Avatar billede xirb Nybegynder
22. januar 2001 - 19:59 Der er 26 kommentarer og
4 løsninger

Problemer med nyt system

Hej,
Jeg købte før jul nogle nogle dele og samlede selv heraf et nyt PC-system. Desværre kører det ret dårligt - også efter flere geninstalleringer af Windows og opgradering af alle drivere. Jeg aner ikke om der derfor er tale om hardware-fejl, opsætning eller hvad problemet er.. Damn, det kan gå én på nerverne..

Jeg kan se, at en masse af jer flinke folk gerne vil hjælpe uden at få det mindste for det, - alligevel kan jeg godt love et par flasker rødvin og cigarer til dén person, der kommer med rådet som løser problemet, da jeg dels er ved at gå i Spåner, og dels fordi det formentligt er et problem, der ikke kan løses vha. et hurtigt råd med på vejen (selvom forsøg selvfølgelig er velkomne!)(Og systemet/hjælpsomheden her eller suveren i forvejen.)
(Seriøse indlæg, tak! :-] - Og \"Udskift al hardware og installer Windows forfra\" tæller ikke..!)

Nedenfor har jeg beskrevet flere ting i detaljer: Hvad symptomerne er, hvad jeg har forsøgt, specifikke eksempler på fejl, og nogle spøgsmål der måske kan hjælpe mig på vej (?) og svinets specifikationer.
Der er en del tekst - håber ikke det er afskrækkende, men jeg ved ikke, hvad der er relevant.

Jeg er væk de næste par dage, og kan derfor først følge evt. råd i weekenden!
På forhånd tak!

Venlig hilsen
Christian Brix Sørensen

**** [ Spørgsmål: ] *****
- Hvordan kan jeg teste om det fx er cache, bundkort eller RAM der er problemet? Findes der nogle programmer til det?
- Er der nogle specifikke ændringer jeg kan forsøge i BIOS?
- Hvis jeg fx låner en RAM-blok for at teste om det er dér fejlen ligger (el. ændrer i BIOS), - vil det så vise sig umiddelbart ved at ting pludselig kan lade sig gøre (fx programmer der nu pludselig kan startes) - eller bliver jeg nødt til at installere Win98 forfra med den aktuelle ændring før jeg ved om det var problemet?
- Min CPU er oftest omkring 55 grader varm - \"overbelastning eller afkølingsproblemer\" angives i hjælpefiler som en fejlkilde til fx cab-fejl. Er 55 grader for meget?
- Det kan vel være lige gyldigt om HD\'en formateres eller ej? Bare Windows installeres fra bunden og ikke som opgradering? (Al hardware og software blev installeret forfra!)
- Er fx Win2000 mere stabil overfor sådanne fejl også? (Eller er det kun software-fejl der er mere stabile i w2k?)
- Hvad kan jeg ellers gøre??

**** [ Mit system består af: ] ****
Nye dele:
Bundkort: SL-75KV2-X (med VIA KT-133, UltraDMA 33/66/100, Award BIOS v.6, AC\'97 lyd osv.)
CPU: Athlon (Thunderbird) 900 Mhz (socket A) (ikke overclocket el. noget)
Køler: Titan Majesty
RAM: 128 MB blok PC-133, den billigste
Grafikkort: Daytona Nvidia Geforce2 MX

Følgende er fra gammelt system:
Netkort
HD: IBM 13,6 GB (LBA, ATA66)
SCSI-kort m. CD-rom tilsluttet (6x)

**** [ Historien mere præcis: ] ****
WINDOWSFEJL:
Den første Win98 jeg installerede var fuld af pludselige fejl - fx gå kold når Word startes m.m.

