Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 12:49 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Elspareskinne slukker ikke for strømmen

"Jeg har fået en elspareskinne som vist på følgende link:

http://shopping.ofir.dk/shopping/product.asp?butiksid=2911&varenr=226105

Problemet er bare, at elspareskinnen ikke slukker for strømmen når jeg
slukker computeren.
Jeg har fundet ud af, at det skyldes, at der står en lille spænding på
USB-porten selv efter computeren er slukket.
Denne spænding skal bare væk når computerne slukkes - men hvordan?"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. januar 2004 - 12:52 #1
Måske fordi du ikke har slukket computeren helt? Er det en bærbar eller stationær?

Jeg ved at på min stationære er der en ekstra lille kontakt ved stikket, der kan
slukke helt for den (ellers står den og bruger 5W).

Men det er da noget uhensigtsmæssigt hvis man skal slukke på en anden måde end man plejer.
Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 13:29 #2
Det er en stationær Medion Titanium 8008 2,66 Ghz maskine med et MSI
motherboard.
Ideen er jo at når computeren lukkes afbrydes strømmen i elskinnen og de
tilsluttede enheder (printer, scanner, højttaler, modem mv) automatisk
slukkes. Se beskrivelse i ovenstående link.
Avatar billede powerade Nybegynder
19. januar 2004 - 13:34 #3
Her er en med lignende problem..
http://www.computer-chat.com/hardware/power_supply_on_USB_connector_after_the_computer_shutdown_188869.html
Hvis du ikke kan ændre på den jumper som han snakker om i spørgsmålet så er løsningen at købe en ekstern USB hub.
Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 14:00 #4
For mig at se, er det "powerade" omtaler den modsatte problemstilling end
min, idet jeg jo ønsker at der IKKE står den lille strøm tilbage på
USB-porten efter computer er slukket. Det er jo netop denne "manglende"
strøm der skal få elskinnen til at slukke for de andre enheder. Når så
computeren tændes igen tænder elskinnen (via strømmen fra USB-porten) de
andre enheder.
Der MÅ kunne gøres noget i BIOS, enhedshåndtering eller hvor ved jeg.
Avatar billede powerade Nybegynder
19. januar 2004 - 14:31 #5
Du har ret... Jeg har ikke læst ordentligt.. Beklager.
Hvilket motherboard er det? MSI og så hedder det et eller andet mere..
Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 15:03 #6
Jeg vender tilbage om et par timer med yderligere oplysninger om mit motherboard.
Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 16:41 #7
Motherboard ID: 01/24/2003-SiS-648-6A7I0M4MC-00
Motherboard navn: MSI MS-6701 (Medion OEM)
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
19. januar 2004 - 17:20 #8
Hej
Synes jeg så en lignende tråd herinde fornyeligt, men nødagtig samme problemstilling.
Har selv en medion bandit, hvor der også altid er spænding på USB. På et tidspunkt købte jeg nogle ekstra USB 2 porte fra sandberg, og vupti, dem er der ikke spænding på når dyret er slukket.
Jeg har ligesom dig ledt som en gal i bios, nettet osv men har kun fundet ingenting.
Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 19:19 #9
Jeg HAR en USB hub med 4 ekstra porte (en billig no name), men der er også spænding på. Men det skulle ikke undre mig, om der er noget specielt ved en Sandberg hub, for jeg synes jeg har hørt noget tilvarende det du skriver, og det er måske løsningen, så tak for det!
Men stadigvæk vil jeg godt høre, om der kunne være andre løsninger evt. ved opsætning af maskinen eller andet.....
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
19. januar 2004 - 19:21 #10
Nu er det godt nok ikke en hub jeg har, men derimod et indstikskort
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. januar 2004 - 21:46 #11
Hvis nu din 4-ports usb-hub har en strømforsyning, der også sidder på
elspareskinnen, så kunne der måske være en forklaring der.
Avatar billede jimped Nybegynder
19. januar 2004 - 22:10 #12
Min 4 ports usb-hub har ingen strømforsyning, så det kan jo ikke være forklaringen.
Det der kan undre mig er, at Energi Danmark og Teknologisk Institut, der sammen har udviklet spareskinnen (som jo i grunden er genial)
http://shopping.ofir.dk/shopping/product.asp?butiksid=2911&varenr=226105
ikke er stødt på problemet, og ikke har kunnet hjælpe mig.
Avatar billede jimped Nybegynder
30. januar 2004 - 09:16 #13
Jeg har nu fået svar fra min "hotline", der oplyser at der INGEN mulighed er for at slå strømmen fra til USB-porten for det angivne motherboard.
Så sidste mulighed bliver forsøget med et indstikskort.
Men tak for kommentarerne.
Avatar billede jimped Nybegynder
30. januar 2004 - 09:32 #14
Hvis
Avatar billede goatshrine Nybegynder
30. januar 2004 - 10:16 #15
det kan være fordi du har noget "wake on" aktiveret, f.eks på USB. Lisom der er til PS2 og LAN.
Avatar billede jimped Nybegynder
30. januar 2004 - 11:54 #16
Jeg HAR også prøvet at "disable" funktioner i BIOS vedrørende "Wake on" på USB - men heller ikke det har hjulpet.
Avatar billede partymann Nybegynder
12. februar 2004 - 09:55 #17
Hej Hvis man ikke kan slå usb fra. så brug et usb>ps2 stik sammen med et ps2 Y kabel. og kør denne funkttion over PS2.... det virker....
Mvh
Kent Folke Larsen
Fujitsu Siemens Computers
Avatar billede jimped Nybegynder
12. februar 2004 - 16:14 #18
Lige et spørgsmål til "partymann":
Er det afgørende, at man bruger et ps2 Y kabel?
Jeg har forsøgt "kun" at bruge usb>ps2 stikket, og så koble elspareskinnen hertil, men det hjælper heller ikke noget, der står også strøm på dette stik når computeren er slukket!!!
Avatar billede partymann Nybegynder
12. februar 2004 - 16:28 #19
Jimped.: Hey. hvis der stadig kommer strøm ud der skulle der meget gerne være en funktion i bios hvor man slår det fra.
til vores kunder oplyser vi at der er 3 muligheder.:
1. det som jeg beskrev tidliger
2. På bundkortet sidder der en jumper som man kan disable
3. Wake on usb skal slåes fra.

