Avatar billede gevon Nybegynder
17. januar 2004 - 19:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Copyright på navnet: Filati

Filati betyder garn på italiensk !

Jeg spørger vedr. en butik som en veninde har kaldt Filati, og så kom der en mand og sagde at det måtte hun ikke kalde den, da han havdfe patent på Filati navnet !

Er der nogen som kan tjekke om manden har patent på det, eller om det bare er noget vås !
Eller er der ikke en copyright database hvor man kan se alle navne med patent på !
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. januar 2004 - 20:08 #1
Vejen er enkelt, kontakt Patent og Varemærkestyrelsen.

http://www.dkpto.dk/varemaerke/
Avatar billede soreno Praktikant
17. januar 2004 - 20:10 #2
Man tager ikke patent på et navn. Man tager patent på en ide/opfindelse.

Man kan beskytte et navn. På engelsk kaldes det "trade mark", jeg kender ikke den danske betegnelse for ordet.

Måske det er muligt at få et overblik her, også selv om det er Canadiske regler:
http://strategis.ic.gc.ca/sc_mrksv/cipo/help/faq_tm-e.html

Jeg synes at kunne huske at når man har et trade mark er man forpligtet til at forfølge dem som misbruger navnet, eller kan man selv miste retten til navnet (det er muligvis derfor man ofte hører om at virksomheder forfølger alt og alle som bryder deres ret - selv om det nogle gange virker absurd).
Avatar billede tommyf Nybegynder
17. januar 2004 - 21:56 #3
Hvor længe har hun brugt det aktivt? Hvis hun har taget det i brug før ham burde hun have ret til det :)

Hvad bruger han det til?
Avatar billede gevon Nybegynder
18. januar 2004 - 11:41 #4
Ham manden har også sådan en garn shop !
Avatar billede tommyf Nybegynder
18. januar 2004 - 15:13 #5
Hvis han startede den først, vil jeg mene han har rettighederne til navnet - eftersom han først tog det aktivt i brug.