Derfor installerede jeg istedet Win98SE - jeg fik herefter lidt færre fejl, fx kunne jeg stadig ikke installere MS javaVM eller SDK1.3 - begge tilfælde gav cabinet / cab - fejl, og jeg fulgte derfor hjælpeteksten på Win-CROM\'en:
Kopierede cab-filerne over på HD\'en og \"udpakkede\" dem manuelt (med kommandoen ext). Der kom fejlmeddellelser om, at nogle CAB-filer var beskadiget, og jeg kopierede derfor filerne forfra et par gange indtil alle filer var udpakkede uden fejlmeddelelser.
Herefter installerede jeg igen Win98SE, denne gang udfra filerne på HD\'en og med kommandoen \"install /C\" (skulle gi\' langsommere install, men mere stabil pga. ingen Smartdrive el. lign. )

Efterfølgende så det ud til, at det havde hjulpet, - fx kunne MS JavaVM nu installeres sammen med et par andre programmer, der før gav problemer!
Det viste sig dog hurtigt, at alt ikke var perfekt - java SDK1.3 giver fx stadig cabinet-error, og jeg hverken installere eller spille ret mange spil, + der kommer andre sære og irriterende fejl (se oversigt over forskellige fejl længere nede.)

OPDATEREDE DRIVERE M.M.:
Jeg har derfor forsøgt at installere nye drivere til alle de nye komponenter i PC\'en:
Bundkort, grafikkort og BIOS - dette har dog intet ændret.
Desuden har jeg slået DMA fra og til under KontrolPanel-->System, - intet resultat.
Der er for øvrigt de samme fejl, da jeg forsøgte at installere programmerne lige efter endt W98SE-installation (før installation af diverse drivere osv.) eller hvis jeg forsøger i Fejlsikret tilstand.
Umiddelbart ser det heller ikke ud til, at det hjælper at lave om i BIOS-indstillingerne: Det ændrer ikke noget, om man loader \"FAIL/SAVE VALUES\" eller \"OPTIMIZED VALUES\" (andet er ikke forsøgt i BIOS).

**** [ FEJL! ] ****
TESTPROGRAMMER:
Jeg har prøvet at køre Fix-It 3.0 - og der fik jeg følgende fejl:
Alle RAM-test: 99,67% of memory is testable (ikke en fejl, - blot besked).
Desuden fik jeg følgende fejl:
Video Adapter 1 [NVIDIA GeForce2 MX] (3 seconds)
Display Initial Test Message: False
3D Animation Test
Wider Animation: False
Signature Value: 0
This test failed.  This may have been due to
·    A DAC (Digital/Analog Converter) problem
·    The color guns may be misaligned
·    An element in the LCD panel may be burned out
The diagnostic test reported:
Video Group Program Error    FILE: ViewPod  LINE: 604
og den samme fejl fik jeg ved: 3D Effects Test ..
- Jeg har ikke haft andre problemer med grafikkortet - og det kan jo formentlig heller ikke have indvirken på installationen af programmer. osv...

GENERELLE FEJL:
Disse fejl kommer konstant - undtagen dem hvor der er noteret (freak-fejl) - som ikke opstår når der forsøges igen.
Fejlene kommer også på downloadede filer (og filer manuelt kopieret fra CD og efterfølgende forsøgt installeret fra HD) - dvs. det har dermed formentlig IKKE med langsom CDROM at gøre.

Kørsel af BM98.exe (spil-installation):
BM95 forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul <ukendt> på adressen 0000:0b75fc5d.

Java SDK 1.3 install (exe-fil):
Error! Corrupt cabinet file

Netscape browser: (freak-fejl)
NETSCAPE forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul JIT3240.DLL på adressen 017f:6013a04e.

Standsning/dvale af systemet - (freak fejl):
\"en alvorlig undtagelsestilstand i VXD diskVSD(01) ...\"

Netscape:
Når der ses en side med java gives en fejl - fx
Error: # Invalid HASH at this JAR entry
- og ellers vises javaappletterne bare ikke.

Dreamweaver_3_trial30d.exe:
Fejlbesked: \"The content of this file cannot be unpacked. The drive with your Windows Temp directory may be full\".
- og der er vel at mærke over 8 GB ledig plads!

Diverse spil:
Ved forsøg på at installere større spil gives forskellige fejl:
3 spil fryser PC\'en under install
1 spil skriver: Setup failed to run installation: (0x80040702)
1 spil skriver: N2_STD forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul <ukendt> på adressen 0000:044bf8b0.

Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. januar 2001 - 20:06 #1
Uhm.. \"128MB RAM, den billigste\"? ..3. parts?
Avatar billede handmade Nybegynder
22. januar 2001 - 20:14 #2
ja, lyder som ramfejl...
Lån dig frem til en anden klods, bare 64 fx, og se om ikke det hjælper
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 20:24 #3
....Er kun nået halvvejs igennem forklaringen, men søgte lige på \"virus\"

Din beskrivelse lyder meget som \"virus\" problemer...

Prøv at køre et antivirus program...er et med til alle PC-bladene

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 20:27 #4
Fejlen i \"Atomic Bomberman\" får endog sat et muligt navn på
Idet det nu lugter \"grimt\" af den endog meget udbredte CIH virus
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 20:30 #5
RAM fejl kunne det også være, men så er fejlmeldingerne og problemerne normalt ikke så \"konsekvente\", som du giver udtryk for her.

RAM fejl...så er det typisk mere spredt fægtning, hvor skidtet bare pludseligt \"Jammer\"
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 20:31 #6
...går ud fra at BM98.exe er en \"tyrkfejl\"....eller er der kommet en NY bomberman ??
Avatar billede xirb Nybegynder
22. januar 2001 - 21:26 #7
Bomberman: yeps, der ER bare bm95 der er tale om.

Virus: Min \"virusdefinitons file\" er den nyeste og Norton Antivirus finder i hvert fald intet!

RAM: Jeg ved faktisk ikke hvad 3. parts ram er.. Men RAM\'en er i hvert fald den billigste SDRAM PC-133 128 MB-blok Aarhus PC Lager har!
Jeg vil forsøge at låne en anden RAM-blok og teste med denne i..
Hvis fejlen er RAM\'en, vil de fejlbehæftede programmer så straks fungere? - eller vil jeg evt. være nødt til at geninstallere Win med den nye hardware?
Kan det være noget med instillinger af cachen i forhold til RAM i BIOS eller i den retning?
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 21:46 #8
>>øvs...det lød ellers \"lovende\"...men der havde du altså også været...flittig mand må vi sige ;-)

...Er det RAM problemer, så ophører problemerne typisk straks når defekt blok skiftes - ja...
Enkelte ting (software) kan dog være blevet \"beskadiget\" af de mange Crashes.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. januar 2001 - 23:23 #9
Såvidt jeg kan se er det billigste RAM de har hos Aarhus PC Lager, Noname.. Fra deres hjemmeside:

I dag benytter vi nedenstående RAM inddeling. Samme inddeling har vi forslået EDB Priser.

OEM RAM
Er RAM produceret af de mange små RAM producenter, f.eks NCP, PQI, Vanguard, M-Tec, LD, TIMD. DRAM\'en er normalt påtrykt producentens eget LOGO !!!. Hovedparten af det RAM der annonceres på EDB Priser er OEM RAM. Også kendt under navnet remarked RAM. Downgrade RAM er endnu dårligere det er ikke noget vi fører.

Major 3rd

Er RAM med original DRAM. F.eks Memory Card Technology, Apacer, Spectek, meget originalt DRAM bliver produceret af Major RAM producenter, d.v.s på PCB\'en er ikke påtrykt den originale DRAM producent. Memory Card RAM f.eks med blanke chip er OEM RAM fordi DRAM producentens navn ikke fremgår af DRAM\'en. NCP, M-Tec, PQI, VanGuard plus mange af samme type er ikke Major 3rd RAM fordi de \"normalt\" ikke monterer originalt DRAM.

Original RAM

Er RAM hvor DRAM og PCB er produceret af samme producent - det er f.eks, Siemens(Infinion), Samsung, Hyundai-LG, Micron. Alt DRAM kommer fra meget få producenter - en DRAM fabrik er ekstrem dyr at lave. DRAM må ikke være remarked med f.eks OEM mærker. Husk, at DRAM og PCB skal have påtrykt samme navn for, at det kan være original RAM samtidig skal navnet være fra en DRAM producent.

RAM \"Parts\" fortæller om hvordan RAM kredsene er produceret. Hvis det er 1. parts, har samme firma lavet hele RAM blokken.. 2. parts RAM er lavet af to firmaer, hvor 3. parts er lavet af mindst tre firmaer.. Nogle firmaer køber enkelte komponenter fra en anden firma, og så fremstiller man ”blandede” RAM blokke. Der er ingen tvivl om at man bør gå efter 1. parts RAM, da det sikrer at RAM’en har højere kvalitet/stabilitet.

