Avatar billede shoo Nybegynder
15. januar 2004 - 21:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

flad rendering, cartoon effekt i 3d max

hvordan renderer jeg så der ikke bliver bløde overgange, men helt flade ensfarvede overflader på min objekter i 3d max?
Avatar billede mat Nybegynder
15. januar 2004 - 22:02 #1
Du kan prøve at kigge på plugins som illustrate og swift - de har nogle vektor indstillinger, der giver et ret cartoonet look.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
15. januar 2004 - 22:10 #2
Du tænker ikke på meshsmooth?
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2004 - 01:36 #3
Det nemmeste er nok at bruge Max indbyggede Ink & Paint materiale. Den er godt beskrevet i hjælpen, ellers spørg igen.
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2004 - 01:55 #4
Jeg vil som sagt anbefale Ink & Paint (som jeg bl.a. har brugt i både Max5 og 6)

Andre muligheder til at få cartoon effet, afhængig a hvad du vil frem til er:
- Den nye Mental Ray Contour Shader som følger med Max6
- FinalToon plugin (som er lavet af samme firma som laver FinalRender)

Det giver dig ihvertfald nogle muligheder ;-)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. januar 2004 - 16:43 #5
Brazil r/s fra Splutterfish (http://www.splutterfish.com) kan også gøre det rigtig lækkert. Bruger selv dens toonshading på et projekt lige nu :]
Avatar billede macgregor Nybegynder
17. januar 2004 - 01:56 #6
Ellers kan du bare skrue op for "self Illumination" på dine materialer, derved mister de deres dybdevirkning.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
18. januar 2004 - 18:29 #7
macgregor>>> Jepsen, det var også en løsning. Dog kan man derved ikke få highlights eller outlines på den måde, hvis det skulle være nødvendigt.

Ellers kan du tjekke dette her link ud, hvis du ikke skulle have adgang til max 5+ eller nogen af de eksterne renderers og gerne vil have outlines osv. Det er en gennemgang af en teknik til at lave en toonshader vha. falloff maps. Langt fra lige så godt som en speciel renderer kan gøre det, men hurtigt og fint til nogle ting:

http://www.neilblevins.com/cg_education/toon_shader_falloff/toon_shader_falloff.htm
Avatar billede osborne Nybegynder
18. januar 2004 - 19:53 #8
Yes, også god ide med Neil Blevins teknik hvis der ikke er adgang til en Max 5 eller 6.

Jeg kan ikke huske om Ink & Paint var en del af Max 4 men den er ihvertfald automatisk med Max 5 og 6. Afhængig af hvilken effekt du ønsker kan du faktisk også godt blande Neil Blevins metode med standard Ink & Paint materialet - dvs. bruge sådan en falloff som Ink delen af Ink & Paint, det kan give nogle ret flotte resultater. Men afhængigt af hvad du vil).
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. januar 2004 - 08:38 #9
osborne>>> Nope, ingen ink&paint i max4.