Avatar billede elnino Nybegynder
23. januar 2001 - 14:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Et flot screendump

Hej,

Jeg er ved at lave en mappe over de sites jeg har lavet. Jeg vil gerne tage nogle screendumps som jeg kan printe ud og presentere. Mit problem er bare at jeg ikke syndes kvaliteten af min dumps er særlig gode. Er der nogle der har nogle gode råd.

På forhånd tak
Elnino
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 14:11 #1
Har du prøvet PrintScrn knappen.

Hvilken program benytter du til gemmer du dine dumps?
Hvilket fil-format benytter du?
Avatar billede bbs Nybegynder
23. januar 2001 - 14:12 #2
Hvis du tager billederne over i programmet paint, og gemmer som gif, så er det kun 256 farver. så bliver billederne i meget dårligere kvalitet. Gem som jpg, eller png, og de bliver meget bedre.
Avatar billede hope Nybegynder
23. januar 2001 - 14:12 #3
PSP er da godt nok til Screen Dumps....oz go qvali!
Avatar billede hope Nybegynder
23. januar 2001 - 14:13 #4
jpg selvføli\'
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 14:21 #5
Ja jeg benytter PSP til at gemmme screendumps i jpg format. Du kan jo ændre på DPI og compression level.
Avatar billede bantz Nybegynder
23. januar 2001 - 14:40 #6
PSP er rigtig god til dette. Det gøres ved at trykke på capture oppe i \"menu baren\". Tryk så på configure og når det er gjort så start den. Nu bliver Paint Shop Pro lagt i baggrunden, og man kan begynde at tage screenshots med den key som der er blevet defineret i setup\'en. Der skal dog lige påpeges at hvis man åbner Paint Shop Pro vil capture stoppe og skal først startes igen (shift+c) hvis man skal tage flere screenshots. Nedtur ikke at vide hvis man så tager en hel masse for at finde ud af at man ikke har taget noget alligevel :)
Og man kan også ændre på compression level. Dette gøres ved at tage et billede og vælge \"save as\" og så vælge \"jpg\" (fylder meget lidt, og god kvalitet) og trykke på options og vælge compression level i forhold til kvalitet.
Programmet kan hentes her: http://www.jasc.com/download_4.asp

Håber det hjælper dig på vej.

mvh.
Michael Bantz

Avatar billede sonne Nybegynder
25. januar 2001 - 10:40 #7
Du skal slet ikke gemme i JPG
konverter dine screencaps til 256 farver og gem dem i GIF

selvom du bruger en kompressionsfaktor på 50, så fylder gif\'en kun ca. det halve af JPG\'en og billedet står skarpere.

Aksel

Avatar billede sonne Nybegynder
25. januar 2001 - 10:46 #8
Skal du ændre på størrelsen ? for så er det en helt anden problematik.
I PSP -> resize

der er fire muligheder

1    Smart size, where Paint Shop Pro chooses the best algorithm based on the current image characteristics.

2    Bicubic resample, which uses a process called interpolation to minimize the raggedness normally associated with expanding an image. As applied here, interpolation smoothes out rough spots by estimating how the \"missing\" pixels should appear, and then filling them with the appropriate colour. It produces better results than the Pixel resize method with photo-realistic images and with images that are irregular or complex. Use Bicubic resample when enlarging an image.

3    Bilinear resample, which reduces the size of an image by applying a similar method as Bicubic resample. Use it when reducing photo-realistic images and images that are irregular or complex.

3    Pixel Resize, where Paint Shop Pro duplicates or removes pixels as necessary to achieve the selected width and height of an image. It produces better results than the resampling methods when used with hard-edged images.

Aksel
Avatar billede magnust Nybegynder
25. januar 2001 - 17:22 #9
Tag først og fremmest dine screendumps i højst mulige opløsning, f.eks. 1600 x 1200. Konverter dem derefter til CMYK i dit billedbehandlingsprogram, og lav dem om til 150 Dpi, husk at slå resize fra så det kun er billedets opløsning der ændres.
Mvh
Magnus
Avatar billede dudesicko Novice
11. februar 2001 - 05:17 #10
Hvorfor skulle han da lave billederne i 150 dpi ? Dpi skal være på 72 som alle andre billeder der kun skal vises på et almindelig monitor, dpi over 72 bruges udelukkende til tryksager.
Og det med at tage et SC i 1600 x 1200 det giver jo heller ingen mening, hvad skal man med så stort et billede ? Spørg dig selv hvad får du ud af at lave et SC på 1600 x 1200 på fx \"http://www.eksperten.dk\" ?? intet du får jo kun en masse blåt men ikke et bedre billede :) LOL. Han kan bruge den med 1600 hvis siden var lavet i flash, da den så kunne skaleres op til at fylde det hele, men da ikke med grafik som har faste mål.

Send eventuel URL på de sider du vil have SC af, så skal jeg nok lave dine Thumbs til dig, som du kan bruge i præsentation.

Det med gif skal du nok holde på, da gif er ok til små billeder med få farver, men lad vær med at gå over 64 farver, du kan få meget fede billeder med 64 farver.

/martin www.mor-far.dk
Avatar billede dudesicko Novice
25. februar 2001 - 01:33 #11
Husk at lukke.
Avatar billede elnino Nybegynder
31. juli 2001 - 15:08 #12
Forsinket tak...