Xtom` =)
Avatar billede john.doe Nybegynder
23. januar 2001 - 00:06 #10
Prøv med et grafikkort med kun4/8 MB RAM
Avatar billede xirb Nybegynder
23. januar 2001 - 01:29 #11
Tak for grundig RAM-forklaring!

Jeg vil forsøge med RAM\'en hurtigst muligt og selvfølgelig melde resultatet tilbage - håber det bliver i morgen.

Mht. grafikortet: Lyder det ikke usandsynligt, at det skulle have indvirken på installationer osv., - der ikke kræves jo ikke mere end normalt fra grafikken?? (De er fx ikke tale om 3D under udpakning af filerne..) Kommentarer er velkomne, da det bliver en del mere besværligt at låne grafikkort (RAM kan jo derimod undværes i \"små mængder\").

Andre forslag er selvfølgelig stadig velkomne! :-)
Avatar billede xirb Nybegynder
23. januar 2001 - 14:13 #12
IKKE RAMFEJL !!
Det viste sig (desværre?) ikke at være RAM\'en!!
Jeg lånte et andet 128 MB modul (formentlig samme specifikationer, men i hvert fald anden producent..), og jeg fik de samme fejl..
Diverse programmer, spil og autorun/cd-installationer skaber fejl - og
Avatar billede handmade Nybegynder
23. januar 2001 - 14:17 #13
Kan du ikke låne en ny installations-CD og prøve med den?
Avatar billede xirb Nybegynder
23. januar 2001 - 14:17 #14
(...) - og kan ofte slet ikke udpakkes (selvudpakkende filer) og installeres. ØV!

Det er vel ikke fordi, at Win er installeret m. dårlig RAM og efterfølgende skaber problemer med den Gode RAM også..

HVAD kan det dog ellers skyldes??
(Bundkort? BIOS? Opsætning? Skjulte konflikter? Cache?)

Tak for de indkomne forslag - håber der kommer råd!
Avatar billede xirb Nybegynder
23. januar 2001 - 14:20 #15
handmade:
Tænker du på en anden Win-CD?
Hvis ja, HAR jeg allerede haft windows geninstalleret med 2 forkellige CD\'er (den ene var Second Edition) - og på 2 forskellige måder (se evt. min lange forklaring øverst for detaljer)!
Avatar billede handmade Nybegynder
23. januar 2001 - 14:25 #16
Hmm, jeg foreslog netop en ny win-cd fordi den ikke kunne pakke ud..

\"- Hvordan kan jeg teste om det fx er cache, bundkort eller RAM der er problemet? Findes der nogle programmer til det?\"

Brug evt. lidt tid her:
http://www.utilitygeek.com/software/diagnostic/
Avatar billede xirb Nybegynder
23. januar 2001 - 16:37 #17
Jeg tager \"væk fra PC\'en\" indtil i weekenden igen - så først der vil jeg prøve de forskellige test programmer.

Indtil da ville det da være fedt nok, hvis der evt. også er nogle der kan / gider svare på de \"vejledende\" spørgsmål, jeg stillede!
Avatar billede jaue Nybegynder
23. januar 2001 - 20:17 #18
Jeg havde engang noget af det samme \"bøvl\" med min lillebrors pc, og det viste sig da jeg skiftede cd-romdrevet, formaterede og geninstallerede windows, kørte det normalt. Prøv at lån et andet drev et sted, det lyder da som om det er et forsøg værd, med alt det besvær du har haft.
Avatar billede teknik Juniormester
23. januar 2001 - 22:36 #19
...Nu er vi altså godt nok ude ved neglerødderne...det kniber lidt med ideer.
Virus & RAM må begge anses for udelukket.
Dermed resterer der tre \"kerne\" dele....
CPU, bundkort og PSU.

Din PSU bør være på 250Watt eller derover...eller \"Athlon Approved

Det kan være din CPU\'s Cache, som er \"beskadiget\"....I et andet spm. Kunne L1, L2 Cache Deaktiveres i BIOS, og fik \"problemet\" til at forsvinde...

