Avatar billede fireflite Nybegynder
16. januar 2004 - 12:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af mit KT133 MB med 1300AMD Athlon

Hej, Jeg har et (bløddyr) af en pc med flg specs :
CPU : AMD 1333Mhz Athlon
mb : med kt133 chipset, & bios hvor jeg både kan justere frekvens & multiplier.(lækkert lækkert:-)
256mb PC133 Ram osv osv

Jeg kørte med en clock på 133 & en multiplier på 10 = 1333mhz
og har kørt med det i ca 1½år uden nogle problemer..
Nu er tiden så kommet til at prøve at køre lidt hurtigere, og jeg har så skruet lidt op i bios'en så den nu står til : 137*10,5
= 1440Mhz hvor den også kører stabilt med ca 45% ved max belastning
Hvis jeg skruer mere op, crasher systemet umiddelbart..måske pga fsb?

Vil det ændre noget hvis man skruer ned for clock'en og op for multiplieren eller bliver resultatet det samme?

Hilsen Fireflite
Avatar billede fireflite Nybegynder
16. januar 2004 - 12:43 #1
Sætningen skulle selvfølgelig lyde :
og jeg har så skruet lidt op i bios'en så den nu står til :
137*10,5 = 1440Mhz hvor den også kører stabilt med ca 45 grader Celsius ved max belastning :-)
Avatar billede anuseren Nybegynder
16. januar 2004 - 12:45 #2
Hvis du vil ændre på multiplieren, så skal du låse din athlon op. Det gør du ved at kortslutte level1 broerne, evt med en blyant.

:o)
Avatar billede fireflite Nybegynder
16. januar 2004 - 12:47 #3
jamen som jeg skrev, kan jeg sagtens ændre multiplieren, som kan ændres i 0,5x af gangen..
Avatar billede anuseren Nybegynder
16. januar 2004 - 12:49 #4
Og ja... det er pga din fsb dit system crasher... det vil hjælpe at ændre det på mulitplieren istedet.

http://simplesilent.de/pcworld/unlocken/athlon_tb_unlock.html

se billeder der af level1 broerne.
Avatar billede anuseren Nybegynder
16. januar 2004 - 12:50 #5
så prøv at ændre på den... det burde virke...

hvis du godt kan ændre på dem, men der intet sker med dine MHz, de bliver på 1333, så er det fordi du er nødt til at låse den op.
Avatar billede fireflite Nybegynder
16. januar 2004 - 12:55 #6
ok...så blev jeg det klogere.. :-)
takker

hilsen
Fireflite
Avatar billede anuseren Nybegynder
16. januar 2004 - 12:57 #7
np

husk at give lyd/svar herinde hvis det virker/ikke virker.
Avatar billede fireflite Nybegynder
16. januar 2004 - 13:06 #8
Jeps...lige så snart jeg kommer hjem, skal det da afprøves med 11,5*130 ( = 1500Mhz
:-)
Man har vel lov at håbe :-)
Avatar billede anuseren Nybegynder
16. januar 2004 - 13:33 #9
Min TB 1333 med batch code YAHJA toppede ved 1536MHz...

:o)
Avatar billede fireflite Nybegynder
16. januar 2004 - 18:45 #10
Hejsa..så er man tilbage igen...og systemet fungerer ski med 11,5x130 =1495Mhz
og kører STABILT...og stadig med 45grader celsius, når man belaster systemet.
Jeg prøvede at skrue den op til 11,5*132=1518, men der kunne den kun køre i små 3minutter inden systemet låste...(temperaturen er dog ikke steget.)
Jeg prøvede så at skrue en anelse ned til 131*11,5=1505 (man vil jo meget gerne over den magiske 1.5ghz grænse..
Men der kører systemet kun stabilt i små 20minutter...så låser det....med en fsb på 262..

Nu har jeg så måttet krybe til korset og skrue endnu mere ned, nemlig til 130*11,5..og her kører det ufatteligt stabilt...og stadig kun ved 45grader på cpu'en ved belastning...så det må siges at være en bette solstrålehistorie..
Desværre var det ikke kølingen som satte begrænsningen her...ellers kunne det da have været meget interessant at se hvad man kan pine en gammel AMD 1333Mhz Athlon til..
Tak til jer alle for de gode råd, jeg håber andre også kan bruge dette info til lidt.
Hilsen
FireFlite