Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 14:52 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kan man klokke et grafikkort

Kan man klokke et GFORCE 4 64mb grafik kort uden den store risiko?? og i så fald hvordan gør man det???
Avatar billede hoff76 Nybegynder
18. januar 2004 - 14:56 #1
Har du prøvet at sætte dit Grafikkort til aggressiv performance?
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:04 #2
Jep det kan du. Men gå forsigtigt frem (1-5mhz ad gangen)
Brug http://download.guru3d.com/rivatuner/ til det.
Test med 3dmark 2001 www.futuremark.com for at se om der skulle komme grafikfejl.
Har kortet passiv kæling, ville jeg nok undlade at gøre det.
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:05 #3
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:06 #4
hva skal det sige kæling??
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:07 #5
passiv kæling??
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:07 #6
"hva skal det sige kæling??" <---- Hvad??
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:07 #7
LOL min fejl...
Køling hehe. Sorry
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:09 #8
passiv køling = ingen blæser på grafikkort
aktiv = blæser på
passiv kælling = blondine
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:10 #9
ok prøver om det virker
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:14 #10
Hvad er og hvordan virker det der futuremark??
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:18 #11
3dmark er et program til at måle dit korts 3d ydelse.
For at se om du har clocket for højt, skal du holde øje med det.
Tegn på for højt clock:
1) Det crasher
2) Tydelige fejl i billedet
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:21 #12
Da jeg er mega grøn på klok området vil jeg høre om du kan beskrive step på step hvad jeg skal gøre?
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:24 #13
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:33 #14
får den lige på tekst:
1) start rivatuner (tager lidt tid 1. gang)
2) rivatuners main faneblad har 2 dele: target adapter og driver settings. Du skal have fat i driver settngs. Klik på den lille pil hvor der står customize, og vælge første punkt (et billede af et grafikkort)
3) Hak "enable driver level hardwareoverclocking" af
4) Klik på "detect now" når den spørger.
5) Nu kam du hæve core og memory clock med "skyderen"
6) Når du har hævet lidt, skal du trykke test, og derefter anvend.
7) Derefter går du igang med 3dmark. Dette gør du hver gang du har hævet hastigheden for at teste om kortet kan klare det.

Når du har fundet en hastighed kortet kan klare, hakker du "apply overclocking at windows startup" af. Så er kortet automatisk clocket hver gang.

Men advarer lige: Clocker du kortet for meget, kan det tage skade. Kortet skal have god køling, og du skal have god luftgennemstrøm i kabinettet.
Jeg fratager mig ansvaret hvis dit kort går i stykker.
Hvis dit kort tager skade, bortfalder garantien også, hvis det kan ses at det har været clocket.

Så gå forsigtigt frem.
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:46 #15
hvor højt tror du jeg kan gå med et 64 mb grafik kort?? Min core er på 250 i intervallet 125-375 MHZ. og min memory er på 286 i intervallet 145-430 (default settings)
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:49 #16
Det kommer helt an på hvilket kort det er, hvor god køling og hvor godt airflow (luftgennemstrømning) du har i kabinet.
Mit geforce4 ti4200 128mb har jeg fået op på ca290/520 hvor det standard er 250/450. Men skal have købt en bedre køler og heatsinks til ram, så burde mit kunne nå 320/550+
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:52 #17
start med 10mhz på begge dele, og derefter arbejd dig op med 2-5mhz ad gangen.
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:53 #18
OK.  hvornår ved jeg om der er for meget?? (er ved at hente 3dmark03 så måske kan man se det her?)
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:55 #19
til dit kort ville jeg bruge 3dmark 2001se.
Men du skal have øjnene åbne. For at se det, kommer der fejl på slærmen. Pixelfejl, texturfejl osv..
Du kan også prøve at mærke på køleren og rammene på kortet. De må ikke blive så varme, at du ikke kan holde fingeren på dem.
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:56 #20
skal ige siges det er et nvidea gforce 4 64 mb MX serie grafik kort
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:57 #21
Har det aktiv eller passiv køling?
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 15:58 #22
1000 tak for det
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 15:59 #23
Så lidt :-)
Men vær nu forsigtig.

Men har det passiv køling, ville jeg ikke clocke det særligt meget, måske endda lade helt vær.
Avatar billede thefghost Nybegynder
18. januar 2004 - 16:00 #24
aktiv køling
Avatar billede chalde Seniormester
18. januar 2004 - 16:01 #25
så kan du nok godt få clocket det lidt. Men det er forskelligt fra kort til kort hvor meget du kan.
10mhz burde du i hvert fald kunne. Og derefter gå forsigtigt frem.