Avatar billede topydopy Nybegynder
17. januar 2004 - 20:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Placering af billede i LaTeX

Jeg har en eps figur som jeg forsøger at sætte ind i mit LaTeX dokument. Dokumentet ser sådan ud:
...
\usepackage{epsfig}
....
\begin{figure}
\begin{center}
\epsfig{figure=figur.eps} \label{Figur}
\end{center}
\end{figure}
....

Problemet er at figuren bliver sat ind lidt over hvor den egentlig skulle sættes ind. Nogle der kan afhjælpe dette problem?

På forhånd tak.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
17. januar 2004 - 20:20 #1
Latex rykker selv lidt rundt på billederne som den synes er sjovt..

Hvis du har linier med tekst med det samme efter billedet kan det hjælpe..
altså ingen blanke linier.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
17. januar 2004 - 20:22 #2
Det plejer at virke for mig
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. januar 2004 - 20:25 #3
\begin{figure}[h]

..måske
Avatar billede tefcke Nybegynder
17. januar 2004 - 20:30 #4
\begin{figure}[!ht]
...

! - tvinger billedet ind der hvor \begin{figure} er defineret
Avatar billede topydopy Nybegynder
17. januar 2004 - 20:57 #5
[!ht] virker. Tak for hjælpen alle 3.
Avatar billede x-masman Nybegynder
11. marts 2004 - 16:15 #6
Jaa... Det er nu ikke helt rigtigt tefcke. LaTeX kan ikke helt finde ud af det der med at placere figurerne. Hvis du slet ikke bruger [h] placere den det et sted hvor den synes at det kunne være fint. Det er selvfølgeligt ikke godt, men de to andre virker heller ikke hundrede procent og det kommer ikke altid lige der hvor man har defineret figure. Jeg har derfor tænkt mig frem til at [h] betyder at du fortæller LaTeX at du godt kunne tænke dig at figuren skal være her. [!ht] er at sige til compileren at du altså mener hvad du siger!, men alligevel gider den ikke altid at lytte efter... Det er lidt stenet og meget nondeterministisk.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2004 - 18:43 #7
Stenet? ;) Den opfører sig som den skal. En figur skal pr. definition ikke stå
et bestemt sted, men et typografisk godt sted. Skal den stå et helt bestemt
sted, fx mellem 2 bestemte linier, skal man ikke bruge en figur, eller en anden float.