Avatar billede paastrup Nybegynder
19. januar 2004 - 17:44 Der er 8 kommentarer

Hvordan kan jeg bedst koble cd-rom h.h.v dvd og dvd- brænder op ?

Jeg har følgende hardvare.

1 stk. cd-rom 52x
1 stk dvd-rom 16x
1 stk cd-brænder 16x10x40x
1 stk dvd-brænder 4x
1 stk Harddisk 160 GB

Jeg har 2 IDE på motherbord. (IDE1 of IDE2)Min Harddisk sider som master på IDE1.

Hvis jeg vil kunne læse og brænde både cd og dvd'er, hvordan kan jeg så bedst forbinde som master/slave og i hvilken rækkefølge på IDE-kabletog hvilken skal være master og hvilken slave. Forklar venligst opsætning.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. januar 2004 - 18:17 #1
1 problem, du har 2 IDE controllere, og de kan kun tage 2 IDE dreve hver = 4
du har 5 IDE dreve.

så enten skal du fjerne det ene (enten CD eller DVD-drevet, da du har CD og DVD brænder)
eller du skal købe en ekstra IDE controller som sættes i din PCI port
eks:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-ctrl/ctrl-ide/ctrl-pr-u133tx2.html

jeg ville nok fjerne et af dreve (CD eller DVD-drevet)
Avatar billede paastrup Nybegynder
19. januar 2004 - 18:56 #2
Hvordan forbinder jeg og hvilken bær være master og slave ?
Avatar billede paastrup Nybegynder
19. januar 2004 - 19:03 #3
Ja det går lidt hurtigt, så glem stavefejl... hvilket udtag, det 1.ste elle 2. på IDE-kablet bør være master og slave. og skal det være ens på begge ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. januar 2004 - 19:28 #4
jeg har sat min op sådanne her:
Primær (IDE 1)
master: HDD
secondary: Ekstra HDD

Secondary (IDE 2)
Master: DVD-drev
Secondary: CD brænder

Men du har stadig 1 drev for meget, med mindre du køber den ekstra controler.

jeg vil nok sætte det sådanne op:
Primær (IDE 1)
Master: HDD
Secondary: CD-Brænder

Secondary (IDE 2)
master: DVD-Drev
secondary: DVD-Brænder

ekstra controler:
IDE 1
Master: CD-rom

der er flere holdninger på hvordan man skal sætte det op, jeg har sat mit op på en måde, og andre sætter det op på en anden måde.
Hvad der er bedst aner jeg ikke, andet en HDD skal helst sidde som master på IDE 1
Avatar billede paastrup Nybegynder
19. januar 2004 - 20:27 #5
Takker mange gange.. Jeg tror jeg dropper cd-rom'en.
Avatar billede henninga Novice
19. januar 2004 - 23:43 #6
Du mener vel:

Primær (IDE 1)
Master: HDD
Slave: CD-Brænder

Secondary (IDE 2)
master: DVD-Drev
slave: DVD-Brænder

;o)
Avatar billede paastrup Nybegynder
22. januar 2004 - 17:35 #7
Jo. His du vil ha' point, skal du sende som svar, og ikke kommentar. Under alle omstændigheder skal du ha' så mange tak for hjælpen
paastrup
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. januar 2004 - 17:44 #8
;o)