Avatar billede bak Seniormester
15. januar 2004 - 22:46 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

kloning ad harddiske

Hej
Jeg har to helt ens gamle maskiner.
Jeg har lige sat den ene op med win 98 og alt andet som jeg får brug for. Den kører nu perfekt.
For nu ikke at skulle alt det igennem igen, kunne jeg godt tænke mig at kopiere den harddisk, der er sat op over på den andens harddisk, men kan jeg gøre det uden at skulle investere i et specielt program til dette ???
Avatar billede luther Nybegynder
15. januar 2004 - 22:57 #1
Du skal bruge programmet Drive Image. Det kan fås hos Powerquest http://www.powerquest.com/driveimage/
Avatar billede bak Seniormester
15. januar 2004 - 23:01 #2
$69.95 USD er nok lige i overkanten for at klone to 300 kr's maskiner :-)
Er der ingen gamle dos-kommandoer, der kan klare det noget a'la xcopy ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. januar 2004 - 23:41 #3
Det er normalt ikke det store problem at kopiere en Win98 til en ny harddisk.

1) Sæt harddisken i den nuværende maskine.

2) Opret en primær partion med fdisk og formater denne.

3) Åben dos window i Win98 (meget vigtigt, alm. dos duer ikke) og kopier med: xcopy /E /C /Q /H /K c:\*.* d:\*.*

4) Flyt disken over i den nye maskine

5) Boot med en nøddiskette, start fdisk og sæt disken aktiv.

6) nøddisketten opretter du bare i win98
Avatar billede nlsaeg Nybegynder
16. januar 2004 - 00:14 #4
Jo det kan det uden at koste en øre. http://udpcast.linux.lu/  Lav en boot diskette/cd. Boot computeren.
Avatar billede nlsaeg Nybegynder
16. januar 2004 - 00:17 #5
Hov. Men så kan jeg samtidig nævne , at hvis du vil gemme dit harddisk-image, det desværre nok kræver en linux-maskine. (eller lidt arbejde med cygwin?)
Avatar billede bak Seniormester
16. januar 2004 - 08:59 #6
YES John_Stigers, det var jo lige det jeg ledte efter. Synes nok at jeg havde set det engang. Tusind tak.

Nlsaeg -> Jeg må jo nok prøve det der Linux engang. Der er vist noget med at det sagtens kan køre på ældre maskiner :-)

Luther -> tak for forsøget..