Avatar billede flapper Nybegynder
23. januar 2001 - 10:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fortsat: åbning af port 21

Her er fortsættelsen af et tidligere spr:

Efter at have været på CC hjemeside har jeg en vag formodning for hvad det er der skal gøres.

Mit problem er at jeg har forsøgt at komme i kontakt med mit ip via en hyperterminal (HyperTerminal Privat Edition) og via telnet (Moschasoft Telnet). Begge steder kan jeg ikke connecte. Jeg er ret overbevist om at jeg anvender det rigtige ip (www.myip.dk) så hvad kan ellers være gået galt.
Avatar billede hojben Novice
23. januar 2001 - 10:39 #1
Du skal connecte til din interne ip...  192.168.x.x
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 11:09 #2
Hvis du skal Telnettet til routeren skal benytte den interne IP adresse på dit netværk. Default uden opsætning af IP adresser på dit interne netværk er det 10.0.0.1

www.myip.dk giver routerens wan-IP adresse.
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 11:19 #3
Altså routeren har to IP adresser en extern (wan-IP som hedder noget med 212.242.x.x) samt en interne IP adressen som \"standart\" er 10.0.0.1
Det er under den forusætning at du ikke har ændre i routeren opsætning mht. intern IP adresse.

Du kan evt. prøve at starte en dos promt og prøve om du kan pinge routeren. ping 10.0.0.1

Eksvis hvis jeg vil i kontakt med din FTP server benytter jeg mig at wan-IP 212.242.x.x port 21.
Avatar billede hojben Novice
23. januar 2001 - 11:20 #4
Hmm må hellere binde mig bag øret at CC bruger 10.0.0.1 og ikke som WOL 192.168.1.1 *g*
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 12:12 #5
hojben>> Hvorfor skulle det også være ens ;-) Det vil jo være for let.
Avatar billede hojben Novice
23. januar 2001 - 12:13 #6
Næææ det er skam rigtigt nok *g* Udfordringer!!!!
Avatar billede flapper Nybegynder
23. januar 2001 - 21:54 #7
Når jeg bruger telnet, har connectet til 10.0.0.1 og skriver \"set nat entry add 10.0.0.1 21 [og så mit wan-ip] 21 tcp\" får jeg i promten at vide \"user must be in enable mode to access this command\".

Hvad betyder det og hvordan kommer jeg i access mode?
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 23:01 #8
Du skal skrive IP adressen på PC\'en med FTP serveren på som nummer 1, og 0.0.0.0 som nummer 2.

For at finde din PC\'s IP. Start->Run/Kør->WinIpCfg Vælg dit netkort i drop-down menuen, hvis det ikke er valgt. Kik i feltet IP: Måske står der 10.0.0.2 [FTP-PC-IP]??

Opsætning at FTP server:
Telnet til routeren IP 10.0.0.1
login med password...

Du skal skrive så:
enable    du kommer i enable mode ved at skrive enable eller blot en
indtast dit password igen, default er det samme.
set nat entry add [FTP-PC-IP] 20 0.0.0.0 20 tcp
set nat entry add [FTP-PC-IP] 21 0.0.0.0 21 tcp
write
reboot

Der er nogle FTP servere som også benytter sig af port 20.
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 23:13 #9
Det skal nok lige siges at i stedet for 0.0.0.0 kan man som du skriver også anvendes [din-wan-ip].
Avatar billede flapper Nybegynder
23. januar 2001 - 23:19 #10
tak for et bruger venligt svar.

Lige nu sidder jeg og vente på en eller anden åbenbaring. Jeg har afsluttet mewd reboot, men har ikke fået nogen promt op igen. Da jeg ikke helt er klar over hvad det er jeg roder med skal jeg lige høre: hvorlang tid vil det tage før min forbindelse er rebott\'ed (gør det den af sig selv eller skal jeg bare genstarte?)
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. januar 2001 - 23:25 #11
Routeren rebooter selv når du skriver reboot, det tager ca  30-60 sekunder. Du kan se at WAN-lysdioden begynder at blinke/lyse igen når den er klar. Du behøver ikke reboote din PC. Du kan evt. havde en IE/NS åben og når WAN-lyset lyser igen så prøv at reloade siden.

Mht. telnet forbindelsen. Den midster du når du skriver reboot. Du er nød til at telnette igen for at komme i kontakt med routeren med Telnet.
I princippet behøver du ikke telnettet igen da routeren starter automatisk op, efter en reboot.