Til vidre har jeg ikke mødt en pc hvor dette ikke kunne lade sig gøre..

Hvilket board har du?
Mvh
Kent
Avatar billede jimped Nybegynder
12. februar 2004 - 17:45 #20
Hej kent
Nu har jeg prøvet følgende i BIOS:
Under Power manegment setup/PM Wake up events at disable: 1/ USB wake up from S3 og 2/ PS/2 wakeup from S3 - og
Under Intergrated peripherals/ SiS Onchi PCI device at disable: 1/ USB keyboard support (den sidste her tog jeg bare med som forsøg)
Men det hjælper ingen ting!!!!!
Mit board:
Motherboard ID: 01/24/2003-SiS-648-6A7I0M4MC-00
Motherboard navn: MSI MS-6701 (Medion OEM)

Resume:
Jeg satte usb>ps2 stikket i Ps2-musestikket, og herefter satte jeg USB-ledningen fra elspareskinnen i usb>ps2 stikket. Herefter har jeg disablet ovenstående wake-up funktioner - men intet hjælper.
Jeg har fået at vide af Medion hotline, at der ingen jumper kan flyttes på bundkortet???
Du svarede forøvrigt ikke på om det havde nogen betydning med ps2 Y kabel? - Men det har det vel ikke når der stadig står strøm på ps2-porten!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. februar 2004 - 13:21 #21
Der er en lille artikel om at elspareskinnerne ikke er helt lovlige:
http://itsvar.dk/news/news.aspx?id=29957
Avatar billede carstengp Nybegynder
25. februar 2004 - 13:06 #22
Erikjacobsen>>> Det er "kun" 20% af de skinner, som er på markedet, som er ulovlige.
Dem, som er produceret af Nissen-gruppen Aps er samlet efter de gældende regler.

http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=336

Carsten
Avatar billede partymann Nybegynder
25. februar 2004 - 13:14 #23
der er ingen tvivl om at ideén er god nok. og at den kommer til at slå igennem.
bare synd at vi har opdaget at der er så mange bundkort man ikke kan få den til at virke på. men de maskiner jeg har testet på til vidre har vi fundet en løsning.
Avatar billede vunde Nybegynder
15. august 2008 - 14:25 #24
Jeg har samme problem.. Kan ikke få slået strømmen fra på mine usb-porte så jeg kan få el-spareskinne til at virke.

Jeg har et Asrock Conroe945G-DVI kort..
Avatar billede carstengp Nybegynder
15. august 2008 - 15:54 #25
vunde: Måske skulle du oprette et nyt spørgsmål så.
Denne er 4½ år gammel :O
Avatar billede vunde Nybegynder
17. april 2009 - 12:22 #26
Pjat med dig..

Havde jeg vist godtnok ikke set.. Spørgsmålet så bare så aktivt ud.. :P
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
17. september 2009 - 13:32 #27
Jeg har også samme problem, så jeg lytter med!
Altså: der er strøm på USB porten, når computeren er i S3/sleep mode - og derfor virker en el-spareskinne ikke! Og der er også strøm på PS2-forbindelsen.
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
28. oktober 2009 - 23:50 #28
Jeg købte et PCI->USB stik på ebay til 20 kr incl. porto! Under S3/sleep er der IKKE strøm på de USB-stik, der er sat til PCI->USB-kortet! (og dermed slukkes strømskinnen)