...At teste din CPU i en anden maskine er relativt let, hvis du har adgang til en...

Kablerne fra PSU er normalt lange nok, til at de alle kan nå over i et andet kabinet...
Blot skal man lige \"dobbelt-checke\" at alt er \"skiftet over\" før man tænder.....
Så på den måde er det også \"overskueligt at teste med anden PSU.

...men begge dele burde i min erfaring også give \"varierende\" fejl
...så om det hjælper ???

..at køre disse tests uden Netkort/lydkort/SCSI-controllere osv. osv. monteret , det vil fjerne risikoen for at det er en hardwarekonflikt, som driller dig.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede xirb Nybegynder
23. januar 2001 - 23:49 #20
Selvom jeg er væk fra PC\'en kan jeg lige svare på nogle af rådene:

Strømforsyningen skulle være 300W..

Cache-indstillingerne vil jeg da helt sikkert teste.

CD-drevet: Den første win jeg installerede (som også havde fejl) var fra et lånt IDE-drev, da jeg ikke kunne få fat i nogle drivere der passede til mit SCSI-sjov.

For en sikkerhedsskyld vil jeg dog IGEN forsøge at geninstallere Windows, - med et lånt drev -, UDEN net/lyd/SCSI-kort i.. Og køre diverse test på dette minimums-sytem.. Og evt. efterfølgende teste CPU i andet system..
Avatar billede teknik Juniormester
23. januar 2001 - 23:56 #21
Best of luck ;-)  ...De er frustrerende de der \"hårde nødder\"
Avatar billede clinton Nybegynder
24. januar 2001 - 17:50 #22
Det kan være at det lyder dumt, men det har altså virket for mig!
Har du prøvet at installere win2000 på dit nye system??
Win2000 virker altså en del mere stabilt en 9x. Jeg har et system der minder en del om dit, og havde i starten en del kvaler med det!! Men så prøvede jeg ved et tilfælde med win2000, og det har virket genialt siden da! Så måske det er et prøv værd!
Avatar billede clinton Nybegynder
24. januar 2001 - 17:54 #23
Lige en ting til....jeg ville formatere harddsiken før installation!! Det KAN altså ha noget at sige! En ting til der måske kunne hjælpe (nu ved jeg ikke hvor meget du har fræsset rundt i din bios!!) men prøv at loade alle defaults før du formatterer!! Better safe than sorry!! Håber det virker!!!!!!!!!!
Avatar billede xirb Nybegynder
29. januar 2001 - 16:52 #24
BIOS-opsætningen:

Nu har jeg så fået testet BIOS-opsætningen, - der var 3 punkter, der så vidt jeg kunne se havde med cachen at gøre:
1. CPU internal cahce (default: Enabled)
2. External cache (default: Enabled)
3. CPU L2 Cache ECC checking (default: Enabled)

Jeg har forsøgt at kombinere disse (enabled/disablet) på nærmest alle måder - og dette hjalp desværre ikke!
(Eneste effekter var markant dårlige hastigheder i nogle tilfælde, og at PC\'en automatisk slukkede et par gange..)

Jeg melder tilbage, når jeg har nye resultater mht. jeres råd.
Avatar billede xirb Nybegynder
02. februar 2001 - 15:58 #25
Jeg tror jeg er kommet et skridt videre! :
---------------------------------------------
Nu har jeg (faktisk 2 gange) formateret Harddisken og installeret Win (først 98, siden 2000) med kun det helt nødvendige hardware, og med \"default\" BIOS-opsætning.
Og begge gange virker systemet faktisk fint - i hvert fald til at starte med!

Da fx Java pludselig kunne installeres troede jeg derfor, at mine problemer var løst, (og det er de nok snart også!), og at det skyldes SCSI-kontroller / SCSI-cddrevet på en eller anden måde.
Jeg synes nemlig det virkede som om, at der kom fejl ret hurtigt efter disse enheder blev installeret.. Selvom der overhovedet ikke var nogle problemer på min gamle maskine!?

Men nu er jeg faktisk kommet lidt i tvivl om det mon er her fejlen findes!

