du skal have fat i NAPT. Men derinde kan du i hvert fald lave så en bestemt port bliver routet videre til en computer på loaklnetværket.

Og ja, det er vist lige lovlig man point der er på spil her.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. januar 2004 - 19:53 #8
brsbrs: det går ikke hurtigere pga. point ;-)
Avatar billede brsbrs Nybegynder
19. januar 2004 - 19:57 #9
Lyder lidt giftigt, når jeg ikke umiddelbart har adgang til routeren, har TDC support på dette?
Avatar billede truelz Nybegynder
19. januar 2004 - 20:04 #10
Du kan ikke gøre det når du ikke har adgang til routeren, jeg ved ikke om TDC vil yde support til dette, men hvis routeren kører med en standardopsætning kan de godt.
Jeg mener det koster penge at få dem til det.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. januar 2004 - 20:31 #11
der er jo en måde at komme ind i deres router på, men så bryder jeg jo reglerne, hvis jeg fortæller det :-)
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2004 - 20:35 #12
ellers kan du jo midlertidigt pille routeren fra også sætte den direkte til jeres modem! (husk firewall)
Avatar billede brsbrs Nybegynder
20. januar 2004 - 13:16 #13
Jeg holder lige spørgsmålet åbent, da jeg lige skal have tid til at afprøve det. Lover at vende tilbage hurtigst muligt.
Avatar billede brsbrs Nybegynder
22. januar 2004 - 13:09 #14
Løsningen bliver at gå uden om routeren. Dvs. kenp kom med det rigtige svar, men jeg vil dog godt dele pointene i mellem jer. Kan i ikke lige lægge et svar ind?
Avatar billede kenp Novice
22. januar 2004 - 13:13 #15
jeg kan da godt ligge et svar.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
30. januar 2004 - 08:40 #16
DU kan altså godt få tdc til at lukke op for porte og NAT'te dem videre til den relevante computer. Det koster bare penge, godt og vel 900 danske rigsbananer, så vidt jeg husker. Pr gang altså!
  Det kan klares over telefonen: "port 5900 skal routes til ip 192.168.xxx.xxx". Der går så en lille uges tid før det er i funktion.

Alternativt kan du pille tdc routeren af (husk at gemme den!) og selv montere din egen, hvor du så har fuld adgang til konfiguration.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
30. januar 2004 - 08:40 #17
Hov, det skulle have været et svar