Det har dog vist sig, at hvis jeg ændrer BIOS-opsætningen, så der står ud for DRAM står 133 (istedet for 100, som er default) får jeg fejl - og kan fx ikke installere java uden at få den frygtede \"cabinet error\". Men efter at sætte valget tilbage til \"100\" kunne java-SDK atter installeres...
Min mistanke går derfor på, at jeg muligvis (jeg kan ikke huske de præcise detlajer i de 1000-vis af ting jeg har forøsgt) har haft RAM sat som 133, de gange hvor det er gået galt ( - altså fx under installationen af Win, - og derfor har det efterfølgende ikke haft nogen virkning, at jeg har ændret på denne BIOS opstilling, idet fejlene måske allerede er skabt under installationen.. )Lyder dette sandysnligt?

- Hvis dette er tilfældet er Det Mystiske (for undertegnede!), at der nemlig ER tale om PC-133 RAM, og at jeg jo som nævnt har forsøgt mig med en anden RAM-blok uden det ændrede noget..
Er der mon så en sær fejl på bundkort?
Eller kan RAM\'en mon nærmest \'være for hurtig\' til at harddisken kan følge med - eller lign.?
(Mon en \"prof.\" BIOS-opsætning kan ændre det?)

Jeg ved I allerede har brugt en del tid på mit problem, - og jeg vil være yderst taknemmlig hvis I lige vil hjælpe mig det sidste stykke vej - jeg tror snart \"jeg er der\"! :-)
Avatar billede jaue Nybegynder
02. februar 2001 - 21:11 #26
det med at rammene ikke kan følge med harddisken osv, tror jeg ikke på. Jeg har selv et bundkort magen til. Der kører det hele fint, også med DRAM 133 i bios. Ellers har jeg kørt med default settings, også helt uden problemer. Det kan jo nok heller ikke helt udelukkes at det er dit bundkort der har en eller anden mystisk defekt.Mit kører ihvert fald fejlfrit og ganske stabilt.
Måske skulle du prøve om du kan låne et bundkort ved en eller anden, hvis du har mulighed for det.
hyg dig med det
Avatar billede xirb Nybegynder
10. februar 2001 - 11:02 #27
Hej med jer!

I skal alle have mange tak for den store hjælp I har ydet -  det er altså fedt! :)

Desværre var der ikke nogen af jer, der ramte rigtigt, idet (som jeg selv skriver i min kommentar 2 pladser oppe fra 02/02 2001 15:58:36) er mit system, der på en eller anden måde bare ikke spiller, når RAM\'en er sat til 133 i stedet for 100.. Om det er en fejl på bundkortet eller nogle af delene, der bare ikke spiller sammen har jeg ikke fundet ud af - det stiller jeg sikkert et nyt spørgsmål om senere! ;-)

Jeg deler alligevel pointene ud til jer, der endnu står på listen over \"Accepter svar fra\" da I helt sikkert har været til stor hjælp, og måske også var ret tæt på at ramme rigtigt..

Venlig hilsen
Christian / Xirb
Avatar billede teknik Juniormester
12. februar 2001 - 22:58 #28
>>Xirb..tak for points...det var generøst af dig, når nu problemet stadig florerer.

Når det hjælper at \"trimme\" RAM hastigheden, så kunne det godt lyd til, at dine RAM et. bliver Presset lidt hårdt...
Der sindes nogle RAS to CAS delay settings, og et par stykker, som hedder næsten det samme... hvis man får 1% merydelse eller deromkring, hvis de står til værdien 2...det gør de muligvis i dit tilfælde...hvis de gør, så kunne det hjælpe at rette dem til 3.

...Chancerne for at dette er aktuelt i dit tilfælde er desværre mindre end små, da en \"load fail safe\" i BIOS 99% sikkert skulle rette disse til \"3\"...men du kan da lige checke det...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede xirb Nybegynder
13. februar 2001 - 08:08 #29
Jeg kan desværre ikke rigtig finde nogle indstillinger, der minder om dem du nævner..
Der er et sted man kan indstille \"SDRAM cycle length\" til enten 3 eller 2 - men det har da ikke noget med det at gøre??

(Tak for fortsat råd efter point er afgivet! :-) )
Avatar billede teknik Juniormester
13. februar 2001 - 22:47 #30
..jo det er i hvert fald den ene...burde stå på 3...